Autonovinky: snové koncepty, tisícikoňové šílenosti a samé elektro

  • 0
Máme pro vás přehled zajímavých novinek z celého světa, u nichž se nešetřilo na rozměrech, výkonu, hmotnosti, ani opulentní výbavě.

Mercedes představil elektrického otesánka s technikou sedanu EQS, ale i variabilní rodinný van třídy T. Audi se pochlubilo vizí mikrobusu do čínských megapolí. Ve Vídni se chystají vypustit do světa elektrický hypersport s výkonem 2200 koní, zatímco v Texasu již staví obří šestikolový pick-up „jen“ s polovičním. Tradiční čínská značka čínských aparátčíků Hongqi přichytala konkurenta Rolls-Roycu Cullinan a americký Lincoln pro změnu „náladový“ elektrický koncept.

Pohled do křišťálové koule

Jak by také mohlo někdy vypadat Audi pro Čínu, ukazuje koncept Urbansphere, který navazuje na loňskou studii velkého futuristického sedanu Grandsphere a „natahovací“ roadster Skysphere. Tentokrát se jedná o jakýsi futuristický pojízdný obývák s délkou 5,51 m a šířkou 2,01 m. Díky mohutným 24“ kolům to na fotografiích možná ani nepřijde. Třetí příspěvek do řady Sphere (koule) je koncipován jako sdílený autonomní přepravník (úrovně 4) do nekonečných kolon v čínských megapolích.

Urbansphere je založen na platformě PPE. Baterie o kapacitě 120 kWh poskytuje dojezd 750 km a 800voltová technologie umožní dobíjet výkonem až 270 kW. Kola jsou poháněna elektromotory na každé nápravě, se systémovým výkonem 295 kW. Kabina umožňuje relaxovanou přepravu v luxusním prostředí.

Cestující vzadu mají k dispozici velký průhledný OLED displej v celé šířce vozidla, který se vyklápí ze stropu. Kromě knoflíků a přepínačů uvnitř nechybí ani ovládání gesty sledování očí. Oči kolemjdoucích mají naopak zaujmout digitální panely na přídi a zádi, které prostřednictvím barev a symbolů upozorňují na chování vozu a dokonce i vyjadřují náladu cestujících. Po otevření dveří se navíc pasažérům „rozvine“ světelný červený koberec přímo na vozovce.

Digitální panely na přídi a zádi, které prostřednictvím barev a symbolů...
Cestující vzadu mají k dispozici velký průhledný OLED displej v celé šířce...
Kabina je uzpůsobena pro autonomní jízdu.
Urbansphere je založen na platformě PPE. Baterie o kapacitě 120 kWh poskytuje...

Mamut v elektrických tretrách

Mercedes má v nabídce osobních modelů nového mamuta. Svoji elektrickou řadu totiž doplnil o kolos EQS SUV o hmotnosti 2,7 t. Stejně jako pro sedany Mercedes-Benz EQE a EQS je základem tohoto nového obřího SUV platforma EVA2 se stejným rozvorem 321 cm jako u EQS. Novinka je oproti němu o 9 cm kratší a o více než 20 cm vyšší.

Obrovský akumulátor má využitelnou kapacitu 107,8 kWh a lze ho nabíjet výkonem až 200 kW. Za 15 minut tak půjde získat „šťávu“ až na 250 km. Zajímavým údajem je i schopnost rekuperace až 290 kW. Nejvýkonnější variantou je verze EQS 580 4MATIC se dvěma elektromotory s výkonem 400 kW, má dojezd 660 km a spotřebu 20 až 24 kWh/100 km. Na stovku zrychlí za 6,8 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 210 km/h. Druhým modelem v hierarchii je EQS 450 s výkonem 400 kW, což je rovněž čtyřkolka. Základem pak Mercedes-Benz EQS 450+ s pohonem zadních kol a výkonem 265 kW.

Všechny verze dostaly adaptivní vzduchové odpružení s možností zvýšení až o 25 mm nebo snížení až o 15 m, a také natáčení zadních kol. Standardně je SUV EQS pětimístné, za příplatek se sedmi sedadly. V pětimístném uspořádání ještě převeze 645 l zavazadel. Palubní desku může za příplatek tvořit stejně jako u sedanu EQS 1,4 m dlouhý hyperscreen, tedy multimediální systém složený ze tří obrazovek začleněných pod jediný skleněný panel. SUV EQS bude sjíždět z linek továrny Mercedesu v Alabamě v USA. V Evropě se první kusy objeví koncem letošního roku.

Základem tohoto nového obřího SUV platforma EVA2 se stejným rozvorem 321 cm...
Sedmimístné provedení bude za příplatek.
Palubní desku může za příplatek tvořit stejně jako u sedanu EQS 1,4 m dlouhý...
Všechny verze dostaly adaptivní vzduchové odpružení a natáčení zadních kol.

Deus ex machina

S elektrickými hypersporty se roztrhl pytel. S jedním takovým se chystá přijít i rakouský start-up Deus Automobiles z Vídně, založený teprve před dvěma lety. A má nemalé ambice. Její model Vayanne má totiž být rovnou „nejvýkonnějším autem na světě“. Představený vůz je zatím jen konceptem, ale velmi blízkým sériové výrobě.

Jedná se o výsledek spolupráce vídeňské firmy s britskou konstrukční kanceláří Williams Advanced Engineering a italským studiem Italdesign. To je nejen autorem designu, ale bude i zodpovědné i za jeho výrobu ve svém závodě v Moncalieri. První dodávky jsou naplánovány na rok 2025, přičemž má vzniknout jen 99kusová série. Má se jednat o hypersport pro každý den. I z tohoto důvodu má velkorysou světlou výšku 12 centimetrů a údajně velký vnitřní prostor.

Deus zatím nezveřejnil informaci o použité technice modelu Vayanne, ale již známá čísla jsou působivá. Kromě výkonu 2200 koní (1640 kW) vůz nabídne točivý moment 2000 Nm, a čtveřice elektromotorů zajistí zrychlení na 100 km/h za pouhých 1,99 s a maximální rychlost přesahující 400 km/h.

Těmito parametry překonává jak další výkonné elektrické hypersporty Pininfarina Battista a Rimac Nevera (oba s výkonem 1900 k), tak i Lotus Evija (2000 k), který využívá do značné míry stejnou techniku od společnosti Williams Advanced Engineering. Bude tedy zajímavé sledovat, jak budou tyto elektrické dostihy pokračovat, a zda u Pininfariny či Lotusu nepřihodí nějaké ty „koníky“ navíc.

Autorem designu je studio Italdesign (součast VW Group), které bude zodpovědné...
Elektrický pohon s výkonem 2200 koní zajistí zrychlení na 100 km/h za pouhých...

„Téčko“ se základem v „erku“

Od Mercedesu to ale není vše. Horkou novinkou je i třída T, luxusní verze Citanu. Vůz konstrukčně a technicky spřízněný s Renaultem Kangoo a Nissanem Townstar svede boj o zákazníky především s podobně laděným Volkswagenem Caddy.

Malý van s prémiovým nádechem ve své 4,5 m dlouhé karoserii s posuvnými zadními bočními dveřmi nabízí pět míst a zavazadelník o objemu 520 litrů. Krycí plato lze v případě potřeby velmi snadno umístit na zadní stranu zadního opěradla. Po sklopení opěradel zadních sedadel je k dispozici téměř rovná ložná plocha a využitelný objem až 2127 litrů. Na zadní sedadla jde umístit až tři dětské sedačky. Třída T oproti citanu může jezdit na větších 17“ kolech a má luxusněji pojatou palubní desku s volantem z osobních Mercedesů a moderní systém MBUX se 7“ středovým displejem.

Z hlediska pohonu je na výběr ze dvou výkonových stupňů zážehového a vznětového čtyřválce původem od Renaultu. Benzínové verze T 160 (75 kW) a T 180 (96 kW) mají pod kapotou přeplňovaný motor 1,3 l, provedení T 160d (70 kW) a T 180d (85 kW) zase známou dieselovou patnáctistovku. Později Mercedes-Benz třídy T dorazí i v prodloužené verzi a rovněž jako čistě elektrický model EQT.

Třída T je luxusní verzí Citanu a konstrukčně a technicky je spřízněná s...
Třída T má oproti citanu luxusněji pojatou palubní desku s volantem z osobních...
Malý van s prémiovým nádechem ve své 4,5 m dlouhé karoserii s posuvnými zadními...

Šikmooký cullinan za polovic

Tradiční čínská značka čínských aparátčíků Hongqi, která je součástí automobilky FAW Group, stále více cílí na vozy Rolls-Royce. Není divu, jejím šéfdesignérem není nikdo jiný než bývalý vedoucí designu této britské značky Gilles Taylor, který stál u zrodu modelů Rolls-Royce Phantom a Cullinan. Již čtvrtým rokem v mnichovském designérském studiu Hongqi „kreslí“ všechny nové modely značky. Výjimkou není ani nové luxusní SUV LS7 formátu Rolls-Royceu Cullinan či Cadillacu Escalade.

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Dlouhou dobu to vypadalo, že největším SUV v nabídce bude model HS7, ale nakonec dostal ještě většího sourozence. Po designérské stránce ale zdaleka ne tak povedeného. LS7 s řadou orientálních prvků stojí na podvozku s minimální světlou výškou 246 mm. S délkou 5,7 m a rozvorem 3,3 m se jedná o suverénně největší komerční model od značky Hongqi. Je delší než BMW X7 i Mercedes-Maybach GLS, a zaostává jen za Cadillacem Escalade ESV s dlouhým rozvorem.

Hongqi LS7 je zaměřené hlavně na čínské boháče, kteří tuto značku preferují před německými prémiovými modely. Nejspíš ocení určité přezdobení a přehnaný luxus. Vůz s masivní chromovanou mřížkou chladiče a obřími koly uvnitř ukrývá interiér s obklady z mahagonového dřeva, kůže a zlatých ozdobných prvků.

Pod kapotou se ukrývá přeplňovaný čtyřlitrový motor V8, který produkuje 360 koní (268 kW), což na takto mohutné auto zase není tak moc. Přes cenu ve výši 5,5 milionu korun se ve srovnání s Rolls-Roycem Cullinan jedná o výhodnou koupi, ten totiž přijde na dvojnásobek.

Hongqi LS7 je zaměřené hlavně na čínské boháče, kteří tuto značku preferují...
Mahagonové dřevo po celé palubní desce, středové konzole i ve výplních dveří.
Vzadu jsou dvě „kapitánská“ sedadla s opěrkami nohou.
Délkou 5,7 m Hongqi LS7 překonává BMW X7 i Mercedes-Maybach GLS.

Náladový elektrický Lincoln

Tradiční americká značka Lincoln, která byla v minulosti dodavatelem aut americkým prezidentům, dnes vyrábí pro domácí trh již jen samá SUV: Corsair, Nautilus, Aviator a Navigator. Všechno to jsou vozy se spalovacími motory, případně se jedná o hybridy. V souvislosti s novou americkou vládní strategii podpory elektromobility ale Lincoln do roku 2026 představí čtyři nové modely na baterie.

Předobrazem jednoho z nich je nová elektrická studie Star Concept s hladkými aerodynamickými plochami v duchu nového stylistického jazyka „Tichý let“. Je to koncept, u něhož je povoleno vše. Má tak „sebevražedné“ zadní dveře, postrádá středový sloupek a jeho přední kufr s výsuvnou podlahou kryje průhledná přední kapota z elektrochromatického skla. Jeho loga a nápisy se navíc vždy po odemčení rozsvítí.

Prostorný interiér je určený jen pro čtyři cestující, zohledňuje možnost využití plně autonomní jízdy. Zadní sedadla připomínají luxusní sofa, zatímco ta přední sedadla jsou otočná a umožňují vytvoření konferenčního uspořádání, kdy je volant zasunutý do palubní desky tvořené obrovským displejem. Ve dveřních výplních nechybí chlazené boxy na nápoje.

Součástí koncept Star je navíc i uvítací sekvence Lincoln Embrace, která harmonizuje zvuk, vůni a osvětlení v celé kabině s cílem vyvolat podle denní doby různé nálady. „Pobřežní ráno“ navozuje atmosféru procházky po pláži, „Vitalita mysli“ svým dynamickým laděním během dne má posádku podporovat v pracovním úsilí, a „Večerní pohoda“ zase vytvořit uklidňující atmosféru při cestě z práce.

Technické specifikace nejsou známy, ale jisté je, že nové elektrické lincolny budou těžit z technologie Fordu a disponovat elektrickou platformou s možností pohonu dvou nebo všech kol. Koncept Star je zprávou pro americké patrioty, ale i pro konkurenci v podobě Audi, BMW a Mercedesu, že je Lincoln připraven zaútočit na trh luxusních elektrických SUV.

Přední kufr s výsuvnou podlahou kryje průhledná přední kapota z...
Palubní desce dominuje obrovský displej.
Koncept Lincoln Star je zprávou pro americké patrioty, ale i pro konkurenci v...
Nová elektrická studie Lincoln Star Concept hladkými aerodynamickými plochami...

Šestikolový nesmysl s výkonem bugatti

Má význam čtyřtunový třínápravový pick-up s výkonem přes tisíc koní? U tuningové firmy Hennessey Performance z Texasu jsou přesvědčeni, že ano. Na kontě již ostatně mají podobné, ale slabší modely VelociRaptor 6×6 a Goliath 6×6 Silverad. Nejedná se ale o nějaké „masovky“. I obřích pick-upů Hennessey Mammoth 1000 6×6 TRX vznikne ročně jen 12.

Je to v podstatě upravená prodloužená třínápravová verze Ramu TRX s motorem V8 „Hellcat“ o objemu 6,2 l. Ten dostal ještě větší kompresor, upravený systém sání, nové vstřikovací trysky a upravenou elektroniku motoru. Díky tomu se výkon vyšplhal na 1026 k a maximální točivý moment vzrostl z 881 na 1 314 Nm.

Čtyřtunový kolos tak vystřelí na stovku za přibližně 3,5 sekundy. To ovšem není vše, dokonce existuje i jeden kus se sedmilitrovým motorem „Hellephant“ od divize Mopar, který disponuje výkonem 1 217 k. Další motory od Moparu jsou již prodané, ale i ta verze je jistě výkonově „dostatečná“.

Hennessey prodloužil rozvor i ložnou plochu a třetí nápravu opatřil uzavíratelným diferenciálem. Mammoth tak měří na délku 7,19 metrů a je téměř o osm centimetrů vyšší než sériový TRX, pro snadnější nastupování do kabiny také dostal elektricky výsuvné schůdky. Americký kolos vyjde na více než 10 milionů korun, je tedy otázkou, zda si za tento obnos radši nekoupit ferrari a k němu nějaký běžnější pick-up. I potom by ještě možná zbyl nějaký obnos na hezkou dovolenou…

Obřích pick-upů Hennessey Mammoth 1000 6×6 TRX vznikne ročně jen 12.
S motorem V8 „Hellcat“ o objemu 6,2 l čtyřtunový kolos vystřelí na stovku za...

VW Amarok se v terénu neztratí

Druhá generace pick-upu Amarok, která je konstrukčně spřízněna s Fordem Ranger, se představí koncem letošního roku a k zákazníkům se dostane během toho příštího. Vůz zatím podstupuje poslední testy a zatím je ukrytý pod maskováním.

S nárůstem délky okolo deseti centimetrů na celkových 5,35 metru nový Amarok jasně překoná svého předchůdce. Rozvor oproti starší generaci Amaroku naroste o 175 milimetrů na 3,27 metru, naopak o něco kratší by měl být zadní převis. Větší by měla být i brodivost. U Fordu Ranger to je 850 mm, VW na tom bude stejně.

Zákazníci rovněž uvítají zvětšení užitečného zatížení na 1,2 tuny a tažnou sílu pro přívěs o celkové hmotnosti 3,5 tuny. Nakládání usnadní široké víko korby, na níž se vejde europaleta. Základní design Amaroku bude odpovídat současným SUV. Full LED světlomety budou standardem a bude možné si připlatit maticové LED.

Druhá generace bude mít prostornější kabinu s vlastní palubní deskou s digitálním přístrojovým štítem a vzpřímený monitor multimediálního systému. Volant bude též pocházet z regálů VW. Kromě čtyřdveřového provedení DoubleCab bude na vybraných trzích v prodeji i dvoudveřová verze SingleCab.

V nabídce má být pět stupňů výbavy, včetně prioritně silniční Aventura a naopak na terénní jízdu zaměřená PanAmericana. K dispozici bude pohon jen zadních kol, přiřaditelný všech nebo stálý pohon všech kol. Výrobu obstará jihoafrická továrna Fordu poblíž Pretorie.

S nárůstem délky okolo deseti centimetrů na celkových 5,35 metru nový Amarok...
Druhá generace má mít lepší terénní schopnosti.