Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Nádherný koncept vzpomíná na krásné peugeoty

Dost pravděpodobně to bude poslední autosalon v Paříži. Tradiční a asi nejslavnější autopřehlídka světa otevře letos začátkem října, 120 let po tom prvním konaném v roce 1898. Mnoho značek bude na autosalonu nad Seinou chybět, o to víc se chtějí vytáhnout domácí automobilky.
Peugeot e-Legend

Peugeot e-Legend | foto: Peugeot

Mezi nejzářivější hvězdy bude patřit Peugeot se svým nádherným konceptem pojmenovaným e-Legend. Už kvůli němu má smysl na autosalon pod Eiffelovku zamířit. 

Jak dnešní zvyklosti velí, má elektrický pohon a prezentuje technologie pro autonomní řízení. Ale v prvé řadě je to hlavně skvělá designérská práce, která vzpomíná na doby, kdy Peugeot vyráběl jedna z nejkrásnějších aut v Evropě. E-Legend tak připomíná Pininfarinou tvarované kupé postavené na základech Peugeotu 504, který se představil před padesáti lety, v roce 1968; kupé dorazilo v následujícím roce.

Peugeot e-Legend

Je to neo-retro, to dnes frčí. Boční silueta s velkým skleníkem kabiny a pontonem karoserie připomínajícím bárku je dokonale vyvážená a připomene, jak to bylo hezké, když ulicemi jezdilo také něco jiného než otylá SUV. Nízkou příď a subtilní záď zdobí filigránské detaily přidávající do historizujících tvarů modernu dnešních technologií.

Autosalon Paříž 2018

Auta jsou dnes tvarovaná jako jedna hmota, ze které designéři modelují knedlíkovité tvary zaoblených aerodynamických karoserií. Peugeot e-Legend má tělo tvarované jinak, tak nějak postaru, jednotlivé hmoty jsou tvarované zvlášť a pospojované v jasných proporcích. Koncept je 4 650 centimetrů dlouhý, 1930 cm široký, 137 cm vysoký s rozvorem 2690 cm. Ráfky kol jsou devatenáctipalcové.

Zvnějšku je na fotkách ocelově šedý, při osobním setkání odhalíte, že mění barvy podle dopadajícího světla - od jiskřivě šampaňské po bronzovou.

Peugeot e-Legend
Peugeot e-Legend

Vnitřek, to jsou šedesátky a sedmdesátky ve vrcholové formě. Nádherný mondénní obývák v zářivě modrém sametu - tehdy měli lidé fantazii a odvahu, dnes je vrcholným odvazem od šedi a černi příplatková hnědá barva řídké melty.

Obrovité sedačky seskládané z „buřtíků“ a tvarované v duchu tehdejších představ o ergonomii lákají k usednutí. Kdo někdy v tak starém autě seděl, vzpomene, jak to bylo měkké a pohodlné. K tomu vysouvací opěrka hlavy, která - když v křesle nikdo nesedí - může být schovaná v těle opěráku, a dřevěné prvky připomínající designové interiéry. A spousta světla z velkých prosklených ploch bez tlustých sloupků.

Připomínkou, že jsme v 21. století, je 16 displejů rozesetých po interiéru (přístrojový štít je složený ze tří) a volant, který je tlustý, hranatý a připomíná spíše knipl. Když šoféra řízení omrzí, volant se zasune a peugeot přejde do autonomního režimu. Na výběr je z několika módů, ty autonomní jsou SOFT, ten je zaměřený na komfort posádky (komunikační rozhraní zobrazuje na displejích jen nejzákladnější informace) a pak geekovský hardcore SHARP, který vyznává dynamiku a konektivitu. To se z přístrojovky stane obrovitý 49palcový displej, sedadla se automaticky přenastaví a otevřou se schránky se smartphony vybavené indukčním nabíjením. Vidíte, dnes už pod sportování v autě spadá i sjíždění sociálních sítí, divná doba.

Pro dinosaury, kteří si ještě pamatují časy, kdy auto sloužilo k ježdění a řídilo se, má e-Legend připravený mód LEGEND, což je takový výletnický režim, při kterém se na displeji promítá grafika ve stylu Peugeotu 504, a pak BOOST pro vysokorychlostní přesuny od nabíječky k nabíječce.

Pod kapotou totiž nepřede vidlicový šestiválec, ale elektromotor s výkonem 340 kW (462 koní) a 800 Newtonmetry, které posílá na kola obou náprav. Na plnou 100kWh baterii prý ujede 600 kilometrů (rychlonabíjením se na 500 kilometrů nabije za 25 minut), ale to zase moc nevyužije raketové zrychlení, z nuly na stovku se e-Legend umí rozjet za čtyři sekundy a frčí až 220 km/h.

Peugeot e-Legend
Peugeot e-Legend
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...