Neděle 29. listopadu 2020, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. listopadu 2020 Zina

Exkluzivní rozhovor s Horaciem Paganim: Zonda je umělecké dílo

  12:50
Pagani - automobilka, která vyrostla pouze ze zapálení a vášně pro úžasná auta. Zondy Horacia Paganiho jsou jedny z nejrychlejších aut planety, patří ale také k těm nejdražším. Nově se dají koupit také v Česku. iDNES.cz přináší exkluzivní rozhovor s majitelem a hlavním konstruktérem Pagani.

Horacio Pagani uvádí značku Pagani na český trh. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Italská manufaktura Pagani otevřela v Praze svou prodejnu minulý týden. V holešovickém showroomu jsou teď k mání nejdražší auta, která lze koupit oficiálně přímo v Česku.

Auta, která sám navrhuje, přijel do metropole představit sám majitel, konstruktér a designér Horacio Pagani.

"Zonda F, kterou v Praze prezentujeme, je ve verzi roadster. Vznikne v pouhých 25 exemplářích v Modeně. 140 dílů vozu včetně rámu je vyrobeno z uhlíkových vláken. Zvláštní je také to, že uhlík na karoserii vidíte," popisuje pro iDNES.cz jeden z klenotů značky Pagani.

"Motor je Mercedes AMG s výkonem 650 koní a 750 Newtonmetry krouticího momentu. Pro Pagani je charakteristická velmi nízká hmotnost. Suchá hmotnost (bez náplní) je 1230 kilogramů a 1370 je pohotovostní."

Horacio Pagani hrdě dodává: "Je to jeden z nejrychlejších roadsterů na světě, jede skoro 345 kilometrů v hodině, ale bohužel je také jeden z nejdražších, v Itálii stojí přes 750 tisíc euro bez daně."

Česká cena takové zondy pak bude kolem 25 milionů korun včetně daně.

Jste spíš designér, nebo konstruktér?
Jsem designér... vlastně nejsem ani jedno, ani druhé. Mám umělecké i technické vzdělání, zajímám se o obojí. Moc mě zajímá fyzika. Proto umím navrhnout všechny díly, které se týkají dynamiky auta. Mám také dobrý tým lidí, který mě podporuje a pomáhá mi ve všech těchto mých projektech. Většinu komponentů ale navrhuji sám.

Znáte všechny své klienty?
Ano, 99 procent z nich znám. Se všemi máme velmi hezké vztahy.

Kdo je váš typický zákazník?
Typický zákazník má určitě přes padesát šedesát let. Typický evropský klient je průmyslník, podnikatel, který těžce pracoval, který si chce dát dárek. A tak si koupí takový oblek na míru, ostatní si kupují hodinky, obrazy, umělecká díla. Tohle je náš klient, takový, který si nekupuje značku, kupuje to, co se mu líbí.

Občas býváte nazýván Enzem Ferrarim třetího tisíciletí, jak se vám takové srovnání líbí?
Mám velký respekt ke všem, kteří stojí za historií automobilismu. Proto velmi respektuji Enza Ferrariho, Ferrucia Lamborghiniho a všechny ostatní. Dá se říci, že životem Enza Ferrariho byla závodní auta. Jeho motivací bylo dělat závodní auta. Mým hlavním cílem je navrhovat auta, je to spíše umělecko-technické zaměření. Každý, kdo staví auta, má svou určitou filozofii.

Nedá se to srovnávat, ale máme hodně společného s Ettorem Bugattim. V tom, že jsme oba umělci, umíme oba malovat, kreslit, navrhovat i jiné věci, které nejsou přímo automobily.

Moc si jich vážím, byli to mí učitelé.

Jaké auto řídíte, když jedete na nákup, když cestujete na dovolenou. Asi nejezdíte zondou.
Já jedím hodně v zondě. V jedné jsem najezdil 120 tisíc kilometrů, v druhé 50 tisíc. Řídím zondu, kdykoliv mohu. Ale normálně jezdím mercedesem.

Jel jste někdy ve škodovce?
Ano, také jsem s ní jel. Musím říct, že logicky, když koncern Volkswagen získal tuhle značku, získala Škoda standardní kvalitu VW. Značka prodělala obrovský růst. Když měl někdo předtím východní značku, problém nebyl, že to bylo auto z Východu, ale že to bylo jediné auto, nebo jedno z mála.

Nebyla konkurence, a proto lidé kupovali ji. Dnes je na výběr, můžete si koupit peugeot, audi, mercedes, renault... bylo potřeba udělat tento kvalitativní skok, aby Škoda mohla konkurovat ostatním.

Co děláte, když za sebou zavřete dveře svého domu? Když se vrátíte domů, myslíte stále na auta?
Mám moc rád svou práci, ale když jsem doma, jsem rád se svou rodinou, se
syny. Mám velmi jednoduché záliby, procházím se se psem, máme dům na venkově u jezera. Dělám jednoduché věci - poslouchám muziku, moc rád čtu.

Cítíte se být Italem?
Jednou se mě zeptali: "Kde je vlastně tvůj domov...?" Já jsem moc rád, že jsem se narodil v Argentině, a Argentina mi dala moc, ale domov je místo, kde pracujeme a kde vyrůstají naše děti, a proto je v tuto chvíli mým domovem Itálie. Mám dvě italské děti, které v Itálii vyrostly, a pracuji v itálii.

Vaši synové jdou ve vašich stopách?
Nikdy jsme se našich synů neptali, jestli chtějí jít v našich stopách. Právě dnes se oba vrací z Nürburgringu (Kde právě zonda zajela jeden ze svých rekordů - pozn. red). Protože tam jeden musel jet a druhý řekl: "Chci tam být taky."

Staršímu je dvacet let a studuje automobilový design, mladší je velmi spoután s naší firmou a rád se angažuje v marketingu. To je dobře - jeden auta navrhuje, druhý je prodává...

Splnil jste si svůj sen, děláte to, o čem jste od mládí snil. Bylo jednoduší si takový sen splnit v 60. a 70. letech, nebo dnes, kdy je vše svázáno přísnými předpisy?

Mám srovnání také s lidmi staršími, než jsem já. Znám se s inženýrem Dallarou (konstruktér formulí a sportovních aut), jsme dobří přátelé s Francem Gozzim, bývalým sekretářem Enza Ferrariho. Přátelím se se Sergiem Scagliettim (známý karosář). Jsme v Modeně taková skupina starých, ale i těch mladých.

Dnes je velmi těžké něčeho takového dosáhnout. Všechno je dnes velmi komplikované. Dnes když stavíte auto, není to jedno auto. Musíte postavit auto, které odpovídá všem předpisům na celém světě. Pro homologování auta je tak například třeba udělat osm crash testů. Když to někomu řeknete, je ohromený.

Všechno je moc těžké. Dnes ale není těžké jen auto postavit, je také velmi těžké motivovat lidi. Dnes se na světě mají všichni více či méně dobře, a tak jim chybí zapálení. Chybí chuť pracovat. Dnes není jednoduché dát lidem popud, každý den je popostrčit, vytvořit inspirativní prostředí...

A pak jsou zde také technické problémy. Auto je velmi komplikovaný projekt. Protože klient, který utratí takové peníze za auto, chce kvalitu. Nespokojí se jako v 60. letech s autem, které musí před jízdou zahřívat. Dnes chtějí naši zákazníci auta používat, ne je mít jen doma.

Jaká je budoucnost aut? Jsou to hybridy, městská auta...?
Věřím, že budoucnost automobilů je velmi rozsáhlá. Doufám, že v budoucnu bude i tento druh aut, jako je zonda, dokonce je jich stále víc a víc. Budou městská auta, budou hybridy, protože je třeba myslet na životní prostředí, logicky.

Dnes všechny automobilky na světě investují obrovské částky, aby snížily emise. Dnes je to téma, na kterém Mercedes, BMW a Audi - všichni, ale i my sami musíme hodně pracovat.

Když jsem přemýšlel o svém autě, vážila podobná auta 1800 až 1900 kilo, a když jsem si vymyslel zondu, která váží 1200 kilo, myslel jsem i na to.

Protože když auto váží 1200 kilo, škodí životnímu prostředí míň než 1700-1800kilové. A to je naše myšlenka, to je naše představa o budoucnosti.

  • Nejčtenější

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...

Sex je fajn. Nejčastější důvod milování se s expartnerem je prostý

Udržet vztah, užít si, vypořádat se s emocemi. To jsou tři skupiny důvodů, pro něž bývalí partneři vstupují na tenký...

Zbavte mě vytetovaného pravítka u rozkroku, žádal mladík

Na začátku bylo bratrské soupeření, na konci strašlivý nápad. A Nick si pro jeho realizaci doběhl do tetovacího studia...

Nelogické sny mají význam. Podle nové hypotézy brání přeučení mozku

Jejich úkol je vlastně docela podlý, zákeřný. Mají nás rozhodit, vyvést ze stereotypu. Mají narušit, jak chápeme...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Knihy v lidské kůži. Specialistka zkoumá temnou tvář literatury

Asi bychom je hledali ve sklepeních sekt, v knihovnách psychopatů. Jenže knihy vázané v lidské kůži si pořizovali...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

I čeština mohla skončit v propadlišti dějin, říká zachránce jazyka ostrova Sark

Premium Jazykověda může být někdy velké dobrodružství. Historik a lingvista Martin Neudörfl se před několika lety kvůli...

Kytara si vybírá svého kytaristu. Důležitá je i volba dřeva, říká výrobce

Premium V dílně mu visí fotka kytarového génia Jimiho Hendrixe, pod jejím dohledem a pod rukama Stanislava Papeže vznikají nové...

Celebrity a přeživší holocaustu spojuje víra, říká exbodyguard a spisovatel

Premium Vypracoval se mezi světovou elitu osobních strážců, osobně chránil hollywoodské hvězdy i královské rodiny. Bruce...

Nejsem v ničem jiný než ostatní, říká mladý bloger po amputaci nohy

Premium Nezastírá, že po amputaci nohy přišly i těžké chvíle. Jinak se ale Jiří Švihálek všemožně snaží zařadit do běžného...

SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč
SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč

Sportuješ a ráda se hýbeš? Chceš svou snahu zefektivnit i vhodným jídelníčkem, ale nevíš, jak na něj? Nyní máš jedinečnou příležitost vyhrát...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...