Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilová romantika na dřeň: tak vznikají nepraktické, drahé morgany

Robot, kaizen, just-in-time, takové výrazy v manufaktuře tradiční britské automobilky Morgan neuslyšíte. Tam vládnou palice i jiné, dnes již primitivní postupy. Produkce nejdéle nepřetržitě vyráběného auta světa má své kouzlo, které můžete zažít i prostřednictvím zajímavého videa z dronu prolétávajícího továrnou v Malvern Linku.

Morgan Motor Company je jednou z nemnoha jistot tohoto světa. Je lhostejné, kdo zrovna sedí v Downing Street nebo jaký je zrovna kurz britské libry, ale v továrně v anglickém městě Malvern Link svým pomalým tempem tradičními postupy stále vyrábějí typické vozy jako před druhou světovou válkou, u nichž se v průběhu let prakticky jen měnili dodavatelé motorů.

I po více než sto letech vládne v letitých cihlových budovách na Pickersleigh Road v Malvern Linku v hrabství Worcestershire poctivá řemeslná práce. A právě tento vrozený konzervatismus bezpečně dovedl firmu v malebném koutě západní Anglie až do dnešních dnů. Ročně vyrobí okolo 900 aut, tedy tolik, co velké koncerny za pár minut. Ještě v 80. letech to však byla jen polovina. Nárůst produkce pomohl zkrátit dlouhé čtyř- až pětileté dodací lhůty na devět až patnáct měsíců. Výroba vozu obvykle trvá okolo dvou týdnů.

Morgan Motor Company založil v roce 1909 Henry Frederick Stanley Morgan. Poté ji vedl jeho syn Peter a následně zase jeho syn Charles. V novém miléniu se však společnost dostala do finančních potíží, byla sanována britskou vládou a v březnu 2019 většinový podíl získala italská investiční skupina Investindustrial.

Termín nadčasový design v případě Morganů Plus Four a Plus Six platí skutečně doslova. Podoba těchto vozů se od roku 1936, kdy byl na londýnském autosalonu představen model 4/4, změnila jen mírně. Mimochodem, tehdy byl československým prezidentem Edvard Beneš, zatímco Winston Churchill teprve toužil být premiérem a do matriky čerstvě narozených přibylo i jméno Václav Havel. Ten, kdo si tento vůz koupil po roce 1961, má potom napohled prakticky stejné auto, jaké vyjíždí z malé manufaktury v Malvern Linku právě dnes.

Pod karoserií měly tyto modely dlouhá léta nosný rám z jasanového dřeva a tuhou zadní nápravu odpruženou listovými pery. Poté, co v roce 2019 tradiční britská manufaktura Morgan změnila po sto deseti letech majitele, se konstrukce tradičních roadsterů změnila. Pod známým obstarožním kabátem tak již tyto vozy mají novou hliníkovou platformu CX-Generation a dřevo se používá již jen pro výdřevu části kabiny a částečně pro blatníky.

Nenechte se zmást obstarožním vzhledem, s dvoulitrovým čtyřválcem BMW s výkonem 190 kW (258 k) zvládne Plus Four akceleraci na stovku za 4,8 s a Plus Six s řadovým třílitrovým šestiválcem, disponujícím 250 kW (340 k), ještě o 0,6 s rychleji.

Morgany nejsou vozy pro každý den, a už vůbec ne pro každého. Jsou nepraktické, špatně se do nich leze, na posádku fouká, stojí hromadu peněz, a navíc je nemůžete nechat stát jen tak někde na ulici. V době dnešních již téměř dokonalých aut, která vypadají všechna stejně, ale mají své neodolatelné kouzlo. Společně s použitým hliníkem, dřevem a plátnem si totiž kupujete i velký kus automobilové historie.

  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

Třicetiminutový balet kolem Abarthu. Podívejte se, jak se servisuje rally speciál

17. června 2024

Exkluzivně Jak se servisuje rally speciál přímo během závodního víkendu Agrotec Petronas Rally v Hustopečích?...

Malé auto, velká cenová bomba. První jízda obnoveným Renaultem Captur

17. června 2024

Renault Captur, spolu s Cliem stěžejní model francouzské automobilky, dostal decentní facelift...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

Tříválcová jistota od Yamahy. Ojetou motorku dobře prozkoumejte

17. června 2024

Premium Střední objemová kategorie motocyklů Yamaha opustila dva čtyřválce o objemu 600 a 800 ccm a dostala...

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...