Nebezpečí se veze na střeše

  11:30aktualizováno  11:30
Je to jeden z nejnepříjemnějších zážitků: auta sviští za sebou po dálnici, když se jednomu z nich náhle uvolní ze střešního nosiče kupříkladu jízdní kolo. Řidič druhého vozu v řadě nejdřív nevěřícně sleduje, jak se bicykl s první ranou o asfalt bortí a ničí, aby se v příštím zlomku sekundy znovu od dálnice odrazil k dalšímu skoku... Těžko v takové situaci s řízením cokoliv dělat, lidé v autech vzadu jsou odevzdáni osudu. Buď to nebezpečí se štěstím minou, nebo trefí.

"Dopravních nehod, které vznikly kvůli tomu, že se z motorového vozidla uvolnil nesprávně uložený náklad, se jen v letošním prvním pololetí v zemi stalo přes stovku ," říká Josef Tesařík z pražského policejního prezidia.
Není nosič jako nosič
Mohlo by se zdát, že s nástupem moderních střešních nosičů a boxů místo dřívějších automobilových zahrádek se rizika při přepravě nákladů na střechách osobních automobilů omezí. Zkušenosti ze silnic a hlavně z dálnic však o tom nesvědčí. "Praxe ukazuje, že problémy dělají hlavně nejlevnější střešní nosiče jízdních kol s plechovým žlábkem, ze kterých se často při míjení s kamionem nebo větším nákladním autem ve vzduchovém vztlaku bicykl uvolní," informuje Václav Zilvar, který má v Praze obchod s autodoplňky a motoristickým příslušenstvím. Doplňuje, že mnohem vhodnější a hlavně bezpečnější jsou trubkové nosiče.

"Však jsou také mnohem dražší - stojí od 1400 do 3000 korun v případě duralových kusů, zatímco nejlevnější supermarketové výrobky s plechovým žlábkem lze pořídit za cenu už od dvou tří stovek," uvádí Václav Zilvar. Bezpečnost je samozřejmě rozhodující, nicméně odborníci se shodují, že při výběru nosiče by měl motorista brát v úvahu také mnohdy i desetitisícové ceny jízdních kol, která budou přepravovat. Jde o jejich zajištění proti krádeži, u nejlevnějších nosičů se také doporučuje častější kontrola, zda se náklad v podobě velocipedů během přepravy neuvolnil.
Na střechu jen 50 kg
Problémy nebývají se střešními boxy, i když ani zde nejsou mnohdy i několikatisícové cenové rozdíly (3500 až 18 000 korun) náhodné. "Některé výrobky zpravidla z kategorie nejlevnějších - ve větších mrazech praskají či nejdou otevřít," sděluje Jindřich Sojka, pražský obchodník s autodoplňky. "Pokud mám hovořit z vlastních zkušeností, nejlacinější a nejobyčejnější střešní boxy motoristé příliš nekupují." Krkolomné pády ze střechy automobilů střešním boxům prakticky nehrozí - bývají upevněny na čtyřech místech.

Potíž však je v tom, že motoristé někdy zapomínají menší předměty upevnit v boxu, a jejich pohyb se pak může nepříznivě projevit na jízdních vlastnostech automobilu. "Důležité rovněž je, že střechy nejobvyklejších osobních automobilů mají nosnost do 50 kilogramů, do kterých je třeba započítat i váhu střešního boxu a jeho nosiče," upozorňuje Jindřich Sojka. Cestování se střešním boxem má řadu výhod: náklad zůstává čistý, zvlášť v případě lyží není nutné jejich zvláštní upevňování a celý box má nesrovnatelně příznivější aerodynamické vlastnosti než jednotlivé věci na střešním nosiči. Přesto i box zvyšuje spotřebu vozu až o deset procent, prodlužuje brzdnou dráhu, a také citlivost automobilu na boční vítr je větší.
Za náklad je odpovědný řidič
Ať už řidič použije nosič jízdních kol, střešní box, podélné či příčné nosiče nebo původní autozahrádku, vždy je za upevnění a přepravu nákladu plně odpovědný. Totéž platí o povinném označení nákladu, přečnívá-li vozidlo vpředu, vzadu nebo do stran. A spadne-li mu z auta kupříkladu třeba právě bicykl do cesty vzadu jedoucího kolegy, neobstojí výmluvy o smůle či nešťastné náhodě. V takovém případě bude řidič zcela jednoznačně viníkem dopravní nehody, za niž bude potrestán s ohledem na následky. "Dopravní nehody způsobené uvolněným nákladem patří k těm nejzbyteč- nějším, které se na silnicích stávají," míní dopravní policista Josef Tesařík.

"Vždyť správně upevnit a zajistit náklad na motorovém vozidle je to nejmenší, co řidič může udělat." A konkrétní tresty pro řidiče, kterému spadne náklad z vozidla? "Když se nic zlého nestane například se více či méně poničí jen viníkův majetek - bude to standardní dopravní přestupek, za který padá v úvahu pokuta do tisíce korun," odpovídá zástupce vedoucího odboru západočeské dopravní policie v Plzni Vladimír Toman. "V případě, že do uvolněného nákladu - jízdního kola nebo čehokoliv jiného - narazí třeba vzadu jedoucí vozidlo, jedná se už o dopravní nehodu, za kterou je pokuta do pěti tisíc korun. Pokud by ale došlo k nejhoršímu a při nehodě byl zraněn, či dokonce usmrcen člověk, řešil by záležitost soud, který by podle okolností uložil i nepodmíněný trest odnětí svobody."

Náklad žádá svoje
* Za upevnění každého nákladu ve vozidle či na něm vždy odpovídá řidič.
* Přečnívá-li náklad vozidlo minimálně o metr vpředu či vzadu nebo o 400 milimetrů a více do boků, musí být předpisově označen.
* Nosnost střechy je u většiny osobních automobilů maximálně 50 kilogramů, do kterých se započítává i váha střešního boxu či nosiče.
* Náklad na střeše mění jízdní vlastnosti a prodlužuje brzdnou dráhu vozidla.
* Jízda s nákladem na střeše zvyšuje spotřebu vozidla o zhruba deset procent.
(hč)

Levné a nekvalitní střešní nosiče často neobstojí náporu vzduchu projíždějících kamionů.

Autor:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz