Ministerstvo dopravy si od nařízení slibuje, že konečně zabrání podvodům při kontrolách na nepoctivých STK, které vydávají známku, aniž by auto na stanici vůbec přijelo.
Patrně nejvýraznější změnou je povinnost technika pořídit fotodokumentaci o vozidle, které právě kontroluje. Ještě během kontroly musí vyfotit auto z několika pohledů, včetně VIN kódu a výrobního štítku. Z fotografií navíc musí být zřejmé, že se kontrola provádí na konkrétní provozovně (podrobnosti zde).
Ministerstvo nařídilo stanicím technické kontroly nakoupit fotoaparáty s minimálním rozlišením 5 Mpx. Fotografie se během prohlídky posílají do databáze ministerstva dopravy (ale ukládají se pouze ve velikosti 128 kb), kde k nim mají přístup například i úředníci místních odborů dopravy a pravděpodobně i policisté.
Jak už je v této zemi tradicí, celý systém začal od Nového roku fungovat tak nějak na český způsob. Občas nefunguje přihlašování techniků ani ukládání fotografií, databáze padají, prohlídky se prodlužují o desítky minut, chybí metodické pokyny od ministerstva.
To navíc přesunulo určitý díl nákladů na pořízení technologií na provozovatele STK, kteří i kvůli pomalejším kontrolám chtějí zdražovat. Protože je nově zavedena norma půl hodiny na kontrolu jednoho auta, snížila se tak kapacita STK.
Bič na techniky každopádně zafungoval téměř okamžitě. „Ano, technici se teď víc bojí a tomu odpovídají i jejich kontroly,“ potvrzuje Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK. Zákon totiž zpřísnil také postihy pro techniky a kromě vyšší pokuty může být vyloučen z práce na STK až na dobu pěti let.
„Pro nás to znamená, že budeme striktně dodržovat zákon. Tahle změna samozřejmě zabrání podvodům a je to dobře, ale podle mě z této změny budou nejvíce překvapeni sami řidiči,“ říká pro iDNES.cz zaměstnanec STK, který si nepřeje zveřejnit své jméno.
„Asi největší překvapení čeká majitele nákladních aut a takzvané tunery,“ říká. Právě oni těžili z určité shovívavosti techniků nejvíc. Většinou si totiž vytrpěli technickou kontrolu s několika varováními a důrazným doporučením, aby nedostatky uvedli na pravou míru. Velké problémy mohou podle zdroje iDNES.cz čekat také majitelé upravených off-roadů. Auta s různými speciálními „pevnostními“ nárazníky, navijáky a zvýšenými podvozky teď podle technika rovnou od vrat stanice posílají pryč.
Případů, kdy technik upřednostnil domluvu před neudělením technické kontroly, by se daly najít spousty. „Prasklé žárovky nebo prasklinu na čelním skle někde dole v rohu jsem u starého pána s favoritem také obvykle řešil domluvou,“ prozrazuje technik.
Nejčastěji se varováním řešily drobné technické úpravy, které si ale majitel nenechal zapsat na odboru dopravy do technického průkazu. „Takových věcí byla spousta: jiné rozměry pneumatik i kol, různé sportovní úpravy, ochranné rámy nebo změny na výfukových systémech,“ vypočítává. Majitelé aut se oháněli různými atesty, ale bez zapsané změny v technickém průkazu by kontrolor neměl nic z toho schválit. A s tím je teď také konec. „Pokud majitel nebude mít změnu zapsanou v technickém průkazu, jednoduše bude mít smůlu,“ varuje technik.
Jedinou výjimkou jsou fólie na sklech, u kterých se zaměstnanec STK spokojí s atestem od výrobce. „Nevím, kolik majitelů aut o povinnosti zapisovat změny do technického průkazu ví, ale drtivá většina to rozhodně nebude,“ dodává technik.
Dá se čekat, že technici na STK budou obzvlášť s rozjezdem nového systému velmi úzkostliví. Nejjednodušším vodítkem pro ně bude právě velký technický průkaz. Problémy mohou čekat třeba za zdánlivou banalitu majitelé alf romeo se značkou uchycenou nalevo na předním nárazníku. Tuto specifičnost je třeba mít zapsanou v technickém průkazu.
Emise a diagnostika
Novela zákona v sobě zahrnuje ještě jednu významnou změnu a tou je důsledná kontrola diagnostiky vozidla při měření emisí. Ta je již nyní povinná, a bude od 1. 7. 2016 povinně součástí emisního protokolu pořizovaného online z vozidla během zkoušky, který bude proti falšování bezpečnostně šifrován. Pro běžné řidiče to v podstatě znamená, že budou muset kontrolám emisí věnovat více pozornosti, než byli zvyklí.
Od Nového roku se totiž u automobilů vyrobených po roce 2002 (s protokolem EOBD) kontroluje také takzvaný „Readiness Code“ v řídicí jednotce. Zatím se tyto údaje ještě neodesílají do databází ministerstva, ale v budoucnu jistě budou. „Readiness Code“ (kód připravenosti k emisnímu testu) označuje výsledky provedení testů jednotlivých systémů a komponent ovliňujících emisní chování vozidla (EGR, lambda sonda, katalyzátor a další), které provádí řídící jednotka sama automaticky za provozu vozidla. Je to vlastně výpis diagnostiky systémů či komponentů, majících vliv na emisní chování vozu.
Pokud si například necháte v servisu připravit auto na prohlídku technické kontroly, servisní technik vám ve většině případů vynuluje paměť závad v řídicí jednotce. Zároveň s tím ale dojde k restartování všech položek „Readiness Code“ a auto pak potřebuje nějaký čas na to, aby tyto údaje za normálního provozu samo obnovilo.
Pokud přijedete na stanici STK hned po servisu, může se stát, že váš vůz neprojde ani v tom případě, že technicky bude všechno v pořádku. Oslovení odborníci proto doporučují najet po servisu několik kilometrů (ve výjimečných případech i desítky), a až potom zamířit na samotnou kontrolu.
Pokud si auto necháváte před STK a emisní kontrolou prověřit v servisu, upozorněte na to důrazně právě kvůli možným potížím s nevytvořeným „Readiness Code“ v EOBD systému řídící jednotky vozidla.
Aktuálních problémů s EOBD, Readiness Code a vlastně celou kontrolou emisí je mnohem více (například diagnostická komunikace u nákladních vozidel nebo obcházení celého testu). Ministerstvo dopravy ale ustanovilo přechodné a benevolentní období do 1. července letošního roku a odborníci spoléhají také na seminář Diagnostic Con, který proběhne 2. února v Praze.
Na co si dát pozorNejčastější změny technického stavu, které nebývají zapsány v technických průkazech: |