Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Není kde odstavit kamion, nebezpečně parkují všude. Obce vydírají stát

Česko je díky své poloze tranzitní zemí pro náklad, který nejčastěji putuje na kamionech. Nárůst kamionové dopravy v Česku znamená rostoucí zisky z mýtného. Na tom stát loni vybral skoro patnáct miliard korun, přes polovinu z toho zaplatili zahraniční dopravci. Náklaďákum ovšem v Česku chybí odpočívky. Nové vznikají jen sporadicky a mohou za to i jednotlivé obce.

Podle dopravců u českých dálnic chybí odhadem patnáct set až dva tisíce odstavných míst pro kamiony. Že jde o dlouhodobý problém, potvrzuje už i policie.

S železnou pravidelností se stává, že čerpací stanice, ale i sjezdy z dálnic směrem k nim jsou obstavené kamiony. Není to z důvodu, že by se kamioňáci rozhodli prostě zastavit a dát si svačinu. Povinnou přestávku jim nařizuje zákon. V Česku zároveň chybí místa, kde by řidiči mohli tuto povinnost pohodlně a bezpečně splnit. Pak to někdy kolem českých dálnic vypadá jako jedno velké kamionové nezákonné parkoviště.

Dlouhodobý nedostatek odstavných ploch pro kamiony má výrazný vliv na bezpečnost při řízení, protože řidiči nemohou zastavit a odpočívat, když potřebují. Je to též stresový faktor, který snižuje koncentraci řidiče a může vést k chybám.

Řidič se s blížící se povinností zastavit na povinnou bezpečnostní přestávku často věnuje více hledání parkovacího místa než okolnímu provozu.

Dalším efektem je také zvýšení nákladů na dopravu a její zahuštění, protože řidiči musí volit delší objízdné trasy s odpočívadly. Tím se zvyšují také dnes stále hlasitěji zdůrazňované ekologické dopady dopravy.

Policie vybrala místa D1, kde chce zakázat předjíždění kamionů. Máme seznam

„Není to ovšem jen český problém, odstavná místa pro kamiony chybí po celé Evropě,“ upozorňuje Aleš Biskup, školitel řidičů českého zastoupení značky Scania a šofér s dlouholetou praxí za volantem nákladních aut. Malá odpočívadla zcela ucpaná kamiony jsou zcela běžným jevem kupříkladu i na německých dálnicích.

„Často se tam stává, že neosvětlený ani jinak neoznačený návěs doslova trčí do dálnice, protože se poslední kamioňák nacpe na odpočívku úplně natěsno. Často si říkám, jak pak vyjíždějí, prostě musí vyrazit v pořadí, ve kterém přijeli,“ přemýšlí řidič, který má za volantem osobních aut sježděnou celou Evropu.

Aleš Biskup ovšem upozorňuje, že v Německu se nakonec vždy bezpečné místo pro strávení odpočinku a povinné pauzy najít dá. „Pro kamiony mají totiž v Německu vytvořené takzvané „autohofy“, velká odpočívadla, kde je místo vždycky. Parkování tam bývá placené, ale na druhou stranu třeba dostanete slevu na jídlo. Běžnou součástí bývá sprcha.“

Policie nahání řidiče náklaďáků a autobusů, zda ve vedrech dodržují přestávky

V Česku je podobně koncipovaných míst jen pár. Kamioňáci tak odstavují své čtrnáctimetrové kolosy, kde se dá. Často velmi nebezpečně.

ŘSD moc nestaví a problémy dělají i obce

V současnosti je podle Ředitelství silnic a dálnic ve výstavbě šest odpočívek s kapacitou 236 parkovacích míst pro kamiony, a to na dálnicích D3, D4 a D6. Dalších 43 odpočívek, které dohromady rozšíří možnost stání kamionů o 1 736 míst, ředitelství plánuje v delším časovém horizontu. Například odpočívky u Vyškova na dálnici D1 by měly v obou směrech nabídnout 173 míst pro kamiony, s uvedením do provozu počítá ŘSD v roce 2026. Nyní je v provozu 3 185 odstavných míst pro kamiony.

Jenomže to všechno je podle Sdružení automobilových dopravců Česmad málo. „V posledních letech ŘSD problém začalo řešit seriózní analýzou a dnes jsou již i výsledky s přibývajícími místy. Bohužel i nákladně vybudovaných sto míst za rok vyřeší problém až za dvacet let,“ uvedl mluvčí sdružení dopravců Martin Felix. Výstavbu podle něj komplikuje složitá příprava staveb kvůli nefunkční legislativě a také silné protesty obcí a občanů, v jejichž blízkosti se má stavět.

A právě dohady s jednotlivými obcemi jsou na pořadu dne už hezkých pár let. Často se mluví o tom, že obce fakticky vycítily možnost, jak se dostat k penězům, a řádně toho využívají. Stává se pravidlem, že si výstavbu odpočívky na svém území podmíní například opravou kanalizace v obci, příspěvkem do rozpočtu nebo třeba financováním čističky vody.

Před časem se tomuto tématu věnovali na portálu pro profesionální řidiče a dopravní firmy Truckjobs.cz. Na Facebooku napsali: „Je správné, aby se z finančních prostředků určených na výstavbu dálnic nebo odpočívek hradily kompenzace subjektům, kterých se daná stavba přímo dotkne. Otázkou zůstává, zda se má z těchto našich společných peněz hradit oprava obecního úřadu obce, kolem které dálnice povede, nebo výstavba obecní kanalizace, která nemá se stavbou dálnice nic společného.“

Diskuze pod příspěvkem mu dává za pravdu: „Co na to říct. Odpočívadla prostě nejsou a asi nebudou tímhle přístupem. Za mě, když si uvědomím, co peněz nacpeme státu a potom vybudování nějakého zázemí pro kamiony, je v poslední řadě. Proč? Neustále se všude ve velkém rozdávají zákazy, lidi na nás nadávají, ale za naše peníze se jim budou opravovat objekty? Říkám za naše, protože to, co zaplatí OA (osobní auta – pozn. red.) je směšný halíř oproti našim poplatkům. Takže shrnuto podtrženo. Plaťte dále, ať máme hezké obce, do kterých vás nepustíme, a parkujte si, kde chcete, aspoň budou další peníze z pokut za parkování či překročení výkonu,“ napsala jedna z diskutujících.

NIMBY

Spojení písmen NIMBY je akronym, tvořený počátečními písmeny anglických slov Not In My Back Yard, tj. česky „ne na mém dvorku“. Charakterizuje postoje lidí, kteří odmítají, aby byla v blízkosti jejich domova postavena nějaká obecně prospěšná nebo dokonce nezbytná stavba, která však jim osobně sníží komfort bydlení. Předmětem takových protestů bývá typicky dálnice, letiště, skládka, ale také věznice, útulek pro uprchlíky nebo třeba domov pro mentálně postižené. Pojem byl poprvé použit v USA počátkem 80. let 20. století.

Zdroj: wikipedia

Proti výstavbě odpočívky pro kamiony se před dvěma lety postavily kupříkladu obce z Přerovska. „Obáváme se dalšího zastavění orné půdy, hluku, prachu a všech negativních jevů, které souvisejí se zvýšenou dopravou. Obec je v údolní nivě, takže všechny splachy, například ropných látek, jdou do polomských mokřadů, do říčky Luhy a dále do Odry. Neměli bychom přístup k odpočívkám ani k dálnici D48, žádné sjezdy ani nájezdy. Nám to přináší jenom negativa, pozitiva žádná, kompenzace žádné,“ vysvětlila tehdy redakci starostka Polomi, jedné z dotčených obcí, Marta Koubková.

Problémy s parkováním kamionů podle Felixe z Česmadu významně zesiluje prázdninový zákaz jízdy v pátek a sobotu. Celoročně platí zákaz jízdy kamionů v Česku v neděli a o svátcích mezi 13. a 22. hodinou. O prázdninách se zákaz rozšiřuje o pátek, kdy kamiony nesmí jezdit mezi pátou a devátou hodinou večerní, a sobotní zákaz jízdy od sedmi ráno do jedné odpoledne.

Postavte to jinde. Obce z Přerovska odmítají obří odpočívky pro kamiony

A problémy s nedostatkem parkovacích míst pro kamiony už potvrzuje i policie. „Nesprávně stojící kamion na tělese dálnice je velikým rizikem a potenciálním nebezpečím možné dopravní nehody s tragickými následky. Proto nemůžete očekávat nějakou přílišnou toleranci v případě řešení takovýchto protiprávních jednání ze strany policistů,“ popsala tisková mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová.

Jak rozehnat kolonu spících kamionů. Úkol, který nemá správné řešení

V případě komplikací se tak řidič kamionu musí rozhodnout mezi odstavením vozidla na nevhodném místě a porušením maximální doby řízení.

Při špatném parkování kamioňáků, tedy například na sjezdu z dálnice nebo na čerpací stanici, hrozí řidiči kamionu v příkazním řízení na místě pokuta do výše 2 000 korun, v případě oznámení přestupku může být pokuta ve správním řízení do výše 2 500 korun.

Za nedodržení bezpečnostních přestávek ovšem hrozí postih mnohem vyšší. Přestupek je možné vyřešit udělením pokuty na místě do 5 000 korun a čtyřmi trestnými body. V případě zahájení správního řízení hrozí sankce do 10 000 korun a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. Samotná problematika bezpečnostních přestávek je velká věda. Se základním pravidlem, že po 4,5 hodinách jízdy musí následovat 45minutová pauza, řidič kamionu nebo autobusu rozhodně nevystačí.

Autoři: , pro iDNES.cz,

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...