Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Keňský off-road za 120 tisíc. Na servis musí stačit klacek a kámen

  0:12
Žádná boční okna, jen plátěná střecha a rámová konstrukce, vyšší světlá výška, ale především pohon všech kol. Prototyp off-roadu nové keňské firmy Mobius by měl být ideálním prostředkem pro provoz na africkém venkově.
Mobius Two

Mobius Two | foto: Mobius

Představa o praktickém dopravním prostředku v srdci Afriky je zjevně jiná než třeba v Evropě. Drahá a luxusní SUV by na africkém venkově příliš neobstála. Klasické off-roady od Toyoty nebo Land Roveru jsou pro většinu tamních obyvatel cenově nedostupná. A obyčejná osobní auta si zase neporadí s nezpevněnými silnicemi a cestami.

Řešení se snaží najít u mladé značky Mobius, která sídlí v Nairobi a založil ji mladý Brit Joel Jackson. Základní myšlenka Mobiusu je prostá: nabídnout auto, které zvládne nezpevněné cesty afrického venkova a přitom nebude dražší než motorové tříkolky, které jsou rozšířené v tamním městském provozu.

Výrobce srovnává tři nejpopulárnější dopravní prostředky v Keni: městské tříkolové motorikšy (známé z Indie nebo Bangkoku), mikrobusy a motorky. Ty jsou jasně nejlevnější a neznačkové se prodávají v přepočtu okolo 20 000 korun. Dovážené použité mikrobusy (nejčastěji asijské provenience) se podle Mobiusu prodávají okolo čtvrt milionu korun, indické motorikšy pak stojí v přepočtu okolo 120 000 korun.

Mobius Two

Mobius Two se má cenou tříkolkám vyrovnat, cenu firma odhaduje taktéž na 120 000 korun. Jenže levný off-road si poradí i s náročným terénem venkovských cest a navíc uveze až osm lidí nebo 500 kilo nákladu.

Auto je opravdu spartánské. Vyjma čelního nemá žádná další okna, střecha je plátěná, natažená na trubkové konstrukci, interiér je pak naprosto účelový a jediným "nadstandardním" prvkem výbavy budou demontovatelné zadní lavice pro změnu na nákladní verzi. Podstatnou vlastností je ale podvozek se světlou výškou 35 centimetrů a pohon všech kol.

Zvnějšku prototyp, kterým se výrobce chlubí, vypadá jako stará rachotina s karosérií vyklepanou na koleně. Ale to je vlastně výhoda. Auto bude tak jednoduché, že ho spraví každá dílna. Důležitým prvkem je pak mohutný přední nárazník z hliníkové voštiny, zakrytování podvozku a silné přední světlomety.

Mobius Two

O pohonné jednotce se výrobce zatím konkrétněji nezmiňuje, prý bude úsporná. Pravděpodobně bude pocházet od známého světového výrobce, ideálně s dobrým servisním pokrytím na africkém kontinentu. I další díly chce Mobius odebírat od známých výrobců, hlavním kritériem vedle odolnosti ale bude cena a dostupnost dílů pro opravy. Bude třeba, aby bylo auto opravitelné v polních podmínkách co nejjednodušeji, s nadsázkou lze říci, že bude šoférovi muset stačit k opravě kámen a klacek, nejvýš švýcarský nůž.

Se zahájením výroby to zatím nebude tak horké. Firma má prototyp, který si odkrucuje první kilometry po afrických cestách-necestách. Mobius Two ale není prvním počinem značky. Už podle jména je druhým pokusem o dostupný africký vůz. Prototyp prvního modelu Mobiusu One zkouší firma už delší dobu. A nutno poznamenat, že dvojka vypadá mnohem lépe. Mobius One totiž připomíná plážovou bugynu s plátěnými dveřmi, a to ještě hodně ošklivou bugynu.

Mobius One
Mobius One

Mobius One

Je velmi nepravděpodobné, že by se jakýkoliv model značky objevil i na evropském trhu. Auta jen stěží budou splňovat evropské normy a ostatně firma sama ani nemá takové ambice.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...