Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autovideo: Dinosaura dostihla evoluce, Peugeot 405 skončil. Po 37 letech

Jedno z nejpovedenějších francouzských aut se odebralo do historie. Za Peugeotem 405 zůstala úžasná statistika, mapa světa s řadou zapíchnutých vlaječek, hromada zajímavých fotografií, ale i slavná reklama, která vypadá tak, jako by ji natočil sám Jeremy Clarkson.

Psal se rok 1987. Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil nový model Škoda Favorit, byla zahájena výstavba provozních objektů budoucí jaderné elektrárny Temelín, na nově vybudovaném Masarykově okruhu v Brně se uskutečnil první závod. V Bruselu byla zahájena jednání mezi představiteli ČSSR a Evropského hospodářského společenství v otázkách vzájemné obchodní výměny a americký prezident Ronald Reagan v projevu u Braniborské brány v Berlíně vyzval sovětského vůdce Michaila Gorbačova ke stržení Berlínské zdi.

A v témže roce vyjel na silnice fešácký francouzský sedan Peugeot 405 s karoserií od Pininfariny. Byla to velká událost. Hned v následujícím roce v Evropě podtržená ziskem prestižního titulu Auto roku 1988 rekordním počtem hlasů od novinářské poroty. Ve stejném roce také vyrazil na severoamerické trhy. V USA ovšem díru neudělal a byl to i poslední peugeot, který se tam prodával.

Kdo tehdy mohl tušit, že se historie tohoto vozu uzavře až o 37 let později? Licenční výroba Peugeotu 405, přejmenovaného již na Peugeot Pars, totiž skončila u největší íránské automobilky Iran Khodro (známá jako IKCO) až letos v březnu.

Peugeot 405 je nezmar. Nově se vyrábí v Ázerbajdžánu

Francouzský model s karoserií od Pininfariny a interiérem od Paula Bracqa se sice v průběhu let dočkal průběžných vylepšení, ale technický vývoj ho přesto doběhl. Podle nového zákona musí být všechna nová auta v Íránu vybavena systémem ochrany chodců. Pro téměř čtyřicet let starou konstrukci se již nejnovější změny nevyplatí provádět. A společně s tím skončila i jeho montáž z dovezených dílů v Ázerbájdžánu u místního koncernu AzerMaš. Tam se čtyřistapětka“ prodávala od roku 2019 jako Peugeot Khazar 406.

Světoběžník se lvíčkem

Peugeot 405 patří k nejúspěšnějším a nejpovedenějším francouzským autům vůbec. V 80. letech společně s malým hatchbackem 205 přispěl k záchraně této francouzské značky. Během jeho evropské kariéry se ho od roku 1987 do roku 1997 prodalo 4,6 milionu, a další stovky tisíc v celé řadě dalších destinací. Kromě francouzského Sochaux a britského Rytonu se od roku 1988 vyráběl v Chile, o rok později následovala Indonésie, dále pak Tchaj-wan, Thajsko a od roku 1991 také Írán. Kromě modelu 405 v několika modifikacích měla automobilka Iran Khodro v nabídce do roku 2011 ještě modely RD a ROA. Tyto laciné peugeoty měly karoserii čtyřistapětky, ale mechanika pocházela z prehistorického modelu Paykan (výroba 1967 až 2005) s pohonem zadních kol, jehož základem byl Hillman Hunter ze 60. let a pod kapotou bylo možné nalézt motor 1,6 litru z Hillmanu Avenger ze 70. let.

Autofotka týdne: Peugeot 405 má 30 let, dnes je to bestseller PSA

Od sezony 1992 počet výrobních míst tohoto francouzského nezmara rozšířila Argentina, o rok později následovalo Polsko, v roce 1994 potom Egypt, a dále i Malajsie a Zimbabwe.

V roce 2000 ho automobilka Iran Khodro vylepšila a vytvořila i luxusnější verzi Peugeot Persia s designem inspirovaným modelem 406 a s novým motorem z Citroënu Xantia. Následně byl vůz přejmenován na Peugeot Pars. Írán ale chtěl vlastní národní auto s názvem Samand, ale vše nakonec skončilo převzetím podvozku a převodovky z Peugeotu 405 a designem navrženým ve Velké Británii, evidentně ovlivněným designem volkswagenů. Tento model se i vyvážel do Běloruska, Egypta, do Senegalu, Sýrie a do Venezuely.

Duch Peugeotu 405 nakonec přežívá v pick-upu Iran Khodro Arisun, který vznikl v roce 2015 s podvozkem z Hillmanu Hunter a přední částí z Peugeotu 405. Po modernizaci v roce 2022 tento model neese označení Arisun 2.

Automobiloví metuzalémové

Vyrábět automobil několik desetiletí? To zní uším finančních ředitelů automobilových firem téměř jako rajská hudba. Výrobní zařízení se již dávno zaplatilo a firemní pokladna má stabilní příjem. V první polovině 20. století přitom bylo obvyklé, že jedna konstrukce vydržela ve výrobě běžně i dvě desetiletí a po druhé světové válce se nadále vyráběly jen mírně upravené předválečné modely. Dnes je cyklus generační obměny modelových řad obvykle 4 až 7 let a výjimečně i více, v řadě koutů světa ale v uplynulých dvou dekádách nebylo neobvyklé, když z linek sjížděly automobily, které měly „na křížku“ již i 50 a více let.

Tuhý kořínek měl i Mercedes-Benz G, rustikální Land Rover Defender, a zapomenout nesmíme ani na „ruský Range Rover“ Ladu Nivu, která spatřila světla světa v roce 1977 a dodnes se v Rusku prodává jako Lada Niva Legend. Dobu tuhé totality připomíná rovněž terénní UAZ Hunter představený v roce 1965 jako UAZ 469.

Ruský motorismus couvne o desítky let zpět, hvězdou bude prehistorická Niva

K typickému obrazu indických silnic již po pět desetiletí neodmyslitelně patřil Hillmann Ambassador. Místní automobilová ikona vyráběná v Indii od roku 1956 vycházela z britského Morrisu Oxford III. série. V Indii se navíc ještě relativně nedávno vyráběla v licenci i archaická tříkolka Tempo, vyvinutá v Německu ještě za dob Adolfa Hitlera.

Z dnešního pohledu ryze muzeálním kouskem byla druhá generace VW T (výroba v Evropě v letech 1967 až 1979). Pod označením Kombi se montoval v Brazílii až do roku 2013, v posledních letech již s motorem o objemu 1,4 l chlazeným vodou.

Vousaté volkswageny, fiaty, ale i caterhamy

Po 35 letech se dočkala zaslouženého důchodu první generace Volkswagenu Golf, jehož produkce skončila v Jihoafrické republice až v roce 2009. V průběhu let byl model prodávaný pod označením Citi Golf několikrát modernizován, jeho vzhled se oproti původní Giugiarově předloze ovšem příliš nezměnil. Před sedmi lety však dostal novou palubní desku z první generace Škody Fabia. Historicky nejprodávanější jihoafrický automobil se rozloučil 1000kusovou speciální sérií Citi Mk I Limited Edition. Za 25 let se jich v JAR vyrobilo přes 377 tisíc.

Pan kompakt slaví padesátku. Ikona jménem VW Golf ovšem málem vůbec nevyjela

Jeho předchůdce VW Brouk se vyráběl dokonce plných 65 let (1938–2003) a vznikl ve 21,5 milionu exemplářů, což je u konstrukčně nezměněného vozu rekord. Ke konci produkce sjížděl jen z linek v Mexiku. K podobným nezmarům jako on patřil i Citroën 2CV (1948–1990), Renault 4 (1961–1994) či britské Mini (1959–2000). Velmi dlouho se vyráběl v licenci i legendární Jeep Willys, a to u indické Mahindry a v Japonsku u Mitsubishi.

Ze starších modelů se nečekané renesance dočkal Volkswagen Santana. Sedan odvozený od VW Passat II. generace se v Německu vyráběl v letech 1981 až 1984, zájem o něj byl velmi slabý. Za tři roky se ho vyrobilo jen 160 000 kusů a tehdejšímu vedení VW bylo líto poslat ho do starého železa. Výrobní zařízení nechalo přestěhovat do Číny.

Volkswagen motorizoval Čínu, teď prodal třicetimilionté auto

A tam se tento model sjíždějící z linek společností Shanghai Volkswagen dočkal obrovského obchodního úspěchu. Prostorný, robustně stavěný automobil za rozumné peníze se stal základním kamenem čínské automobilové produkce a Volkswagen tamní jedničkou. S linek tam sjížděl až do roku 2022.

Dlouho přesluhoval i evropský vůz roku 1984, Fiat Uno. V mírně upravené podobě jako Fiat Mille se nadále vyráběl v Brazílii až do ledna 2014. Leccos za sebou má i klasický roadster Seven a Super Seven od firmy Caterham, který v roce 1973 navázal na Lotus Seven představený již v roce 1957. Vyrábí se dodnes.

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...