Kia Soul byla vždycky víc americká než evropská záležitost. První studie stylové „krabice na kolech“ vznikla v americkém designovém studiu už v roce 2005 a díky zájmu veřejnosti se o čtyři roky později dostal do prodeje sériový model. Po prvotním boomu jeho prodeje vždy v EU lehce přesahovaly deset tisíc kusů ročně – to v USA je soul mnohem populárnějším vozem, jeho výsledky jsou o řád vyšší.
Díky vysokému celosvětovému odbytu se nezaměnitelný crossover drží v nabídce i po deseti letech. Tvůrci druhé i třetí generace čelili nelehkému úkolu, jak rozvinout tak výrazný design. Vždy vsadili kromě charakteristické siluety na kreativní práci se světly a respekt k základním tvarům. Druhá generace také přinesla rozšíření nabídky v podobě ostřejší verze s přeplňovaným motorem 1.6 T-GDi. Nejnovější generace přináší další obrat, v Evropě končí se spalovacími motory.
Kombinace relativně malého odbytu evropské verze a vysokého tlaku na snižování emisí CO2 vedla Kiu v Evropě k rozhodnutí vsadit u soulu vše na elektřinu. Rovnou však nabídne dvě různé varianty: standardní s 39,2kWh baterií a „prodloužený dojezd“ s 64kWh baterií.
Obě mají shodný elektromotor o výkonu 150 kW. Standardní provedení ujede na nabití 277 kilometrů a na stovku zrychlí za 9,6 sekundy. Verze s větší baterií má dojezd mnohem delší, 452 kilometrů, navzdory téměř o metrák vyšší hmotnosti však i lépe sprintuje – na stovce bude za 7,6 sekundy. Důvodem je vyšší špičkový výkon baterií, který umožňuje elektromotoru delší dobu táhnout naplno.
Dojezd i dynamika jsou o pořádný kus lepší než v předchozí generaci. Však se také výkon elektromotoru téměř zdvojnásobil – místo 150 kW nabízel stávající Soul EV jen 81 kW. K tomu si ještě přidejte připravenost na nový standard rychlodobíjení CCS (v tomto případě z dvaceti na osmdesát procent nabití za 42 minut) a údajně nejvyšší účinnost elektrického pohonu mezi současnými elektromobily. Pak nepřekvapí, že Kia svému e-Soulu, jak se novinka plným názvem jmenuje, tolik věří.
Vnější rozměry 4,2 metru dlouhého crossoveru se změnily minimálně, stejně tak základní silueta. Na první pohled jsou hlavní změnou mnohem útlejší přední světla, propojená souvislým pásem denního svícení. Interiér prošel podobnou proměnou, s respektem ke specifickému, hravému pojetí svého předchůdce nový soul přidal pár nevšedních detailů, například reproduktory „srostlé“ s výdechy ventilace.
Do prodeje nový soul zamíří již na jaře. Současná generace se doprodává za 869 980 korun, cena té nové je zatím neznámá. Již nyní je však potvrzeno, že zůstane zachována sedmiletá záruka s omezením do 150 000 kilometrů na celé auto, včetně baterií.