Nabíjecí hybridní Lexus NX léčí klidem. Stačilo zbavit se hloupých chyb

Zkratka NX prý znamená v jazyce Lexusu „Nimble Crossover“, tedy něco jako čiperný kříženec automobilových čeledí. O druhé generaci to platí do puntíku. Cíl přetavit lexus jako přímou konkurenci mercedesů a BMW je, zdá se, na dosah.
Lexus NX

Lexus NX | foto: Toyota

Opravdu je plně schopný konkurovat Mercedesu GLC, Audi Q3 a BMW X3, tedy autům věhlasnějších jmen i vyšší cenovky?

V jiné dimenzi

Hned při prvním pohledu vás napadne, zdali opravdu jde o velké SUV. Snad kvůli sportovnějším tvarům, než měla minulá generace, vůz působí celkem drobně, zdání však klame. Hned otevření dveří jasně ukáže, že to není malé auto.

Stačí zapadnout do sedačky a okamžitě získáte pocit útulnosti a pohodlí, na kterých si značka zakládá. To se násobí, jakmile se rozjedete, protože utlumení okolních zvuků je dokonalé a s hlukem se nemusíte prát ani při vyšších rychlostech na dálnicích. V tomto ohledu je „prémiovost“ splněna.

Lexus NX 350H

Ještě k těm dveřím, nepomůže vám zabrat za kliku, abyste je otevřeli, nijak se nezvedá. Musíte odjistit zámek stisknutím tlačítka. Než si na to zvyknete, můžete mít trochu problémy dostat se z vozu ven. Ale to by nebyl Lexus, aby si nepřichystal nějakou specialitu.

Dřív bylo těch originalit podstatně víc, zejména v oblasti palubního infotainmentu. Nejde snad o to, že jeho rychlost v první generaci tak úplně neodpovídala cenovce vozu, jde o jeho ovládání – souboje s velkým touchpadem, s jehož pomocí jste měli za úkol najít nějakou ikonu a kliknout na ni, často zabraly desítky minut, navíc s nejistým výsledkem. Moc tomu nepomáhal ani minijoystick. Dostat se na některé písmeno ze seznamu vyžadovalo doslova ekvilibristické dovednosti. I proto někteří potenciální zákazníci utíkali k dražším německým prémiovým značkám.

Ale to je pryč, v propadlišti automobilových dějin. V kabině lexusu se cítíte jako doma, a to včetně ovládání menu, které je nyní intuitivní a jednoduché. Když si k tomu přidáte to okolo, tedy skvěle zpracované a příjemné materiály, luxusně působící lišty a široké sedačky s bočním vedením pro ostřejší jízdu, vyjde vám velmi komplexně působící celek bez chyb.

Interiéru dominuje čtrnáctipalcový dotykový displej infotainmentu s moderní grafikou a špičkovým rozlišením. Samozřejmostí je rozdělení na více obrazovek, místa máte dost. Ovládání některých funkcí je možné také pomocí dvou obřích otočných koleček, takže už se snad nenajde nikdo, kdo by nebyl spokojen. Samozřejmostí je v dnešní době také hlasové ovládání. Začnete výrokem „Hey Lexus“, a potom už můžete vydávat pokyny, třeba v češtině.

Luxusní interiér Lexusu NX

Displej použijete i při pouštění hudby, špičkový audiosystémem Mark Levinson se sedmnácti reproduktory vás nenechá v klidu, dokud nevyzkoušíte některou z radiových stanic.

Do kufru se sbalí celá rodina, 545 litrů objemu sice není nijak nadstandardních, ale nakládací prostor po otevření zadních dveří je opravdu široký a praktický. Po sklopení zadních sedaček poté dostanete 1 436 litrů. Pod podlahou zavazadlového prostoru najdete ještě další úložné prostory, které lze využít na drobnější věci nebo do něj třeba složit kryt kufru.

Dokonalé nastavení

NX 450h+ je vůbec prvním plug-in hybridem od Lexusu. Auto má spalovací motor kombinovaný s baterií o kapacitě 18,1 kWh a celý systém generuje výkon 309 k/227 kW. Umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy.

Lze ho tedy používat jako elektroauto, s plně dobitou baterií dojede podle údajů výrobců s vypnutým spalovacím motorem 70 kilometrů mimo město a až 97 km ve městě. Maximálně umí jet výhradně na baterky 135 km/h.

Při nižších rychlostech auto často jede pouze na elektropohon, ve městech na něj často absolvujete i padesát procent času. Na běžné silnici jeho využití samozřejmě ubývá, ale i tak se dostáváte na spotřebu jen něco přes šest litrů na sto kilometrů.

To už ke slovu přichází atmosferický čtyřválec o japonsky velkorysém objemu 2 487 cm3. Nepřetržitě mu samozřejmě pomáhá elektromotor (134 kW, 270 Nm), v případě čtyřkolky potom ještě druhý motor na zadní nápravě (40 kW, 121 Nm).

Nový Lexus NX veze prémiové rozmazlování a zajímavou slevu pro toyotáře

Ale toto není auto na závodění, takže oceníte spíš vždy plynulou akceleraci, nikdy nemáte pocit, že by auto nabíralo dech nebo hledalo správný převod. Pocitově máte neustále výkonu víc než dost. Na hranu možností se stejně nedostanete, protože maximální rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h. V podstatě nikdy se neocitnete do momentu, kdy byste museli na auto tlačit, opravdu dupat na plyn. Není to potřeba a auto vám to ani nedovolí.

Pokud vyzkoušíte rychlejší jízdu na okreskách, je to také možné. Elektronika drží auto na asfaltu jako přibité a naklánění není nijak velké. Spíš tedy téměř žádné, pokud nemáte touhu projíždět zatáčky v plném tempu. Auto sedí opravdu příjemně a řízení je čitelné. Nastavení podvozku vám dovoluje cítit povrch silnice a pracovat na nerovnostech, aniž by to narušilo pohodlí v kabině. Trefit takové nastavení muselo dát hodně práce, je komfortní a sportovní zároveň.

Styl, hospodárnost, technické finesy, kvalitní materiály, univerzálnost, lákavá cenovka. S takovou lze vstoupit do boje o prémiové zákazníky. Lexus definitivně dospěl a zbavil se všech dětských nemocí, které ho navzdory snaze i nezpochybnitelným kladům vždy řadily až na druhou kolej vedle jiných prémiových značek.

Levnější je pořídit si ho jako klasický hybrid (NX 350h), v základu začíná momentálně na 1,199 milionu korun. Plug-in hybridní NX 450h+ startuje o tři sta tisíc výš.

Lexus NX 350H v číslech

  • pohon: zážehový řadový čtyřválec o objemu 2 487 ccm a výkonu 136 kW a 227 Nm + dva elektromotory (134 kW a 40 kW, 270 a 121 Nm točivého momentu).
  • výkon hybridní soustavy: 227 kW (309 koní)
  • převodovka: automatická eCVT
  • maximální rychlost: 200 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h: 6,3 s
  • délka/šířka/výška/rozvor (mm): 4 660/1 865/1 640/2 690
  • rozchod (mm): 1 605 vpředu, 1 639 vzadu
  • pohotovostní hmotnost: 1 790 kg
  • rozměry zavazadlového prostoru (mm): 545 (1 436 se sklopenými sedadly)
  • cena základní verze vozu: 1 499 000 Kč
Autor:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu.

3. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...