Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj cen surovin. Auta na baterky sice nespotřebovávají ropu, jejíž deriváty by spalovaly, ale vyžadují obrovské množství jiných vzácných surovin. Po lithiu, kobaltu, niklu a manganu teď výrazně roste cena mědi.

Trh s elektromobily je dnes omezený na deset zemí - 95 procent vozidel do zásuvky se prodá v Číně, Spojených státech, Japonsku, Kanadě, Norsku, Británii, Francii, Německu, Nizozemsku a Švédsku. | foto: Volvo

Když automobilový expert a bývalý vývojář spalovacích motorů Fritz Indra varuje před nepřímou hospodářskou válkou, kterou svět povede kvůli surovinám, nemluví jen tak do větru. Čína - jako největší automobilový trh a velmoc deroucí se také na pozice technologického lídra - ovládá obří naleziště surovin a také jejich zpracovatele. Světové automobilky tak musejí nakupovat v Číně, čímž samy sebe staví do pozice obrovské závislosti. Kvůli surovinám, jejichž ceny závratně rostou, se kdysi válčilo doopravdy. Dnes je výhled hlavně na extrémní zdražení.

Kov Kypru

Měď (chemická značka Cu, latinsky Cuprum)

Člověk jí zná již od starověku. Nejstarší doklady o tavení tohoto kovu v primitivních pecích, v nichž se topilo datlovými peckami nebo suchým trusem, pocházejí z 3. tisíciletí ze severní Mezopotámie. V období Římské říše se měď těžila hlavně na Kypru, proto dostala název cyprium (kov Kypru), později se zkrátil na cuprum. Vyznačuje se velmi dobrou tepelnou a elektrickou vodivostí, dobře se mechanicky zpracovává a je odolná proti atmosférické korozi. Je základní součástí řady velmi důležitých slitin a mimořádně důležitá pro elektrotechniku.

Zdroj: wikipedia

Dnes jezdí po světě tři miliony elektrických a hybridních vozidel, v roce 2027 to má být 27 milionů, dohaduje konzultantská společnost IDTechEx ve studii, kterou si objednala Mezinárodní asociace mědi (ICA). Pro zajímavost: Trh s elektromobily je dnes omezený na deset zemí - 95 procent vozidel do zásuvky se prodá v Číně, Spojených státech, Japonsku, Kanadě, Norsku, Británii, Francii, Německu, Nizozemsku a Švédsku.

„Je to bláznivé. Čísla se mění téměř každý den. Trh je opravdu napjatý,“ říká Peter Secker, generální ředitel Bacanora Minerals, která příští rok otevře lithiový důl v Mexiku.

Rostoucí počet elektromobilů má v příštím desetiletí zdevítinásobit nárůst poptávky po mědi. Čína dnes spotřebovává téměř polovinu celkového množství. „Náš výzkum předpovídá, že nárůst poptávky po elektrických vozech a autobusech zvýší poptávku po mědi ze 185 000 tun v roce 2017 na 1,74 milionu tun v roce 2027,“ řekl Franco Gonzalez, analytik IDTechEx. Celosvětový trh s mědí je přibližně 23,9 milionu tun ročně. To znamená, že elektromobily by podle odhadů analytiků mohly za deset let představovat zhruba 6 procent celosvětové roční poptávky po mědi.

Kobalt

Boj o suroviny může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut. Čtěte více o rostoucí poptávce po kobaltu - zde

Elektromobily používají velké množství tohoto ušlechtilého prvku v bateriích a ve vinutí elektromotorů. Jedno auto má podle ICA až šest kilometrů měděného vedení. Auta se spalovacími motory dnes potřebují až 23 kg mědi, hybridní vozidlo jí potřebuje 40 kg a plug-in (dobíjecí) hybrid ještě o dvacet víc. Na výrobu elektromobilu je to kolem devadesáti kilogramů. V závislosti na velikosti baterie může elektrobus potřebovat 224 kg až 369 kg mědi. Andrew Miller, analytik společnosti Benchmark Minerals uvádí, že aktuálně je ve výstavbě 26 továren na výrobu akumulátorů pro elektromobily.

V souvislosti s rozmachem elektromobility je třeba také zajistit dostatečnou síť nabíječek, které potřebují další měď. „Šťávu“ pro elektromobily mají dodat také solární panely, i pro jejichž výrobu je potřeba měď.

Podle specializovaného magazínu mining.com narostla cena mědi od prosince 2016 o více než 70 %. Pan Pacific Copper (PPC), největší japonský zpracovatel mědi, očekává, že její ceny v příštích dvou letech vzrostou o více než čtvrtinu, neboť celosvětová poptávka i nadále roste a překonává nabídku. PPC očekává, že ceny vzrostou z průměrných 6 100 dolarů za tunu za loňský rok na 7 280 dolarů v letošním roce a 7 720 tun za tunu v roce 2019. Prezident firmy Satoshi Arai dodává, že poptávku zvyšuje rozvoj infrastruktury v rozvíjejících se zemích, obnovitelné zdroje energie a elektromobily.

Podle Araie na celosvětovém trhu loni chybělo 51 tisíc tun mědi, za letošní rok to má být 216 tisíc tun. „To povede k růstu cen,“ dodal. Těžaři navíc vyhlížejí růst nákladů na těžbu kvůli nižšímu obsahu mědi v rudách, náročnější těžbě v odlehlých lokalitách a přísnějším ekologickým předpisům. Aby PPC mohlo uspokojit rostoucí poptávku, bude prý do roku 2030 potřebovat nové doly, které dodají 4,6 milionu tun měděné rudy.

Mezi největšími světovými producenty mědi je Chile, Peru a USA v Novém Mexiku a Utahu. Velká ložiska měděných rud se jsou v Zairu, Zambii, Kanadě, Kazachstánu a Polsku.

Nevytěžené zásoby mědi podle současných odhadů vystačí na třicet let. I proto je velký tlak na její recyklaci. V Evropě nyní pochází 40 % spotřebované mědi z recyklace.

Hlad po lithiu, kobaltu, niklu a manganu kvůli elektrifikaci dopravy má ještě jeden efekt: výhled na pokles poptávky po olovu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

EU a Čína uzavřely investiční dohodu, vyjednávaly téměř sedm let

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová

Evropská unie a Čína dnes dojednaly úvodní dohodu o investicích, která usnadní investorům z obou...

Infrastruktura se zlepšuje, podpora elektromobilů je však v Česku slabá

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Infrastruktura pro provoz elektromobilů se v Česku zlepšuje a jízda elektromobilem už není tak...

Fiat Chrysler investuje miliardy do továrny na elektromobily v Polsku

Fiat Chrysler Automobiles (logo)

Automobilka Fiat Chrysler investuje v Polsku 755 milionů zlotých (4,4 miliardy korun), uvedl polský...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

ilustrační snímek

Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Škoda po roce startuje výrobu modelu Enyaq. Zesilovala se továrna

Škoda odstartovala v továrně v Mladé Boleslavi sériovou výrobu elektromobilu...

VIDEO Dosud se v hlavním mladoboleslavském závodě Škody vyráběly jednotky kusů modelu Enyaq. V...

Británie nařídí elektroauta od roku 2030. Kalifornie je nemá jak nabít

APTOPIX Tesla Gigafactory

Británie zakáže prodej nových osobních a dodávkových aut s naftovým a benzinovým pohonem už od roku...

  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Do servisů míří 56 tisíc nových golfů, svolávací akce jsou na denním pořádku

Občas se něco nepovede a je třeba to napravit. U aut se tak kromě pravidelné prohlídky musí jejich majitelé dostavit do...

Sto padesát sedm propadnutí. Brit se přesto nevzdal a dostal řidičák

Urputnost se mu rozhodně nedá upřít, ovšem tohoto Brita byste za volantem asi nepotkali rádi. Drží rekord v počtu...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

Dopřáli jsme si Čas pro tebe a koupel Záda hřejivá. Jaké byly koupele s teteseptem?
Dopřáli jsme si Čas pro tebe a koupel Záda hřejivá. Jaké byly koupele s teteseptem?

I na nás v redakci dopadl stres z konce roku. Proto jsme uvítali možnost otestovat koupelové soli a koncentráty od německé značky tetesept. Jak...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...