Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

  11:14
Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí Phoenix. Připustila, že pochybila i německá vláda, když automobilkám možná příliš věřila a nenaléhala dost důsledně na přísnější emisní testy.

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými parlamentními volbami (12. srpna 2017). | foto: Reuters

Výrobci automobilů, kteří jsou ve spolkové republice považováni za páteř německého průmyslu, čelí v poslední době několika aférám. Vedle manipulací s emisemi dieselových motorů ze strany koncernu Volkswagen se nyní do popředí dostala i údajná dlouholetá kartelová ujednání německých automobilek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche (více o kartelu čtěte zde).

Změny v měření emisí na STK v Německu

V Německu chtějí novým nařízením Spolkové rady měnit postup měření emisí při tamních STK. Nyní se u aut vyrobených po roce 2006 měří emise jen "softwarově" - načtou se údaje z řídicí jednotky, a pokud je vše v pořádku, auto projde. U starších aut to je stejné jako v Česku, měření se provádí sondou vloženou do výfuku. Nově se má sonda používat i u nových aut. Tvůrci novely počítají s tím, že s touto změnou bude následně možné měřit při emisní kontrole i oxidy dusíku (NOX) a pevné částice a z provozu se vyřadí vozidla, která mají poškozené nebo nefunkční čištění výfukových plynů.

Na STK se měří u dieselových motorů pouze kouřivost.

„Automobilový průmysl udělal těžké chyby a především přišel o důvěru,“ uvedla Merkelová. Na jednu stranu jde podle ní o protiprávní a trestné činy, na druhou stranu o to, že automobilky přistupovaly k testům emisí tak, aby při nich auta splnila jen minimální požadavky. Ve skutečném provozu pak drtivá většina dieselů produkuje výrazně více škodlivých emisí.

„Byli jsme možná příliš důvěřiví, když jsme domlouvali emisní testy,“ připustila v úterý Merkelová i chyby na straně německé vlády. Berlín podle ní třeba nepožadoval dostatečně důsledně emisní testy ve skutečném provozu.

Automobilky nyní podle kancléřky musí převzít zodpovědnost a nabídnout klientům úpravy softwaru nebo prémie za vrácení starých a koupi nových vozů.

Na takzvaném dieselovém summitu, který se uskutečnil začátkem srpna, se německé automobilky zavázaly, že upraví software u 5,3 milionu dieselových aut tak, aby v průměru o 25 až 30 procent snížily jejich emise oxidů dusíku.

Podle německé kancléřky je to ale jen první krok. Někteří kritici považují závěry summitu za zcela nedostatečné.

V rozhovoru s časopisem Super Illu šéfka německé vlády poznamenala, že považuje za rozumné postupovat podobně jako některé další evropské země, které chtějí kolem let 2030 až 2040 přestat na silnice připouštět nové dieselové vozy. K přesnému termínu se však vyjádřit nechtěla.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...