Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Porsche Turbo a GT3: Dvakrát tolik radosti

  12:42aktualizováno  16:43
Závodní dráhy i silnice v milionářských oblastech se mají nač těšit! Nová modelová řada 997, která klasické devětsetjedenáctce vrátila oblé světlomety, se představila loni v Ženevě. Šestiválcový boxer za zadní nápravou opět pohání zadní kola, Carrera S znovu nabízí lepší svezení a tradicím bylo učiněno zadost na 100 %.

K těm novodobějším ovšem patří i brzké představení špičkové verze Turbo, takže v Zuffenhausenu znovu voperovali turbodmychadlo a stvořili skvost, přesně na čas pro ženevské podium.

Turbo 997 v. Turbo 996
Mezigenerační změny nejsou tentokrát nijak dramatické, v duchu hesla ''dokonalé nelze příliš vylepšit''. Takže zůstaly tradiční křivky, mírného přepracování se dočkala příď, která kromě návratu ztracených oválných světlometů (standardně bixenonových), dostala i nový nárazník s LED ukazateli směru a malými mlhovkami. Mohutná záď se ještě o kousek rozšířila, pochopitelně nechybí ani tradiční vysouvací spoiler.

Největší technickou inovací jsou nová turbodmychadla s plynule variabilní geometrií lopatek rotoru Borg Warner, použitá u zážehového motoru historicky teprve podruhé. S její pomocí se podařilo z šestiválce 3,6 l, převzatého od 996, vydolovat o 60 koní a 60 newtonmetrů více. Konečných 480 k a 620 Nm ustanovuje nové standardy ve své kategorii.

Výsledky měření jsou jako obvykle omračující – zrychlení na 100 km/h se odehraje za 3,9 s, dvoustovka naskočí za 12,8 s od pevného startu. Při pružném zrychlení 80 – 120 km/h na pětku ze sebe motor vydává to nejlepší a potřebuje pouhé 3,8 s. Odmítačům ručního řazení je k dispozici i šestistupňový Tiptronic S a jak už to v dnešní hi-tech době bývá, umí řadit rychleji než řidič a zkrátí akceleraci na stovku o dvě, na dvoustovku dokonce o šest desetin sekundy; v neposlední řadě poklesne i spotřeba.

Komu by to bylo málo, může si připlatit za Sport Chrono Package, jenž tlačítkem u řadící páky krátkodobě zvýší plnící tlak turbodmychadla o 0,2 bar; kroutící moment vyskočí na 680 Nm a Porsche Turbo potom vypálí z 80 na 120 km/h ještě o tři desetinky rychleji.

Strašlivou sílu přenáší na horký asfalt všechna čtyři devatenáctipalcová kola a pomáhá jim v tom vícelamelová elektronicky řízená viskózní spojka PTM (Porsche Traction Management). Když dojde na smutné zpomalování, dostanou práci třistapadesátimilimetrové brzdy, svírané pevnými monoblokovými třmeny Brembo, vpředu šesti- a vzadu čtyřpístkovými.

Nebylo by to Porsche, aby nepřipravilo i zde nějakou tu lahůdku; tou je v tomto případě možnost zvolit keramické brzdy PCCB (Porsche CeramicComposite Brake) s předními kotouči o průměru 380 mm. Ty zaručují konstantní účinnost při vrcholové zátěži a samozřejmě také absolutní odolnost vůči korozi.

GT3
Překvapením se ovšem stalo souběžné uvedení polozávodní varianty GT3, která znovu úspěšně útočí na pozici lídra 3,6litrových motorů, zároveň se ale stala o něco pohodlnější, takřka použitelnou pro každodenní provoz a ryzí sportovní zážitky přenechala do budoucna puristické verzi RS.

Šílící otáčkoměr
Motor byl opět s úpravami převzatý z minulé GT3 (996), ovšem prodělal další fitcentrum. Za vše hovoří těžko uvěřitelných 415 koní, dosahovaných při 7600 otáčkách; bez zajímavosti není ani hranice červeného pole otáčkoměru, začínající hodnotou 8400 ot./min., tedy o 200 nad dosavadní GT3 a především o 150 více, než dosavadní otáčkový král – BMW M5. Nová GT3 za to vděčí přepracovanému sání s větším průměrem škrtící klapky, nové hlavě válců a optimalizovanému výfuku s nízkým odporem.

Nová šestistupňová převodovka s ultrakrátkými řadícími drahami a zkrácenými převodovými poměry 2. až 6. stupně má na svědomí, že GT3 zvládne stovku jen o čtyři desetiny vteřiny pomaleji, než Turbo (4,3 s) a nejvyšší rychlost je dokonce stejná (310 km/h). S děsivým potenciálem pomáhá nový aktivní dvoumódový podvozek, v základním nastavení podobný původní GT3 a ve sportovním vhodný ryze na závodní tratě. Aby se prudké rozjezdy nestaly neustálým bojem s přetáčivými smyky, se stará diferenciál s omezenou svorností a také nová generace trakční kontroly, převzatá ze supersportu GT2.

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche GT3

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Porsche Turbo

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...