Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Měsíční krajina láká: Renault Egeus

  11:24
První SUV francouzského původu je na světě. Má tajemné jméno Egeus a vyrobila ho automobilka, které experimentování s automobilovými třídami rozhodně není cizí. Jako každá správná studie se chlubí hi-tech technikou, do světa ale renault pro volný čas vyrazí až za dva roky.

Genetické experimenty

Renault je tak trochu hledačem cest. Občas sice také ostatním ukáže kudy nejít, odvahu je ale třeba ocenit.

Závodní třídveřová mezigalaktická kupé-dodávka avantime se neujala a po třech letech výroby se odporoučela do propadliště dějin.

Stejný osud potkal několik let předtím Renault Spider. Nenašlo se dostatečné množství bohatých excentriků, kteří by formuli určenou do normálního provozu, chtěli mít v garáži.

Naopak, novátorský tah jménem espace se před 21 lety ujal a obliba MPVček rok od roku stoupá.

Sázka na jistotu
Protentokrát renault vsadil na jistotu. Auta pro volný čas jsou stále oblíbenějším živočišným druhem. Francouzské automobilky lákání třídy SUV prozatím odolávaly. Bylo ale jen otázkou času, kdy vábení peněz, kterých se v SUV kategorii točí stále více, přiláká i je.

Křížení je v módě
Egeus ukazuje, jak bude možná vypadat renault do terénu (a) města. Dokonalý příklad toho, čemu dnes automobilový svět rád říká crossover. Střih karoserie jako kupé, vnitřní prostor pojatý ve velkém stylu luxusní limuzíny, zvýšený a "obrněný" podvozek jaký nosí off-roady a samozřejmě pohon všech kol.

Karoserie egeuse, tvořená jednoduchými liniemi a hmotami, vypadá jako vytesaná z jednoho kamene. Agresivní předek je členitý jak stavbou, tak dvěma barvami, které používá. Rozbíjí se tak jeho masivnost.

Světla jsou poskládaná z diod různé barvy; v závislosti na tom, jaký úkol plní. Mozek auta dokáže uržit přesné množství a směr světla, jaký řidičův zrak vyžaduje. Světelný tok mění jak intenzitu (v závislosti na rychlosti), tak směr (podle natočení volantu).

Svalnaté boky dodávají pocit bezpečí, lomený masivní C (třetí) sloupek dodává příchuť kupé.

Záď tvoří jednoduché plochy rozčleněné černí zadního skla a složitým tvarem červených zadních světel. Chybět nesmí velké koncovky výfuku, obří logo a jméno, kterým se na auto volá.

Od renaultího znaku na přídi je to až po koncovku výfuku vzadu 470 centimetrů. Nijak se designéři neomezovali ani ve velikosti ráfků kol, mají tak v průměru 22 palců. Sedí hezky v rozích karoserie a přidávají autu na mohutnosti. Další rozměry nebesky modré studie jsou: 192 cm šířky, 166 cm výšky a 290 centimetrů rozvoru.

Sezame, otevři se
Luxus a hi-tech technologie, kterými egeus oplývá, dává auto na odiv už zvenčí. Kliky protiběžně otevíraných dveří rozbíjí mohutnou plochu boků. Jsou schované v karoserii a zdají se neuchopitelné. Jakmile se však k egeusu přiblížíme, auto o nás ví a podá nám ruku (vysune kliku).

Račte vstoupit
Při nastupování nic nepřekáží, prostřední sloupek přenechává egeus obyčejným autům. Hosta zvou k usednutí sedadla, která klesnou o sedm centimetrů a natočí se směrem ven pro lepší nastupování. Dva páry anatomických křesel jsou rozděleny vysoko položenou konzolí, která probíhá celým interiérem.

Hra s technikou 21. století samozřejmě pokračuje. Kaplička přístrojů je minimalizována na dva kruhové ciferníky uchycené na sloupku volantu. Provozní údaje se zobragují digitálně. O měření rychlosti se stará satelitní systém GPS, řidič si také může nastavit kupříkladu rychlostní limit. Na tykadle, vyrůstajícím před očima řidiče, je možné sledovat náklon vozidla.

Jen neztratit směr
Uprostřed přístrojové desky najde řidič kompas, o něco praktičtější ale bude svěřit se pokynům navigace, která samozřejme equsu nechybí.

Zavazadla nastupují horizontálně dělenými pátými dveřmi. Horní díl se klasicky vyklápí, spodní se posunuje dolů,  nakládající si může hrát s výškou dvojitého dna kufru.

0 - 100%
Podélně uložený třílitrový šestiválec požírající naftu nabízí služby 250 koňového (184 kW) stáda. Motor je spřažený s automatickou šestistupňovou převodovkou s možností sekvenčního řazení pádly pod volantem. Elektronika se postará, aby každé ze čtyř kol dostalo tu správnou dávku z 550 Nm kroutícího momentu. Každá z náprav může dostávat 0 - 100%.

Au revoir ve Frankfurtu
První setkání nového druhu proběhne na autosalonu ve Frankfurtu v polovině září. Čekání na sériovou verzi bude ale delší, do prodeje by měl egeus podle nepotvrzených zdrojů vyrazit až za dva roky.

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Egeus

Renault Spider

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...