Sobota 29. ledna 2022, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 29. ledna 2022 Zdislava

Jak se míchá lithium s kobaltem. Baterie pro elektroauta jsou velká věda

Co pro běžná auta znamená motor, je pro elektromobily baterie. Ta má zcela zásadní vliv na výkon, spotřebu, dojezd, hmotnost i cenu. Byť na světě existuje šest hlavních výrobců bateriových článků, automobilky samotné právě bateriím věnují značnou pozornost. Navštívili jsme BMW v Mnichově, kde si na ně postavili vlastní minitovárnu.

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW | foto: BMW-Group-Electrific Mnichov

Baterie je zcela zásadním a zdaleka nejdražším samostatným dílem elektromobilu. To, kolik výkonu je schopna vydat krátkodobě nebo naopak jaký výkon je schopna dodat trvale bez toho, aby se zbytečně přehřívala a následně musela spotřebovat mnoho energie na své chlazení, zcela zásadně ovlivňuje jízdní charakteristiku dotyčného elektromobilu.

Většina automobilek si již kompletuje baterie vlastními silami ve vlastních továrnách. Stále se ale povětšinou spoléhají na dodávky samotných bateriových článků tvořených kladnými a zápornými elektrodami. Německé BMW nás vzalo na prohlídku svého nově otevřeného bateriového technologického centra, kde nám dopodrobna, bez možnosti focení (připojené fotografie jsme dostali při odchodu) ukázali, jak z rozdrceného kobaltu a lithia vznikne baterie pro elektrifikovaný automobil.

Od prášku k baterii

Toto kompetenční centrum, jak mu říkají, stojí přímo v Mnichově v těsné blízkosti vývojového centra automobilky, a i když jsme zde viděli celý postup výroby baterií, není to továrna. Cílem tohoto objektu, který vznikl investicí ve výši 200 milionů eur a zaměstnává 200 lidí, je zabývat se vývojem chemického složení i fyzického uspořádání samotných bateriových článků. 

Fotogalerie

Současně je ale velká část tohoto objektu vyčleněna skutečné průmyslové výrobní lince pro samotné elektrody, separátory, jejich kompletaci, instalaci do článků a jejich následné propojení do modulů. 

Nechybí ani laboratoře na formátování baterií (proces, který je de facto oživuje), na jejich nabíjení a samozřejmě intenzivní testování. Cílem tohoto centra je zlepšování vlastností samotného jádra baterií i jejich celků a následné ověření, zda jsou dané inovace reálné z hlediska sériové výroby. Ta je v případě samotných článků zadávána externím dodavatelům, kteří dostanou přesné specifikace, jak má daný článek vypadat.

Jiný článek pro jiné použití

Stejně, jako je tomu snad ve všem, i baterie, které se neustále vyvíjí, jsou výsledkem rozsáhlého kompromisu konkrétních vlastností přizpůsobených danému použití. Liší se například baterie pro čistý elektromobil a plug-in hybridní vůz. V prvním případě je důležitější trvalý výkon, ve druhém spíše schopnost rychlého vybíjení a nabíjení.

Mezi hlavní vlastnosti baterií patří především hustota energie, maximální výkon, životnost, nabíjecí charakteristika, výkonová charakteristika v různých teplotách a samozřejmě cena. Právě ve vlastnostech baterií probíhá značný vývoj, nicméně zda bude dostatečně rychlý, ukáže až čas. 

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

BMW očekává, že za deset let dojde ke zdvojnásobení energetické hustoty v bateriích. Mělo by se tak stát zejména vývojem v oblasti chemie bateriových článků, na nichž automobilka spolupracuje s dalšími specializovanými společnostmi a univerzitami a získané poznatky aplikuje na použití ve vozech.

V souvislosti s bateriemi pro elektrifikované modely automobilky řeší zajištění dodávek základních surovin, kterými je především kobalt a lithium. U BMW si dlouhodobými kontrakty zajistili jejich dodávky i po roce 2025, a to jak u výrobců článků, tak dokonce v místech těžby základních surovin. Zatímco kobalt se těží v Austrálii a Maroku, lithium si BMW zajistilo v australských dolech.

Nová průmyslová odvětví

Návštěva kompetenčního bateriového centra BMW názorně ukázala, jak obrovskými proměnami v současnosti automobilový průmysl prochází. Přechod na elektrifikaci, má-li být trvale udržitelný, a samozřejmě i ziskový, nutí výrobce vstupovat do nových průmyslových odvětví, což s sebou nese značné investice. 

V tomto případě je zřejmé, že se automobilka snaží mít jednu z nejdůležitějších součástí elektrifikovaných automobilů pod vlastní kontrolou, současně ale není pochyb, že podobná technologická centra pomáhají s vývojem nejen bateriových článků, ale také baterií samotných.

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

A jak vlastně baterie elektromobilu vypadá? Je to většinou zapouzdřená kazeta s rozměry podlahy automobilu a výškou nějakých 10 až 15 centimetrů zabalená do masivního hliníkového rámu. V ní jsou podle potřeby uspořádány moduly tvořené menšími samostatnými jednotkami, v nichž jsou v elektrolytu umístěné samotné články tvořené kladnou a zápornou elektrodou oddělenými separátorem. 

Součástí baterie je také řídicí elektronika, která monitoruje každý článek a zajišťuje jejich optimální vybíjení, nabíjení, ale v neposlední řadě také regulaci teploty, která by se měla pohybovat někde těsně nad 20 stupni Celsia. Proto jsou baterie vybavené systémem chlazení i vyhřívání.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

Přechod k elektroautům v EU ohrozí statisíce míst ve výrobě součástek

Valeo Rakovník

Přechod od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům by v Evropské unii mohl vést k zániku...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Žádný rachot ani kouř. Prozkoumali jsme český vodíkový generátor elektřiny

Devinn H2Base

Generátor H2Base vyrábí elektřinu z vodíku a vzduchu, jediným odpadem je vodní pára. Může tak...

Rohlík chce ozelenit celou svou flotilu, příští rok zapojí 400 elektromobilů

Elektroauta Maxus z firemní flotily Rohlík.cz.

Největší tuzemský online supermarket Rohlík spolupracuje s dodavatelem energií E.ON na...

Tesla byla v září nejprodávanější v Evropě, jako první elektroauto v historii

Tesla Model 3

VIDEO Nejprodávanějším novým vozem v Evropě byl v září Model 3 od Tesly. Dokázal to jako první...

  • Nejčtenější

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Jak Djokovič ohrozil přechod Evropy k elektromobilitě, vysvětlují v Americe

Premium Článek amerického automobilového magazínu Jalopnik si všímá bouře nevole, jež v Srbsku vyvolalo vyhnání jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW se vešel do emisních limitů, šéf varuje před koncem výroby spalovacích aut

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních aut z koncernu Volkswagen v Evropské unii loni činily 118,5 gramu na...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Kolaps civilizace, nebo ekoráj? I zastánci elektromobilů mají své argumenty

Premium Elektro hýbe světem. Kdo bude mít pravdu? Progresivističtí optimisté, nebo e-morousové věštící paralýzu světa? Bude ze...

Nové časy: Hledáme Tototu či Nossan. Čína popotahuje Francouze za kopírování

Premium Začátek roku byl ve znamení bilancování toho uplynulého a také očekávání a plánování toho letošního. A mnozí hned na...

Kobra 11 v ojetině. Semir tváří českého bazarového startupu v Německu

Driverama, technologická online platforma skupiny Aures Holdings pro obchod s ojetými vozy v západní Evropě, uzavřela...

Záchrana pro skvělá auta. Porsche začíná vyrábět benzín z elektřiny

Zatímco nová vozidla bude stále častěji pohánět přímo elektřina, Porsche zahajuje výrobu takzvaných „eFuels“, tedy...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Za*raný zpátečnický příběh, opřel se Dinklage do Disney kvůli Sněhurce

Plán natočit novou verzi Sněhurky a sedmi trpaslíků příliš nepotěšil amerického herce Petera Dinklage. Obvinil...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Tereza Ramba prozradila pohlaví i jméno druhého miminka

Herečka Tereza Ramba (32) a tanečník Matyáš Ramba (32) se před pár dny stali rodiči. Novinku se jim podařilo utajit a...