Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Zemřel konstruktér trabantu a golfu z NDR Werner Lang

Kdyby žil Werner Lang na druhé straně železné opony, patřil by patrně k největším inovátorům v některé z prosperujících automobilek. Jenže krušnohorský rodák nechtěl po válce opustit rodnou hroudu, ze které se už za pár let stává Německá demokratická republika. Stát, ve kterém je všechno problém.
Bývalý hlavní konstruktér závodu Sachsenring v německém Zwickau Werner Lang s...

Bývalý hlavní konstruktér závodu Sachsenring v německém Zwickau Werner Lang s rozloženým modelem Trabant 500 (21. srpna 1997) | foto: AP

Ještě minulou sobotu jej majitelé trabantů mohli potkat na srazu, v pondělí se mu náhle v jedenadevadesáti letech zastavilo srdce. Werner Lang, který poslední léta života trávil jako průvodce automobilového muzea v německém Cvikově, trpěl většinu svého profesního života pocitem nenaplnění.

Postavil auto, které halilo východoněmecké silnice do šedomodrého dýmu a nemohl s tím nic dělat. Už v polovině 60. let věděl, že jeho "dítě" je zoufale zastaralé a usiloval o inovace, avšak marně. Trabant 601 se jim úspěšně vyhýbal ještě další čvrtstoletí.

Ujížděl nám vlak

Werner Lang studoval obor stavba strojů a automobilů ve Cvikově a po škole v tomto městě také zůstal, když nastoupil k firmě Horch. Ve firmě se rychle vypracoval na technického ředitele a po spojení značek Horch a Audi v roce 1958 se stává šéfkonstruktérem. Za svou první práci, stavbu luxusní limuzíny Sachsenring P240, získal Národní cenu NDR.

Dalším jeho úkolem byla modernizace trabantu s interním označením P50, známého jako "šestistovka". Když nový Trabant 601 přichází v roce 1964 do prodeje, Werner Lang je přesvědčený, že je to pouze na přechodnou dobu. "V té době už byl automobilový svět jinde a naše stará parta z automobilky Horch se nechtěla dívat, jak nám ujíždí vlak," komentoval později tehdejší situaci.

Trabant 601

V roce 1966 navrhne moderního nástupce s hranatou karosérií typu hatchback s označením P603. "Bylo to v době, kdy lidé od Volkswagenu ještě ani neuvažovali, že by auto s touhle karosérií vyráběli. A když vedle sebe postavíte Trabant P603 a první generaci golfa, jasně vidíte, kde Volkswagen hledal inspiraci," vzpomínal nedávno Lang v interview pro televizi MDR.

V době, kdy občané východního Německa čekali na trabanta v pořadníku dvanáct až patnáct let, však byly inovace zbytečný přepych. Vláda proto další vývoj modelu P603 v roce 1968 zatrhla. "Werner si myslel, že to nemůže být pravda a vypravil se intervenovat do Berlína. Věřil, že se mu projekt nakonec podaří prosadit," popsal složité období Langův kolega Werner Reichelt, jenž je autorem unikátní směsi z bavlny a pryskyřice, ze které se karosérie trabantů vyráběla. "Nejenže v Berlíně neuspěl, ale ještě měl nakonec popotahovačky s režimem," dodává Reichelt. Na tehdejší poměry prý Lang působil až moc nezávisle.

Právě model P603 byl názornou ukázkou toho, kam chtěl Lang značku Trabant posunout. Vpředu měl vůz vzpěry typu McPherson, zadní náprava byla odpružena vinutými pružinami, ke kterým se sériový trabant dopracoval až koncem 80. let.

3. května 2011

Celkem vzniklo devět prototypů. Jeden s dvoutaktním motorem z wartburgu, šest s litrovým čtyřválcem Škoda a také jeden s rotačním motorem, na který v té době sázely obě východoněmecké značky. "Wankelův motor byl ovšem slepá ulička, což jsme v té době nevěděli," vzpomínal Lang ve své autobiografii, kterou vydal v roce 2007.

I když východní Německo zaplatilo čtyři miliony západoněmeckých marek za licenci značce NSU a už v roce 1967 počítalo s výrobou 200 000 kusů motorů ročně, kvůli vážným konstrukčním chybám k ní nikdy nedošlo. "Motor měl problémy s těsněním ve spalovacím prostoru a produkoval ještě jedovatější zplodiny než původní dvoutakt," uvedl Lang.

Pro socialismus dobrý dost

Když v roce 1970 nastoupil Werner Lang na místo ředitele pro vědu a výzkum, nepřestával usilovat o další modernizace. Jenže v 70. letech byla chuť státu ke změnám ještě menší než dekádu předtím. Někdy v té době obávaný ministr pro státní bezpečnost Erich Mielke prohlásil, že "trabant je pro pracujícího socialistického člověka dobrý dost". Pro Wernera Langa to byl jasný signál, že jakákoliv modernizace se odkládá na neurčito.

Tip redakce iDNES.cz

A měl pravdu. Teprve v roce 1989 východoněmecká vláda nakoupila licenci na motor od Volkswagenu, ale už bylo pozdě. Nenáviděný režim padl a trabant s ním. Těsně po pádu Berlínské zdi trabant konečně přestal čoudit, ale to už po něm toužilo jen pár podivínů. Celá produkce automobilky proto musela hledat odbytiště v rozvojovém světě.

Už o pár let později bylo ovšem všechno úplně jinak. Trabant se stal autem studentů, zejména proto, že byl  k sehnání za cenu nepřevyšující sto marek. "Najednou přestal mít ideologickou nálepku a tihle mladí lidé ocenili jeho jednoduchost, spolehlivost a také styl," vzpomínal Lang. "Musím říct, že to pro mě byla určitá satisfakce. Tolik posměšků, které si tohle auto muselo v minulosti vyslechnout, si podle mě nezasloužilo."

Vůbec poslední vyrobený trabant je růžový, má číslo 3 069 099 a stojí na čestném místě v muzeu značky Horch ve Cvikově. Dodnes jezdí po německých silnicích 30 tisíc trabantů, v Česku zhruba o čtvrtinu méně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Biden v do ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

14. května 2024

Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...