Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i automobilky. Nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu. Asociace českého carsharingu v posledních dvou letech sleduje další trend, významně roste využívání sdílených aut i u uživatelů ve věku 40 až 60 let.

ilustrační snímek | foto: GreenGo

Ti často využívají sdílený vůz jako doplněk k vlastnímu vozu v rodině a nemají potřebu si pořizovat další vůz.

„Nejčastějšími uživateli carsharingových služeb jsou zástupci mladé generace mezi 18–29 lety, kteří si prozatím vlastní vůz nepořídili. Za poslední dva roky však sledujeme výrazný nárůst využívání z řad lidí nejen ve věku 30–39 let, ale významně i ve věkové hranici 40–60 let,“ říká Roman Filip, předseda Asociace českého carsharingu. Důvodů je podle něj hned několik. „Zvýšené náklady na vlastnictví a provoz vlastního auta, ale i rozmach sdílené ekonomiky a využívání mobilu a aplikací na denní bázi. Nejen mladí, ale i čtyřicátníci a padesátníci dnes přes mobil nakupují na internetu oblečení, potraviny, stále častěji využívají aplikace na dovoz jídel z restaurací. Mění se jejich chování a životní styl, a to potvrzuje i námi zaznamenaný trend: není problém si během pár minut na mobilu najít nejbližší volné sdílené auto a za pár minut vyrazit na cestu,“

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

„Provoz automobilu je v mnoha rodinách významnou nákladovou položkou. Drahé pořízení, často na splátky, opravy, pojištění, pneumatiky a pohonné hmoty. Všechny tyto náklady se postupně nasčítají a jedná se o nemalé částky,“ dodává Filip s tím, že pokud nenajezdíte více než 10 tisíc km ročně, pak se vlastní vůz nevyplatí.

Využíváte služby sdílení aut (carsharing)?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 10. května 2024. Anketa je uzavřena.

„A to je právě případ mnoha rodin: vlastní jeden vůz, kterým najedou i desítky tisíc kilometrů za rok, jezdí s ním na dovolené, víkendy, ale díky carsharingu nemají potřebu vlastnit vůz druhý, který využijí třeba jenom 2×, 3× týdně. Ten si mohou půjčit nárazově v případě potřeby,“ říká Milan Beutl z Anytime carsharing a dodává: „Podle našich dat a průzkumů, které si děláme mezi klienty, se počet uživatelů, kteří využívají naše vozy, a přitom pouze jeden vlastní, zvýšil za poslední dva roky o 55 % a někteří z nich třeba v budoucnu i upustí od vlastnictví svého vozu.“

Carsharing slaví padesátku. Těm, kdo málo jezdí, se vyplatí

Tento trend potvrzuje i další carsharingové společnosti. „V CAR4WAY pozorujeme rostoucí trend využívání sdílených aut uživateli 40–60 let. Tvoří 15 % z našich celkových tržeb a každým rokem toto procento roste. Tito uživatelé používají vozy pro běžné cesty stejně tak jako mladší uživatelé, ale hlavně jezdí za svými koníčky a nákupy po městě i mimo něj a o víkendech, ale i na letiště, kde růstový trend potvrzuje i 100% nárůst jízd sdílenými vozy na Letišti Václava Havla v obou směrech pro cesty na letiště i na cesty z letiště domů, zejména v případě letu v pozdních hodinách,“ uvádí Michal Pecina, člen představenstva CAR4WAY.

Minutové půjčovny mají být lékem na ucpaná města a drahý provoz auta

„Uživatelé ve věkové skupině 35–60 let tvoří u Autonapůl dokonce nadpoloviční podíl našich uživatelů. Řada z nich totiž do systému vstoupila již před 10–15 lety a nadále u nás zůstávají. Z našich průzkumů víme, že oceňují přínosy round-trip carsharingu pro snižování počtu aut v ulicích. Aktivně své klienty motivujeme k tomu, aby sdílená auta využívali primárně jako doplněk veřejné dopravy, tedy sáhli po nich až ve chvíli, kdy své dopravní potřeby nemohou vyřešit jinak. Právě snižování počtu aut v ulicích vnímáme jako hlavní účel carsharingu, který nemá konkurovat MHD,“ popisuje ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník.

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

„Vlastníme a rozvíjíme platformu, přes kterou si můžete auto nejen krátkodobě půjčit, ale naopak i svůj vůz nabídnout ostatním. Pomůžete řešit jejich mobilitu a oni se podílejí na vašich nákladech. Například nejvytíženější auto je elektromobil. Dnes se bavíme zhruba o 160–170 tisících řidičů, kteří tu službu využívají. Někteří z nich nechtějí auto vlastnit. Jiní mají osobní vůz, ale půjčí si dodávku, když něco stěhují. Tato služba je výhodná pro všechny,“ dodává pro iDNES.cz šéf českého zastoupení Škody Jiří Maláček. „Je pravda, že trh carsharingu není v ČR nijak zvlášť velký. Ale myslím si, že své místo na slunci má. Přicházející trendy tomu otevírají další šance. Zkoušíme to, využíváme aut, která tak jako tak lidé vlastní. Rozšiřuje se jen čas, kdy jsou používané. Má to benefit pro uživatele i vlastníka vozu,“ uzavírá.

V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

Největší bateriové úložiště energie v Evropě se nachází v Pillswoodu ve...

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

  • Nejčtenější

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Automobilová aféra na obzoru. Bezpečné interiéry vozů hrozí rakovinou

16. května 2024

Premium Pohodlný, elegantní, odolný. A bezpečný za každé situace. Takové jsou standardní požadavky na...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

15. května 2024

Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...