Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

Jak se míchá lithium s kobaltem. Baterie pro elektroauta jsou velká věda

aktualizováno 
Co pro běžná auta znamená motor, je pro elektromobily baterie. Ta má zcela zásadní vliv na výkon, spotřebu, dojezd, hmotnost i cenu. Byť na světě existuje šest hlavních výrobců bateriových článků, automobilky samotné právě bateriím věnují značnou pozornost. Navštívili jsme BMW v Mnichově, kde si na ně postavili vlastní minitovárnu.

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW | foto: BMW-Group-Electrific Mnichov

Baterie je zcela zásadním a zdaleka nejdražším samostatným dílem elektromobilu. To, kolik výkonu je schopna vydat krátkodobě nebo naopak jaký výkon je schopna dodat trvale bez toho, aby se zbytečně přehřívala a následně musela spotřebovat mnoho energie na své chlazení, zcela zásadně ovlivňuje jízdní charakteristiku dotyčného elektromobilu.

Většina automobilek si již kompletuje baterie vlastními silami ve vlastních továrnách. Stále se ale povětšinou spoléhají na dodávky samotných bateriových článků tvořených kladnými a zápornými elektrodami. Německé BMW nás vzalo na prohlídku svého nově otevřeného bateriového technologického centra, kde nám dopodrobna, bez možnosti focení (připojené fotografie jsme dostali při odchodu) ukázali, jak z rozdrceného kobaltu a lithia vznikne baterie pro elektrifikovaný automobil.

Od prášku k baterii

Toto kompetenční centrum, jak mu říkají, stojí přímo v Mnichově v těsné blízkosti vývojového centra automobilky, a i když jsme zde viděli celý postup výroby baterií, není to továrna. Cílem tohoto objektu, který vznikl investicí ve výši 200 milionů eur a zaměstnává 200 lidí, je zabývat se vývojem chemického složení i fyzického uspořádání samotných bateriových článků. 

Fotogalerie

Současně je ale velká část tohoto objektu vyčleněna skutečné průmyslové výrobní lince pro samotné elektrody, separátory, jejich kompletaci, instalaci do článků a jejich následné propojení do modulů. 

Nechybí ani laboratoře na formátování baterií (proces, který je de facto oživuje), na jejich nabíjení a samozřejmě intenzivní testování. Cílem tohoto centra je zlepšování vlastností samotného jádra baterií i jejich celků a následné ověření, zda jsou dané inovace reálné z hlediska sériové výroby. Ta je v případě samotných článků zadávána externím dodavatelům, kteří dostanou přesné specifikace, jak má daný článek vypadat.

Jiný článek pro jiné použití

Stejně, jako je tomu snad ve všem, i baterie, které se neustále vyvíjí, jsou výsledkem rozsáhlého kompromisu konkrétních vlastností přizpůsobených danému použití. Liší se například baterie pro čistý elektromobil a plug-in hybridní vůz. V prvním případě je důležitější trvalý výkon, ve druhém spíše schopnost rychlého vybíjení a nabíjení.

Mezi hlavní vlastnosti baterií patří především hustota energie, maximální výkon, životnost, nabíjecí charakteristika, výkonová charakteristika v různých teplotách a samozřejmě cena. Právě ve vlastnostech baterií probíhá značný vývoj, nicméně zda bude dostatečně rychlý, ukáže až čas. 

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

BMW očekává, že za deset let dojde ke zdvojnásobení energetické hustoty v bateriích. Mělo by se tak stát zejména vývojem v oblasti chemie bateriových článků, na nichž automobilka spolupracuje s dalšími specializovanými společnostmi a univerzitami a získané poznatky aplikuje na použití ve vozech.

V souvislosti s bateriemi pro elektrifikované modely automobilky řeší zajištění dodávek základních surovin, kterými je především kobalt a lithium. U BMW si dlouhodobými kontrakty zajistili jejich dodávky i po roce 2025, a to jak u výrobců článků, tak dokonce v místech těžby základních surovin. Zatímco kobalt se těží v Austrálii a Maroku, lithium si BMW zajistilo v australských dolech.

Nová průmyslová odvětví

Návštěva kompetenčního bateriového centra BMW názorně ukázala, jak obrovskými proměnami v současnosti automobilový průmysl prochází. Přechod na elektrifikaci, má-li být trvale udržitelný, a samozřejmě i ziskový, nutí výrobce vstupovat do nových průmyslových odvětví, což s sebou nese značné investice. 

V tomto případě je zřejmé, že se automobilka snaží mít jednu z nejdůležitějších součástí elektrifikovaných automobilů pod vlastní kontrolou, současně ale není pochyb, že podobná technologická centra pomáhají s vývojem nejen bateriových článků, ale také baterií samotných.

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

A jak vlastně baterie elektromobilu vypadá? Je to většinou zapouzdřená kazeta s rozměry podlahy automobilu a výškou nějakých 10 až 15 centimetrů zabalená do masivního hliníkového rámu. V ní jsou podle potřeby uspořádány moduly tvořené menšími samostatnými jednotkami, v nichž jsou v elektrolytu umístěné samotné články tvořené kladnou a zápornou elektrodou oddělenými separátorem. 

Součástí baterie je také řídicí elektronika, která monitoruje každý článek a zajišťuje jejich optimální vybíjení, nabíjení, ale v neposlední řadě také regulaci teploty, která by se měla pohybovat někde těsně nad 20 stupni Celsia. Proto jsou baterie vybavené systémem chlazení i vyhřívání.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Crashtest ukazuje, na co musí myslet konstruktér elektroaut

Crashtest elektromobilu Polestar 2

Polestar je značka vydělená z automobilky Volvo, která se specializuje na elektromobily. Na...

Elektromobil Hyundai Kona jede rychleji, když jedete pomaleji

Hyundai Kona během jízdy městem

Elektromobily dokážou jezdit rychle, jenže nedojedou daleko – dojezd je pak dramaticky kratší. Do...

Hybridní Superb je vstupenkou do bateriového světa. Už stojí jako diesel

Plug-in hybridní Škoda Superb iV

VIDEO Škodovka má svůj historicky první hybrid, a rovnou plug-in, tedy do zásuvky. Naučí Čechy plug-in...

Hasiči chtějí přísnější pravidla pro parkování elektromobilů v podzemních garážích

Kia Soul EV

Zatímco vozidla s pohonem na CNG a LPG v podzemních garážích většinou parkovat nesmí, pro...

V Česku může za 10 let jezdit až půlmilion elektroaut. Řeší se nabíjení

Dealerství Škody se připravují na elektrickou ofenzívu.

V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit až 523 tisíc elektromobilů. Počítá s tím studie zpracovaná pro...

Vypnuto. Francouzi přišli přes noc o tři čtvrtiny dálničních rychlonabíječek

Škoda Citigoe iV

VIDEO Francouzský energetický gigant EDF ze dne na den vypnul 189 rychlonabíječek, které fungovaly na...

„Tchyně řekla, že uhoříme.“ Martin Klíma vyvrací mýty o elektroautech

Šéf elektromobility v E.ON Martin Klíma

Když odejde v elektromobilu baterka, jež stojí půl milionu, nemusíte ji měnit celou, stačí vyměnit...

  • Nejčtenější

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Automobilky už škrtají motory, kvůli emisím končí velké diesely

Automobiloví výrobci stahují z nabídky modelů pro příští rok některé motory. Důvody jsou v zásadě dva. Příchod nové,...

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Česko odhalilo falešné filtry částic. Varuje před nimi Evropu, víc nezmůže

Na českém trhu se stále objevují padělky filtrů pevných částic. Ty se dokonce dostaly do evropské databáze nebezpečných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Němci skladují auta za 14,8 miliardy eur, v Česku se výprodeje nechystají

Dealeři aut v Německu s napětím vyhlížejí nové zákazníky. Ti se po několikatýdenním uzavření autosalonů vracejí jen...

Široké pneu líp brzdí, úzké jsou výhodou na vodě, potvrdil test

Chcete vyměnit úzké pneumatiky na svém autě za širší? Německý autoklub ADAC se podrobně podíval na jednotlivé...

Téměř polovina škod motocyklů se týká skútrů, hlásí pojišťovny

Zvyšující se obliba skútrů se projevuje v nárůstu počtu škod, které jejich řidiči způsobují. Téměř polovina nehod...

Poslední skutečná Lancia. Nekomformní Thesis vyžaduje zvláštní péči

Premium Od svého majitele vyžaduje hodně pozornosti, je vzácná a kontroverzní. Je to také poslední skutečná Lancia.

Slavíme Mezinárodní den dětí s Canpol babies: Hrajte o dárečky po celý týden
Slavíme Mezinárodní den dětí s Canpol babies: Hrajte o dárečky po celý týden

Připomeňte si s námi den, který oslavuje to nejdůležitější – naše děti. Rozmazlete ty svoje s krásnými a originálními dárky od značky Canpol babies. Sledujte náš týdenní kalendář a vyhrávejte každý den.

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Museli jsme prodat chalupu. Dcera se rozvádí a potřebuje peníze, říká Žilková

Veronika Žilková opustila minulý měsíc v Izraeli svého manžela Martina Stropnického a vrátila se do Česka. Její maminka...

Vodafone měl masivní výpadek. Hodiny nefungovaly prakticky žádné služby

Lidé po celém Česku zaznamenali ve čtvrtek odpoledne výpadky služeb Vodafonu včetně bývalých služeb UPC, ať už šlo o...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...

SuperStar vyhrála Slovenka Barbora Piešová. Porotkyně Bagárová chyběla

Česko Slovenskou Superstar 2020 se stala zrzka Barbora Piešová (19), která rozplakala svým finálovým výkonem porotu i...