Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lepší než TDI, hodnotí služební elektromobil strážník z Tábora

Bateriová auta se postupně prosazují i do flotil strážníků. Městská policie Tábor nasadila elektromobil KIA e-Niro jako zásahové vozidlo na tísňové lince v režimu 24/7. Nabíjejí ho ve služebně během střídání směn a od července 2020 najeli přes 197 tisíc kilometrů. Ptali jsme se, jak se auto osvědčilo a jaké mělo poruchy.

Strážník Městské policie Tábor u služebního elektromobilu KIA e-Niro | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

S nápadem pořídit vozidlo s elektrickým pohonem přišel strážník Miroslav Ryba, který zároveň podrobně zaznamenává všechny relevantní provozní hodnoty, aby mohl získané zkušenosti s elektrickoým e-Nirem předávat dál.

Elektrický autosalon v Praze překvapuje nečekanými novinkami

Hned na úvod nešetří superlativy: ve službě oceňuje vysoký komfort, ticho a absenci vibrací. Auto hodně času stojí, při čemž v něm chtějí strážníci mít příjemnou teplotu – s elektrickým pohonem mohou topit nebo chladit bez nahozeného motoru a vypouštění výfukových plynů do okolí. Zároveň oceňují živost a dynamiku, když je na to „potřeba šlápnout“.

„Za dvanáctihodinovou směnu ujedeme zhruba sto dvacet kilometrů, pokrýváme celou aglomeraci o zhruba třiceti pěti tisících obyvatelích. Naše celková průměrná rychlost je okolo dvaceti šesti kilometrů v hodině, což je výhra pro elektroauto, smrt pro naftu,“ vysvětluje strážník Ryba a dodává: „Tam trpí EGR, turbo, dvojhmota, dokonce nám u naší služební octavie s motorem TDI praskla po zhruba sto osmdesáti až sto devadesáti tisících kilometrech hlava. V posledním roce provozu jsme tak do ní investovali téměř dvě stě padesát tisíc na opravách.“

Elektrický služební vůz Městské policie Tábor

Opravy se však nevyhnuly ani e-niru. Drobné provozní věci byly řešeny v rámci záruky, která činí sedm let nebo 150 tisíc kilometrů – podle toho, co přijde dřív. Větší opravy přišly až potom. Ve 165 tisících kilometrech odešla palubní nabíječka. Respektive, selhala jedna součástka, ale po rozborce se zjistilo, že s sebou do křemíkového nebe vzala celou nabíječku. Výměna přišla na šedesát tisíc korun. Druhou větší investicí byla generálka přední nápravy, což je očekávatelná daň za provoz v historickém městě s retardéry, výtluky a zvlněnou dlažbou.

Jak funguje v provozu

„Vozidlo jsme nasadili na tísňovou linku 24/7 jako zásahové a nabíjíme ho prakticky jen při střídání směn. Což je ráno mezi šestou a osmou a v podvečer mezi osmnáctou a dvacátou hodinou. Pokud v zimě víc topíme a máme vyšší spotřebu, můžeme vozidlo připojit i o pauzách ve směnách,“ popisuje soužití s elektrickým služebákem Miroslav Ryba.

Spotřeba se pohybuje od 14 kWh / 100 km v létě do 24 kWh / 100 km v zimě, přičemž jde o údaje měřené na elektroměru, přes který se na služebně vozidlo nabíjí, tedy včetně ztrát při nabíjení a další režie. Z výsledků je patrné, že dlouhá letní chlazení se na spotřebě odrazí méně než hodiny vyhřívání v zimě.

Drtivá většina nabíjení probíhá na služebně, s klasickým 11kW (3 × 16A) wallboxem. To umožňuje auto nabíjet, kdykoli u služebny parkuje. A také lze dosáhnout na velmi zajímavé ceny energie.

Při otázce, zda jim dojezd vozidla při tomto režimu nabíjení stačí, se Ryba zasměje. „Jistota dojezdu elektromobilu je u nás vyšší než u octavie TDI. Na konci směny se vrátíte s autem na naftu, máte dojezd třeba 140 kilometrů, a ten máte, i když zase vyjedete, protože mezitím natankovat nejedete. Zatímco elektrické auto připojíte do nabíječky a v podstatě pokaždé vyjíždíme s dojezdem čtyři sta až pět set kilometrů,“ vysvětluje Ryba.

Pokud totiž vezmeme v úvahu udávaný denní nájezd kolem sto dvaceti kilometrů, tak v zimě potřebuje vůz na denní provoz 29 kWh, což představuje necelé tři hodiny nabíjení na 11kW wallboxu. V létě je to 17 kWh, což odpovídá hodině a půl nabíjení na služebně. Mimochodem, v tomto režimu mohou akumulátor snadno dobíjet jen na osmdesát procent a nikdy ho nevybít pod dvacet procent, což je pro životnost akumulátoru ideální situace.

„Poslední kontrola akumulátoru byla zhruba ve sto třiceti tisících kilometrech, kdy jsem ji u technika KIA přímo vyžádal, s výsledkem, že degradace byla neměřitelná, SOH (poměr aktuální a katalogové kapacity baterie – pozn. red.) stoprocentní,“ komentuje stav akumulátoru Ryba s tím, že se dosavadní degradace nejspíš schovala do rezervy akumulátoru (takzvaného bufferu), takže reálnou očekává někde kolem pěti až sedmi procent. Exaktně změřené to však aktuálně nemá.

„Subjektivně jak já, tak moji kolegové nepozorujeme snižování dojezdu vozu. Obecně lze konstatovat, že dojezd je při plném nabití v létě zhruba 500 kilometrů, v největší zimě 380–400 kilometrů, což platí pro opravdu největší mrazy. Městský provoz vozu svědčí,“ uzavírá Ryba.

Elektrická kia není ve službách policie v Česku jediná. Od roku 2020 jezdí v ve stříbrno-žluto-modrých uniformách v Praze flotila bateriových Hyundaiů Ioniq (čtěte zde).

Elektromobily pořizují pro své strážníky kupříkladu lázeňská města. Radnice oceňují zejména to, že elektromobily se po ulicích a v parcích prohánějí bez emisí a za nižší ceny než vozy se spalovacími motory, jak si spočítali i v Táboře.

18. června 2020


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

Největší bateriové úložiště energie v Evropě se nachází v Pillswoodu ve...

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

Elektrický BYD Han  na autosalonu v Pekingu

VIDEO Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...