Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyjedeš, nabouráš. Nejvíc nehod se stane do tří minut po vyjetí

Čtvrtina všech dopravních nehod se stane do tří minut od okamžiku, kdy řidič nastartuje motor a vyjede. Vyplývá to z dat rakouské firmy Dolphin, která vyvíjí aplikace pro sledování dopravy. Z analýzy mimo jiné vyplynulo, že řidič udrží pozornost zhruba 40 minut, pak ostražitost klesá.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Magazín Motor

Jaká je pravděpodobnost, že zaviníte dopravní nehodu? Podle rakouské firmy vyvíjející telematické aplikace průměrný řidič nabourá každou patnáctistou jízdu. Pokud jezdí velmi krátké trasy, nebo naopak cestuje více než 40 minut na jeden zátah, pravděpodobnost výrazně roste.

Firma analyzovala přes tři miliony jízd, které v letech 2018 a 2019 uskutečnilo asi 40 tisíc řidičů využívajících sledovací aplikace. Za tu dobu tito řidiči zavinili 1 986 nehod. A dobrých pět set se stalo v prvních třech minutách jízdy. „Vznik dopravní nehody je velmi často založený na špatném rozhodnutí nebo nedostatku informací,“ vysvětluje šéf Dolphinu Harald Trautsch. Ať už člověk sedne za volant unavený nebo opilý, hraje si za jízdy s mobilem nebo si nevšimne třeba náledí, je mnohem pravděpodobnější, že nabourá hned po začátku jízdy.

Do tří minut od startu se podle dat z aplikace stane čtvrtina všech nehod. Do šesti minut dalších 14 procent. Po šesti minutách jízdy pravděpodobnost způsobení dopravní nehody klesá. Opět stoupne po dvaceti minutách jízdy a od čtyřiceti minut je pobyt za volantem opět velmi rizikový.

Autoři studie to vysvětlují mimo jiné tím, že na začátku jízdy se – obrazně řečeno – vytřídí zrno od plev. Zkrátka pokud někdo sedne za volant unavený nebo opilý nebo špatně vyhodnotí počasí či provoz, velmi pravděpodobně jej následky dostihnou krátce po startu jízdy. Roli bude určitě hrát i to, že v prvních třech minutách řidič nejspíš pojede hustěji obydleným územím, kde je riziko větší, než když vyjede třeba na obchvat nebo dálnici.

Pozornost řidičům podle dat z aplikace vydrží zhruba 40 minut. Pak opět lidé za volantem ztrácejí koncentraci, mají tendenci přehlédnout krizové situace nebo si třeba začít hrát s mobilem.

Výzkum vznikl na základě anonymních dat uživatelů aplikací, které za správné řízení nabízejí řidičům bonusy v podobě slev na pojistném. Firma byla ve sledovaných letech nejaktivnější na maďarském trhu, tam byla také většina dat nasbírána. Výsledky je potřeba brát s rezervou – aplikaci logicky využívají víc mladší lidé a obyvatelé větších měst s pozitivním vztahem k mobilům. Tomu odpovídá i to, že jen jedno procento sledovaných jízd trvalo déle než hodinu. V drtivé většině řidiči zastavují mnohem dřív, nejčastěji už do dvaceti minut od startu.

Pozitivní je, že když řidič překoná nejkrizovější tři minuty, respektive šest minut, pravděpodobnost nehody rapidně klesne. „Nejbezpečnější“ je podle analýzy řízení v době od 6 do 20 minut po startu. Možnost, že v tomto „okně“ řidič zaviní nehodu, je zhruba pětkrát nižší než v prvních třech minutách jízdy a poloviční ve srovnání s delšími jízdami trvajícími přes 40 minut.

Autor:
Témata: havárie
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...