Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auto je v Singapuru jen pro opravdové boháče. Mít ho je dražší než byt

Samotné vlastnictví auta nyní přijde obyvatele Singapuru až čtyřikrát dráž než pořízení zánovního vozu. Poděkovat za to mohou tzv. COE. Dokumentu, který v roce 1990 přijali k regulaci dopravy. Svou roli nyní sehrává blahobyt střední třídy, která si teď znovu musí zvykat na život bez aut.

Místo splněného singapurského snu následovalo procitnutí. Auto pro vlastní potřebu si tu už dovolit lidé nemohou. | foto: Profimedia.cz

Toyota Camry Hybrid patřila ještě donedávna k oblíbeným značkám zánovních vozů, které si obyvatelé Singapuru pořizovali. S tím je však konec, protože jejich po pandemii opětovně nastartovaná ekonomika zvýšila příjmy obyvatel a tím i poptávku po osobní mobilitě.

Že v růstu příjmů a zvýšené poptávce po osobních automobilech nespatřujete komplikace? Vítejte v Singapuru. Městě, kde je všechno trochu jinak a kde za svolení jezdit svým již zakoupeným vozem musíte zaplatit v přepočtu 2,5 milionu korun.

S vysvětlením téhle obskurnosti je třeba začít u drobného geografického exkurzu.

U toho, že město Singapur, respektive Singapurská republika je celá usazena na třiašedesáti ostrůvcích. Které jsou v součtu celé své rozlohy souše asi jen o polovinu větší než Praha. Přesto tu nyní trvale žije 5,9 milionů obyvatel. Plyne z toho, že je tu víc než drobet těsno.

Metropole totiž musí balancovat přírůstky obyvatelstva, a k nové zástavbě tu místo není. Dopravní infrastruktura, ať už vyasfaltované silnice anebo parkoviště, je tu dlouhodobě chápána spíše jako břemeno, ubírající z potenciálně zastavitelného prostoru. Auta jsou vnějším symptomem zdejší choroby, plynoucí z nedostatku místa na mořem obstoupeném ostrovním městě.

Proto k 1. květnu 1990 zavedlo Dopravní oddělení singapurského Ministerstva veřejných prací kvóty na počet osobních automobilů, které se na ulicích metropole mohou dohromady objevit.

Opatření přijatá v roce 1990 měla zredukovat zácpy na silnicích a nahnat řidiče zpoza volantů do MHD.

Hlavním nástrojem téhle kvóty se stal tzv. COE osvědčení o oprávnění. Dokument stvrzující, že se svým vozem můžete po singapurských silnicích jezdit. A současně dokument, za který je třeba tučně zaplatit. Protože jeho hlavním a jediným účelem je regulace dopravy.

Čím víc, tím dráž

Kolik to bude stát?

Na to mají singapurští úředníci z odboru dopravy tajnou zbraň. Vzorečky a tabulky.

Z nich vyčtou, kolik COE registrovaných osobních vozů v Singapuru jezdí. Také to, kolik z nich letos registraci COE pozbude. Přihodí k tomu zastropovaná čísla – maximum je kolem čísla 950 000 vozů – a výsledkem je suma, na které vás vaše COE přijde.

V obecné rovině platí, že čím víc osobních vozů už v Singapuru jezdí, tím dražší to pro vás bude. Suma se ale v rámci průměru pohybovala v posledních letech okolo 30 000 amerických dolarů. Takže k provozování auta pořízeného za řekněme 700 000 korun jste museli na úřadu zaplatit dalších 700 000 korun.

Jízdní řád nerůstu. Benzin na příděl, zákaz létání a bourání silnic

Pak jste měli od singapurského odboru dopravy na deset let pokoj, než se to celé zopakovalo. Mohli jste si také pořídit lacinější COE s pětiletou lhůtou. Ale ta se už nedala znovu prolongovat. To je mimochodem odpovědí na to, proč má Singapur tak „zánovní“ flotilu silničních vozů a proč z této metropole do celé Asie tak masivně proudí relativně zánovní ojetiny.

Není totiž moc vozů, které by se vyplatilo dvojnásobně „přeplácet“ po dvě dekády.

Dotace i pokuty. Plán Kanady na povinnou elektromobilitu není vtip, bohužel

Pro úplnost je třeba dodat, že v květnu 1990 ony kvóty COE nedrtily průměrného obyvatele Singapuru. Dopadaly jen na vyšší střední třídu a velké boháče.

Běžní smrtelníci totiž na pořízení auta a na osvědčení o oprávnění zkrátka neměli peníze.

Růst střední třídy je problém

Ekonomická situace místních se ovšem za třicet let dost proměnila. K lepšímu. A jen máloco dokládá nárůst počtu lidí spadajících do střední ekonomické vrstvy tak dobře, jako zvýšená poptávka po nových vozech.

Když se po překonání pandemie v roce 2020 místní otřepali, byl nárůst registrací nových automobilů enormní. Spolu s tím pak vystřelila až k nebesům cena COE. Jež nově začala být oprávnění – kvůli vysoké poptávce – nabízena v rámci aukcí. Které pochopitelně mohou vyšroubovat ceny ještě výše.

Aktuálně se základní „vyvolávací“ suma, na kterou dnes osvědčení o oprávnění přijde, blíží v přepočtu 2,5 milionům korun. V přebíjené aukci pak můžete připlatit i jednou tolik. A ještě je k tomu třeba připočíst další registrační poplatky a daně.

Toyota Camry Hybrid. Vůz, který sice nestojí mnoho, ale na nějž běžní Singapuřané kvůli COE nedosáhnou.

Takže ta donedávna ještě tolik populární Toyota Camry Hybrid, kterou tu bylo možné pořídit v přepočtu za přibližně 680 000 korun, teď přijde Singapuřana nejméně na 4,2 milionu korun.

Jen pro porovnání, ve stísněném Singapuru, kde strop bourají i ceny nemovitostí, vyjde jednopokojový vládou dotovaný byt na 2,8 milionů korun. Singapur se tím zapsal do historie jako místo, kde je vlastnictví vozu vůbec nejdražší na světě. Potažmo jako místo, kde vás vyjde levněji bydlení než vlastnictví auta.

Pro zdejší obyvatele, kteří se vydrápali v ekonomickém žebříčku na úroveň střední třídy a chtěli si žít svůj vlastní singapurský sen, mít dost peněz, byt a k tomu auto, nyní nastává fáze bolavého procitnutí do reality. Nejsou totiž tak movití, aby si tu mohli dovolit auto vlastnit a provozovat. Cenová dostupnost COE je teď diktována jen tempem, jakým dochází k de-registracím starších vozů.

Singapurskému systému nelze upřít efektivitu. Současně se ovšem nedá říct, že by z něj byli místní obyvatelé nějak nadšení. Až po třiceti letech jim došlo, jaký bič si na sebe upletli.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...