ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Italská vláda se hádá s městy o omezení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu

  • 29
Italský ministr dopravy a šéf krajně pravicové strany Liga Matteo Salvini ostře kritizoval omezení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu, které zavádí italské radnice. Salvini to považuje za krok proti motoristům a slíbil zásah svého ministerstva. Reagoval na plošné snížení povolené rychlosti, které zavedla Bologna, kde vládne levice. Krok chválí ekologové, píše italský tisk.

Sedmé největší italské město se rozhodlo, že od poloviny ledna sníží na většině svého území maximální povolenou rychlost z 50 na 30 kilometrů za hodinu. Podle radnice je hlavním cílem tohoto kroku snížit počet dopravních nehod s mrtvými či zraněnými, podpořit jiné způsoby dopravy, než je automobil, a snížit znečištění.

Když v Praze zavedeme plošně třicítku, ucpeme ji, říká expert v Rozstřelu

Proti opatření se však vymezil ministr dopravy a vicepremiér Salvini. Podle něj se jedná o krok, který je namířený proti motoristům a lidem, kteří využívají auto pro dopravu do práce, a dopravní bezpečnost nezlepší. „Překvapuje mě, že radnice v Bologni odůvodňuje opatření také potřebou, aby ruch automobilů nepřekrýval zpěv ptáčků,“ uvedl vicepremiér. Slíbil, že jeho ministerstvo vypracuje směrnici, která bude na situaci reagovat.

Italské silniční zákony stanovují maximální rychlost pro motorová vozidla ve městech na 50 kilometrů za hodinu. Vlastníkům a správcům komunikací však zákon také umožňuje omezení rychlosti upravit. Tuto možnost bude ministerstvo dopravy zřejmě chtít omezit novou směrnicí. Ministerstvo chce, aby bylo možné snížit limit rychlosti jen v některých oblastech, například tam, kde více hrozí nehody, a ne na většině městského území.

Zpomalte! Města stále častěji omezují rychlost, přibývá zón s „třicítkou“

Za projektem, který rozšířil rychlostní omezení na 30 kilometrů za hodinu, si však stojí starosta Bologni Matteo Lepore ze středolevicové Demokratické strany. Podle něj se proti opatření „rozjel pravicový mediální cirkus“ spolu s falešnými zprávami. Lepore však uvedl, že je ochotný jednat s ministerstvem dopravy, které podle něj radnici se zavedením sníženého limitu rychlosti pomáhalo.

Souhlasíte, aby se snížil rychlostní limit ve městech na 30 km/h?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 1. února 2024. Anketa je uzavřena.

Opatření také podpořily ve společném prohlášení ekologické organizace a sdružení cyklistů. Podle nich je snížení povolené rychlosti „nejinovativnějším a nejefektivnějším způsobem snížení nehodovosti v městských ulicích“. Podle organizací se také zlepší kvalita života ve městech a sníží znečištění.

Aktivisté omezili provoz na dopravní tepně v centru Brna, žádají třicítku

Úmysl ministra dopravy omezit pravomoci měst v této oblasti vyvolal kritiku mezi komunálními politiky. Proti je podle deníku Corriere della Sera i starosta města Olbia, které jako první „limit 30“ zavedlo, Settimo Nizzi. Tento pravicový politik opatření hájí. „Jde to správným směrem a naši spoluobčané oceňují kvalitu života, která vzrostla,“ řekl Nizzi. Podle něj by tato opatření neměl regulovat centrálně Řím.

Třicítka ve městě? Formule na dálnici je jen začátek revolty, říká Richard Chlad

O zavedení sníženého limitu rychlosti na většině území debatují také vedení Říma, Milána a dalších italských měst. Podobný krok podnikla loni v Paříž. K zavedení limitu na 30 kilometrů za hodinu vyzývají někteří ekologové i pražský magistrát.

,