Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. ledna 2022 Drahoslav

Němci zaplatí za dobití elektromobilu kartou, Češi musí vystačit s mobilem

V podstatě za všechno související s provozem auta můžeme zaplatit platební kartou. Výjimkou je elektřina do elektromobilů u veřejných dobíjecích stanic. Na ně uživatel potřebuje čip nebo kartu. Němci už schválili změnu, v Česku provozovatelé s touto možností příliš nepočítají a spoléhají na to, že zákazníci budou platit mobilem.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Platba pomocí čipu či speciální karty nebo aplikace v mobilu dává smysl, protože je možné si zvolit tarif a tím i cenu za kilowatthodinu, které řidiči auta vyhovují. Na druhou stranu proti benzinu či naftě jde o anomálii, která je jednou z komplikací pro rozvoj elektromobility. Síť dobíjecích stanic ještě zdaleka není dostačující, a ještě sledovat, jestli nabíječka, kolem které jedeme, přijímá zrovna můj čip či kartu, je přece jen trochu obtěžující. Představte si, že byste při delších cestách mohli tankovat třeba jen u jednoho řetězce benzinových pump. Automobilky se proto snaží do „své“ karty integrovat co nejvíc dobíjecích stanic.

V Německu schválila spolková vláda pro provozovatele dobíjecích stanic povinnost umožnit placení běžnou platební kartou. Nařízení má začít platit od poloviny roku 2023 pro všechny nově postavené stanice (psali jsme zde). Chystá se něco takového i v Česku?

„O této metodě placení se již dlouze diskutuje jako o snadnějším řešení, ale zdánlivě snadná cesta má svá úskalí,“ říká Vojtěch Fried, manažer pro elektromobilitu společnosti Pražská energetika (PRE). „Tento mechanismus nenabízíme a myslíme si, že pro to existují pochopitelné důvody,“ souhlasí s ním Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Úskalí vidí provozovatelé hned v několika oblastech. První je technika. Jedná se zkrátka o další technologický prvek na dobíjecí stanci, který zvyšuje pravděpodobnost poruchy. U bezobslužných zařízení, jako jsou dobíjecí stanice, platí pravidlo, čím jednodušší zařízení je, tím menší je pravděpodobnost poruchy. „Do některých menších stanic může být problém čtečku zakomponovat,“ přidává Tomáš Chmelík. Kromě toho dobíjecí stanice jsou certifikovaná zařízení, a je třeba zajistit, aby i platební terminál byl certifikovaný prvek.

„Druhý důvod je praktický, protože není možné, aby na stanici byla instalována tiskárna účtenek a dokladů o zaplacení, naráží to na stejné technické obtíže a zároveň klade nároky na údržbu a provoz. Účtenky lze zasílat e-mailem, ale v tu chvíli musí zákazník do naší aplikace vložit e-mailovou adresu, což je zhruba podobně náročné jako přes aplikaci zaplatit online,“ popisuje Chmelík.

Stanice vybavená podobným zařízením je podle názoru ČEZ náchylnější na vandalismus, zneužití a zvyšuje nároky na dohled, servisní zásahy a podobně. Řada stojanů nemá v dosahu obsluhu a je umístěna zcela samostatně třeba na parkovištích. Sečteno a podtrženo - další investice a provozní náklady na fungování by provozovatelé promítli do ceny za službu.

„V neposlední řadě je třeba říct, jak vnímáme poptávku zákazníků a budoucí obslužné kanály. Je jasným trendem cesta od karet, čipů a jiných nosičů jde směrem k aplikacím v mobilním telefonu. I platební karty se nám postupně přesouvají do mobilních telefonů,“ popisuje Fried.

PRE proto dává přednost variantě platební brány v mobilním telefonu. „Platební terminály nám přijdou jako dobrá technologie, ale pouze na vybraných místech, kde můžeme zajistit 100% funkčnost a vyšší provoz dokáže jednotlivým zákazníkům zajistit minimální dopad do koncové ceny za dobíjení,“ uzavírá Vojtěch Fried. Totéž platí i u dobíjecích stanic ČEZ. Zákazník má možnost jednorázově zaplatit s využitím mobilní aplikace FUTUR/E/GO. Za konkrétní dobití zaplatí svojí platební kartou přes platební bránu v aplikaci a obdrží účtenku e-mailem.

„V dnešní době, kdy stále rostoucí objem transakcí probíhá online, nám řešení přes aplikaci přijde jako adekvátní řešení, navíc se týká pouze okamžitých plateb, protože registrovaní zákazníci na místě u dobíjecí stanice nic neplatí. Do budoucna očekáváme další pokrok, kdy identifikace a autorizace bude probíhat přímo na základě komunikace auta a dobíjecí stanice (tzv. Autocharge) a celý proces se ještě zjednoduší. Myslíme si tedy, že spolu s rozvojem roamingu se platby přímo u stanice za konkrétní dobíjení stanou spíše vzácností,“ uzavírá Tomáš Chmelík.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ke stabilizaci sítě a zvýšení podílu využití energie z obnovitelných zdrojů...

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Tichá pošta: StreetScooter se ukázal jako ideální řešení pro rozvoz balíků po...

VIDEO Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama...

Propad dekády. Volkswagen loni prodal méně než devět milionů aut

Volkswagen Polo GTI

Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen se v loňském roce snížil na...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

ilustrační snímek

Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel...

Dotační eldorádo. Češi si pořizují autonabíječky, i když elektromobil nechtějí

ilustrační snímek

Velká část Čechů, kteří si v současnosti pořizují domácí nabíječky na elektromobily se státním...

Evropské značky mají nahnáno. Elektromobilita mění pravidla, Čína útočí

Pověstnou třešničkou na čínském dortu je vybudování továrny čínsko-amerického...

VIDEO Pubertální období čínských automobilek charakterizované odérem lepidel a „papírových“ karoserií je...

Těžba versus elektromobily. Spojené státy řeší, odkud brát lithium

ilustrační snímek

Spojené státy čeká těžká volba. Kvůli sílícímu odporu proti výstavbě nových dolů na lithium a jiné...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Peugeot 508 nerezaví a s dieselem bude jezdit, dokud na světě nedojde nafta

Premium První generace Peugeotu 508 mířila do segmentu, kde kraluje Mondeo, Passat a Superb a rozhodně neměla moc lehký život....

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Dodávky pro rodinu jen na baterky. Berlingo a spol. náhle končí se spalováky

Rodinné auto už bude jen SUV nebo elektrické. Takový vzkaz vyslal do světa koncern Stellantis. Překvapivě totiž...

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Nejmladší český dakarista naviguje tátu s prastarým landroverem, stále jedou

František Randýsek „čte noty“ svému tátovi Dušanovi. Saúdskoarabskými dunami se na Rallye Dakar prokousávají ve skoro...

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun....

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...