Rychlost nabíjení v zimě
Následující kapitola se týká pouze vysokorychlostního nabíjení u DC nabíječek. Pomalé „AC“ nabíjení jede zpravidla plnou rychlostí i u silně podchlazeného akumulátoru.
V nízkých teplotách klesá schopnost akumulátorů přijímat energii – je to obecná vlastnost chemických procesů, které v akumulátorech probíhají. Protože snaha o nabíjení vyšším výkonem, než aktuální teplota akumulátoru umožní, by mohlo znamenat degradaci baterie, snižuje BMS akumulátoru rychlost nabíjení na bezpečnou úroveň – místo toho, aby se nabíječka snažila akumulátor nabíjet výkonem třeba 80 kW, který by zvládl při správné pracovní teplotě, dostane informaci kupříkladu „nabíjej výkonem 30 kW“. Nabíjení je tak mnohem pomalejší, ale pro životnost akumulátoru bezpečné. A protože se akumulátor během nabíjení přirozeně ohřívá, omezení výkonu může postupně klesat (a tedy výkon růst).
V rychlosti nabíjení v zimě se elektromobily zásadně liší schopností před nabíjením akumulátor předehřát – dělají to tak například modely Tesla nebo třeba Audi e-Tron. Jakmile v navigaci zvolíte jako cíl nabíjecí stanici, vozidlo včas akumulátor ohřeje na optimální provozní teplotu a vy poté nabíjíte vysokou rychlostí i když okolo mrzne až praští.
„Náš“ pokusný Opel Mokka-e touto funkcí vybaven není, což poznáte, když ráno ometete sníh z vozu a po pěti kilometrech jej připojíte k vysokorychlostní stanici – nabíjení bude pomalé. Vypozorovali jsme, že pokud má akumulátor méně než zhruba 8–10°C, bude se nabíjecí výkon pohybovat mezi 30 a 45 kW.
Nabíječka Siemens Sicharge D nabídne jednomu vozu až 150 kW výkonu. Kupříkladu Mokka-e přijme maximálně 100 kW – to je konstrukční maximální nabíjecí výkon jejího 50kWh akumulátoru. A pokud přijede vůz se studeným akumulátorem, přijme klidně i méně než 50 kW. Není to vlastnost konkrétního vozu, ale technologie akumulátorů.
Kolem 10 °C plně využije nabídku 50 kW DC stanice a nad 15 °C už vidíte zajímavější čísla kolem 65 kW na displeji vysokorychlostní stanice. Kolem 20°C je již k dispozici plný maximální výkon, tedy 90–100 kW. Zdůrazňujeme, že jde o teploty akumulátoru, nikoli okolí, ty byly v době testu mrazivé ve všech případech.
A protože teplotu akumulátoru u vozů bez „preheatingu“ ovlivníte jen provozem, je prostě lepší nabíjet hned po jízdě.
Ohřátý akumulátor se v zimě nabíjí rychleji. Je proto lepší nabíjet po jízdě, nikoli před první jízdou dne.