Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Zemřel konstruktér trabantu a golfu z NDR Werner Lang

Kdyby žil Werner Lang na druhé straně železné opony, patřil by patrně k největším inovátorům v některé z prosperujících automobilek. Jenže krušnohorský rodák nechtěl po válce opustit rodnou hroudu, ze které se už za pár let stává Německá demokratická republika. Stát, ve kterém je všechno problém.
Bývalý hlavní konstruktér závodu Sachsenring v německém Zwickau Werner Lang s...

Bývalý hlavní konstruktér závodu Sachsenring v německém Zwickau Werner Lang s rozloženým modelem Trabant 500 (21. srpna 1997) | foto: AP

Ještě minulou sobotu jej majitelé trabantů mohli potkat na srazu, v pondělí se mu náhle v jedenadevadesáti letech zastavilo srdce. Werner Lang, který poslední léta života trávil jako průvodce automobilového muzea v německém Cvikově, trpěl většinu svého profesního života pocitem nenaplnění.

Postavil auto, které halilo východoněmecké silnice do šedomodrého dýmu a nemohl s tím nic dělat. Už v polovině 60. let věděl, že jeho "dítě" je zoufale zastaralé a usiloval o inovace, avšak marně. Trabant 601 se jim úspěšně vyhýbal ještě další čvrtstoletí.

Ujížděl nám vlak

Werner Lang studoval obor stavba strojů a automobilů ve Cvikově a po škole v tomto městě také zůstal, když nastoupil k firmě Horch. Ve firmě se rychle vypracoval na technického ředitele a po spojení značek Horch a Audi v roce 1958 se stává šéfkonstruktérem. Za svou první práci, stavbu luxusní limuzíny Sachsenring P240, získal Národní cenu NDR.

Dalším jeho úkolem byla modernizace trabantu s interním označením P50, známého jako "šestistovka". Když nový Trabant 601 přichází v roce 1964 do prodeje, Werner Lang je přesvědčený, že je to pouze na přechodnou dobu. "V té době už byl automobilový svět jinde a naše stará parta z automobilky Horch se nechtěla dívat, jak nám ujíždí vlak," komentoval později tehdejší situaci.

Trabant 601

V roce 1966 navrhne moderního nástupce s hranatou karosérií typu hatchback s označením P603. "Bylo to v době, kdy lidé od Volkswagenu ještě ani neuvažovali, že by auto s touhle karosérií vyráběli. A když vedle sebe postavíte Trabant P603 a první generaci golfa, jasně vidíte, kde Volkswagen hledal inspiraci," vzpomínal nedávno Lang v interview pro televizi MDR.

V době, kdy občané východního Německa čekali na trabanta v pořadníku dvanáct až patnáct let, však byly inovace zbytečný přepych. Vláda proto další vývoj modelu P603 v roce 1968 zatrhla. "Werner si myslel, že to nemůže být pravda a vypravil se intervenovat do Berlína. Věřil, že se mu projekt nakonec podaří prosadit," popsal složité období Langův kolega Werner Reichelt, jenž je autorem unikátní směsi z bavlny a pryskyřice, ze které se karosérie trabantů vyráběla. "Nejenže v Berlíně neuspěl, ale ještě měl nakonec popotahovačky s režimem," dodává Reichelt. Na tehdejší poměry prý Lang působil až moc nezávisle.

Právě model P603 byl názornou ukázkou toho, kam chtěl Lang značku Trabant posunout. Vpředu měl vůz vzpěry typu McPherson, zadní náprava byla odpružena vinutými pružinami, ke kterým se sériový trabant dopracoval až koncem 80. let.

3. května 2011

Celkem vzniklo devět prototypů. Jeden s dvoutaktním motorem z wartburgu, šest s litrovým čtyřválcem Škoda a také jeden s rotačním motorem, na který v té době sázely obě východoněmecké značky. "Wankelův motor byl ovšem slepá ulička, což jsme v té době nevěděli," vzpomínal Lang ve své autobiografii, kterou vydal v roce 2007.

I když východní Německo zaplatilo čtyři miliony západoněmeckých marek za licenci značce NSU a už v roce 1967 počítalo s výrobou 200 000 kusů motorů ročně, kvůli vážným konstrukčním chybám k ní nikdy nedošlo. "Motor měl problémy s těsněním ve spalovacím prostoru a produkoval ještě jedovatější zplodiny než původní dvoutakt," uvedl Lang.

Pro socialismus dobrý dost

Když v roce 1970 nastoupil Werner Lang na místo ředitele pro vědu a výzkum, nepřestával usilovat o další modernizace. Jenže v 70. letech byla chuť státu ke změnám ještě menší než dekádu předtím. Někdy v té době obávaný ministr pro státní bezpečnost Erich Mielke prohlásil, že "trabant je pro pracujícího socialistického člověka dobrý dost". Pro Wernera Langa to byl jasný signál, že jakákoliv modernizace se odkládá na neurčito.

Tip redakce iDNES.cz

A měl pravdu. Teprve v roce 1989 východoněmecká vláda nakoupila licenci na motor od Volkswagenu, ale už bylo pozdě. Nenáviděný režim padl a trabant s ním. Těsně po pádu Berlínské zdi trabant konečně přestal čoudit, ale to už po něm toužilo jen pár podivínů. Celá produkce automobilky proto musela hledat odbytiště v rozvojovém světě.

Už o pár let později bylo ovšem všechno úplně jinak. Trabant se stal autem studentů, zejména proto, že byl  k sehnání za cenu nepřevyšující sto marek. "Najednou přestal mít ideologickou nálepku a tihle mladí lidé ocenili jeho jednoduchost, spolehlivost a také styl," vzpomínal Lang. "Musím říct, že to pro mě byla určitá satisfakce. Tolik posměšků, které si tohle auto muselo v minulosti vyslechnout, si podle mě nezasloužilo."

Vůbec poslední vyrobený trabant je růžový, má číslo 3 069 099 a stojí na čestném místě v muzeu značky Horch ve Cvikově. Dodnes jezdí po německých silnicích 30 tisíc trabantů, v Česku zhruba o čtvrtinu méně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...