Diskuze

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací vozidla elektromobily. Zvyšuje to však závislost na jiných zemích – v Africe, Asii nebo Jižní Americe. Novým problémem by se mohla stát malá a nečekaná věc – magnety.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
AV

Když nepůjde o magnety, půjde o drahé kovy, čipy atd. To je daň za to, jak Evropa a USA chtěla šetřit a nechala vše vyrábět v Asii. Teď je nedostatek čipů, i Škoda je závislá na dodávkách čipů, ruší směny a nové vozy parkuje kdesi na runwayi... Při honbě za co největším ziskem s minimem nákladů si nikdo neuvědomil (nechtěl), jak bude teď Čína – a nejen ona – mávat celým světem. A ano, jde především o peníze, za nějakou dobu, až se za obrovských nákladů povede alespoň větší část těchto strategických výrobních podniků a firem přemístit do Evropy či USA, bude opět komplet automobilový průmysl skokově zdražovat. A i díky slepému směru a tupě opakované mantře elektro, elektro nakonec budou automobily záležitostí „horních deseti tisíc“ v každé zemi, ne-li Evropě :-(.

Nyní se plánuje postavení továrny na baterie do aut u nás v ČR. Díky překotnému vývoji v tomto segmentu mám obavy, aby to nedopadlo jako s fabrikou Philips na TV... Obrovská továrna byla postavena ještě za doby „akvárií“, takže s rychlým příchodem plazmy a LCD a LED je k ničemu...

0 0
možnosti
LK

Zda se ze moudrym politikum a jeste moudrejsim velkopodnikatelum rozvojova a levna Cina prerostla pres hlavu. Obcas mi pripadne ze pro totalni krach velkych svetovych ekonomik staci Cine jen na pul roku stopnout vyvoz.

0 1
možnosti
PZ

"vzácných kovů, zejména lithium" - lithium není vůbec vzácné, mimo jiné jsou ho plné oceány. Je stejně dostupný jako chlor. Akorát je potřeba elektřina na jeho separaci, což také není problém se solárama a jaderkama. Akorát nejlevnější je nyní ho těžit odpařováním někde na neobydlených částech Argentiny nebo kde to bylo, je to jen o penězích.

0 0
možnosti
Foto

J12a78n 72Č92e72r54m35á43k

25. 7. 2021 21:03

Např. Škoda Enyaq má zadní motor s PM a přední bez PM (buzený). Tímto konstrukčním řešením se dá spotřeba neodymových magnetů snížit na polovinu a postupuje tam mnoho jiných výrobců, takže v tom nevidím žádný problém.

0 0
možnosti
AP

co je prosím motor s PM. ? a bez PM?

0 0
možnosti

Tesla používá motor s PM, ale i indukční motory, které žádné PM nepotřebují. A faktem je, že indukční motory jsou o něco méně účinné, ale není to nic zásadního.

1 0
možnosti
HT

H58o81n95z13a 57T83a78r

24. 7. 2021 5:38

Jak který model

Tesla model 3 PM používa

https://www.youtube.com/watch?v=V72cmDjuKHA&t=357s

0 0
možnosti
LK

K čemu je v autě poháněném elektromotorem převodovka?

0 0
možnosti
AP

Převodovka je tam proto , že rozšiřuje dynamiku a točivý moment el. motoru. Pokud byste použil seriový motor bez permanentních magnetů, tak máte pohon s maximálním točivým momentem při rozjezdu, ale toč. moment klesá se zvyšujícími otačkami. Máte-li motor pararelní, tak má stabilní a regulovatelné otáčky, ale nemá rozjezdový toč. moment, jako seriový. Ještě existuje kombinace obou tzv. kompaundní motror. jinak motory s neodynem jsou řízeny impulzně /proporcionálně/ má to své výhody. Převodovka tam musí být vždy ale nemusí být řaditelná, ale může mít třeba 2 stupně na rozjezd a jízdu.

3 0
možnosti
MT

Čína, úžasná Čína, poslední fungující komunistický ráj na světě.. (:-))

0 0
možnosti
PM

Komunistický? Těžko.

0 0
možnosti

R46o14m12a34n 79Š65v31a27c46h

23. 7. 2021 15:21

Ani ne, to jen autor článku neví co píše. Posbíral něco někde na netu a plácá to dohromady.

Co se týče motorů tak všichni začínali s asynchronními motory s kotvou na krátko.

Pak to pomalu přechází na synchronní s permanentním magnetem. Tam každý jak je daleko tak ho buď už má(Tesla, Audi, atd..) jsou tam samozřejmě problémy, např.: pohon 4x4 je problematický, spotřeba magnetů, ruční montáž rotorů atd..

Ti co jsou nejdál (nebo si to myslí) už používají synchronní s buzeným rotorem, ať už rotačním transformátorem (MAHLE) nebo kluzným kontaktem (Renault).

Což jim otvírá nové možnosti řízení.

BMW v nové generaci žádné magnety nepoužívá a nepotřebuje... Nevím kde autor článku přišel k tomu co napsal.(dříve mělo hybridně reluktanční motor, ten ještě magnety měl).

Nevěřím tomu, že za 10 let bude nějaká automobilka používat magnety v rotoru.

výroba baterií se také přesouvá pomalu do Evropy.

2 0
možnosti
Foto

Ruční montáž rotorů?

0 0
možnosti
MN

Čínští soudruzi musí mít permanentní večírek jak se královsky baví nad "euroatlantickou" hloupostí. Naučili jsme je vyrábět od motyk po počítače a teď se divíme, že nás mají v hrsti. Koronavirus byl takový pokusný balónek co to s námi udělá.

6 2
možnosti
MZ

Takže nemáme dostatečné akumulatory, dostatek elektřiny, teď problém s magnety,... A to se vyplatí.

5 3
možnosti
HT

H10o94n87z45a 37T57a53r

23. 7. 2021 16:50

Když chces psa bíti Důvod proč a klacek si vždy najseš

0 0
možnosti