Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pagani Zonda končí, poslední kusy nemůžou na silnici a stojí 69 milionů

  12:00
Argentinský umělec a konstruktér Horacio Pagani končí s výrobou svého prvního modelu Zonda. Ve výrobním programu firmy ho nahradil nový model Huayra. Zonda se ovšem loučí ve velkém stylu. Posledních pět aut nese označení Revolucion a jsou to učiněná monstra.
Pagani Zonda Revolucion

Pagani Zonda Revolucion | foto: Pagani

Horacio Pagani prorazil do klubu vyvolených. Jeho auta se směle rovnají těm nejlepším sporťákům na světě a značka zjevně prosperuje. Pagani sice vyrábí jen několik aut ročně a žádá si za ně extrémní částky, ale zákazníků má očividně dostatek.

Prvním modelem argentinského konstruktéra, který před vlastním byznysem sbíral zkušenosti u konkurence a vypracoval se v osmdesátých letech až na šéfa konstruktérů u Lamborghini, byl model Zonda. V sériové podobě se ukázal v roce 1999 a okamžitě vzbudil velkou pozornost. Ve výrobě pak zonda vydržela v několika verzích až do letoška, kdy se loučí extrémní verzí Revolucion.

Už základní zonda je velmi výkonný supersport. Zonda Revolucion jde však ještě dál a je už na hraně závodních monopostů. A to i z toho důvodu, že auto je určeno jen pro závodní tratě, nemá silniční homologaci.

Revolucion se chlubí upravenou aerodynamikou a hlavně pořádnou odtučňovací kůrou. Standardní model měl velmi nízkou hmotnost 1 250 kilogramů, Revolucion váží jen 1 070 kilogramů, tedy jako současná nejmenší sériová auta.

Pagani Zonda Revolucion

Hmotnost je pak potřeba porovnat s výkonem tradičního dvanáctiválce AMG od Mercedesu. V modelu Revolucion je motor naladěn na 588 kW a poskytuje točivý moment 750 Nm. Poměr hmotnosti a výkonu je tak fantastických 750 koní na tunu.

Lehká stavba je Paganiho specialitou. Konstruktér patří k průkopníkům použití kompozitních materiálů, které kdysi prosadil i u Lamborghini. Úspory se u revolucionu našly i jinde. Speciální úpravou prošla třeba i šestistupňová magnéziová sekvenční převodovka, nové jsou brzdové disky na úrovni vozů F1 nebo nastavení ABS.

Pagani Zonda Revolucion

Auto má 12 úrovní nastavení trakce od Bosche a dokonce zadní nastavitelné křídlo s funkcí DRS, která je známá z formule 1. Podle potřeby se tak dá stiskem tlačítka výrazně změnit aerodynamika vozu.

Poslední zondy vzniknou jen v pěti kusech. Cena je závratná, což ostatně platí i pro "obyčejné" modely z dílen Paganiho. Zonda Revolucion bude stát těžko uvěřitelných 69 milionů korun včetně daně. To je mnohem víc, než kolik stojí nejbližší konkurence: například Bugatti Veyron s podobnou dynamikou se dá pořídit jako nové zhruba za 44 milionů korun.

A pro porovnání, aktuální nový model Pagani Huayra se prodává zhruba za milion eur, tedy v přepočtu okolo 26 milionů korun. Navíc Zonda Revolucion nesmí na běžné silnice, takže se oněch pět kusů pravděpodobně stane kořistí buď extrémních nadšenců nebo spíš sběratelů.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...