Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Není kde odstavit kamion, nebezpečně parkují všude. Obce vydírají stát

Česko je díky své poloze tranzitní zemí pro náklad, který nejčastěji putuje na kamionech. Nárůst kamionové dopravy v Česku znamená rostoucí zisky z mýtného. Na tom stát loni vybral skoro patnáct miliard korun, přes polovinu z toho zaplatili zahraniční dopravci. Náklaďákum ovšem v Česku chybí odpočívky. Nové vznikají jen sporadicky a mohou za to i jednotlivé obce.

Podle dopravců u českých dálnic chybí odhadem patnáct set až dva tisíce odstavných míst pro kamiony. Že jde o dlouhodobý problém, potvrzuje už i policie.

S železnou pravidelností se stává, že čerpací stanice, ale i sjezdy z dálnic směrem k nim jsou obstavené kamiony. Není to z důvodu, že by se kamioňáci rozhodli prostě zastavit a dát si svačinu. Povinnou přestávku jim nařizuje zákon. V Česku zároveň chybí místa, kde by řidiči mohli tuto povinnost pohodlně a bezpečně splnit. Pak to někdy kolem českých dálnic vypadá jako jedno velké kamionové nezákonné parkoviště.

Dlouhodobý nedostatek odstavných ploch pro kamiony má výrazný vliv na bezpečnost při řízení, protože řidiči nemohou zastavit a odpočívat, když potřebují. Je to též stresový faktor, který snižuje koncentraci řidiče a může vést k chybám.

Řidič se s blížící se povinností zastavit na povinnou bezpečnostní přestávku často věnuje více hledání parkovacího místa než okolnímu provozu.

Dalším efektem je také zvýšení nákladů na dopravu a její zahuštění, protože řidiči musí volit delší objízdné trasy s odpočívadly. Tím se zvyšují také dnes stále hlasitěji zdůrazňované ekologické dopady dopravy.

Policie vybrala místa D1, kde chce zakázat předjíždění kamionů. Máme seznam

„Není to ovšem jen český problém, odstavná místa pro kamiony chybí po celé Evropě,“ upozorňuje Aleš Biskup, školitel řidičů českého zastoupení značky Scania a šofér s dlouholetou praxí za volantem nákladních aut. Malá odpočívadla zcela ucpaná kamiony jsou zcela běžným jevem kupříkladu i na německých dálnicích.

„Často se tam stává, že neosvětlený ani jinak neoznačený návěs doslova trčí do dálnice, protože se poslední kamioňák nacpe na odpočívku úplně natěsno. Často si říkám, jak pak vyjíždějí, prostě musí vyrazit v pořadí, ve kterém přijeli,“ přemýšlí řidič, který má za volantem osobních aut sježděnou celou Evropu.

Aleš Biskup ovšem upozorňuje, že v Německu se nakonec vždy bezpečné místo pro strávení odpočinku a povinné pauzy najít dá. „Pro kamiony mají totiž v Německu vytvořené takzvané „autohofy“, velká odpočívadla, kde je místo vždycky. Parkování tam bývá placené, ale na druhou stranu třeba dostanete slevu na jídlo. Běžnou součástí bývá sprcha.“

Policie nahání řidiče náklaďáků a autobusů, zda ve vedrech dodržují přestávky

V Česku je podobně koncipovaných míst jen pár. Kamioňáci tak odstavují své čtrnáctimetrové kolosy, kde se dá. Často velmi nebezpečně.

ŘSD moc nestaví a problémy dělají i obce

V současnosti je podle Ředitelství silnic a dálnic ve výstavbě šest odpočívek s kapacitou 236 parkovacích míst pro kamiony, a to na dálnicích D3, D4 a D6. Dalších 43 odpočívek, které dohromady rozšíří možnost stání kamionů o 1 736 míst, ředitelství plánuje v delším časovém horizontu. Například odpočívky u Vyškova na dálnici D1 by měly v obou směrech nabídnout 173 míst pro kamiony, s uvedením do provozu počítá ŘSD v roce 2026. Nyní je v provozu 3 185 odstavných míst pro kamiony.

Jenomže to všechno je podle Sdružení automobilových dopravců Česmad málo. „V posledních letech ŘSD problém začalo řešit seriózní analýzou a dnes jsou již i výsledky s přibývajícími místy. Bohužel i nákladně vybudovaných sto míst za rok vyřeší problém až za dvacet let,“ uvedl mluvčí sdružení dopravců Martin Felix. Výstavbu podle něj komplikuje složitá příprava staveb kvůli nefunkční legislativě a také silné protesty obcí a občanů, v jejichž blízkosti se má stavět.

A právě dohady s jednotlivými obcemi jsou na pořadu dne už hezkých pár let. Často se mluví o tom, že obce fakticky vycítily možnost, jak se dostat k penězům, a řádně toho využívají. Stává se pravidlem, že si výstavbu odpočívky na svém území podmíní například opravou kanalizace v obci, příspěvkem do rozpočtu nebo třeba financováním čističky vody.

Před časem se tomuto tématu věnovali na portálu pro profesionální řidiče a dopravní firmy Truckjobs.cz. Na Facebooku napsali: „Je správné, aby se z finančních prostředků určených na výstavbu dálnic nebo odpočívek hradily kompenzace subjektům, kterých se daná stavba přímo dotkne. Otázkou zůstává, zda se má z těchto našich společných peněz hradit oprava obecního úřadu obce, kolem které dálnice povede, nebo výstavba obecní kanalizace, která nemá se stavbou dálnice nic společného.“

Diskuze pod příspěvkem mu dává za pravdu: „Co na to říct. Odpočívadla prostě nejsou a asi nebudou tímhle přístupem. Za mě, když si uvědomím, co peněz nacpeme státu a potom vybudování nějakého zázemí pro kamiony, je v poslední řadě. Proč? Neustále se všude ve velkém rozdávají zákazy, lidi na nás nadávají, ale za naše peníze se jim budou opravovat objekty? Říkám za naše, protože to, co zaplatí OA (osobní auta – pozn. red.) je směšný halíř oproti našim poplatkům. Takže shrnuto podtrženo. Plaťte dále, ať máme hezké obce, do kterých vás nepustíme, a parkujte si, kde chcete, aspoň budou další peníze z pokut za parkování či překročení výkonu,“ napsala jedna z diskutujících.

NIMBY

Spojení písmen NIMBY je akronym, tvořený počátečními písmeny anglických slov Not In My Back Yard, tj. česky „ne na mém dvorku“. Charakterizuje postoje lidí, kteří odmítají, aby byla v blízkosti jejich domova postavena nějaká obecně prospěšná nebo dokonce nezbytná stavba, která však jim osobně sníží komfort bydlení. Předmětem takových protestů bývá typicky dálnice, letiště, skládka, ale také věznice, útulek pro uprchlíky nebo třeba domov pro mentálně postižené. Pojem byl poprvé použit v USA počátkem 80. let 20. století.

Zdroj: wikipedia

Proti výstavbě odpočívky pro kamiony se před dvěma lety postavily kupříkladu obce z Přerovska. „Obáváme se dalšího zastavění orné půdy, hluku, prachu a všech negativních jevů, které souvisejí se zvýšenou dopravou. Obec je v údolní nivě, takže všechny splachy, například ropných látek, jdou do polomských mokřadů, do říčky Luhy a dále do Odry. Neměli bychom přístup k odpočívkám ani k dálnici D48, žádné sjezdy ani nájezdy. Nám to přináší jenom negativa, pozitiva žádná, kompenzace žádné,“ vysvětlila tehdy redakci starostka Polomi, jedné z dotčených obcí, Marta Koubková.

Problémy s parkováním kamionů podle Felixe z Česmadu významně zesiluje prázdninový zákaz jízdy v pátek a sobotu. Celoročně platí zákaz jízdy kamionů v Česku v neděli a o svátcích mezi 13. a 22. hodinou. O prázdninách se zákaz rozšiřuje o pátek, kdy kamiony nesmí jezdit mezi pátou a devátou hodinou večerní, a sobotní zákaz jízdy od sedmi ráno do jedné odpoledne.

Postavte to jinde. Obce z Přerovska odmítají obří odpočívky pro kamiony

A problémy s nedostatkem parkovacích míst pro kamiony už potvrzuje i policie. „Nesprávně stojící kamion na tělese dálnice je velikým rizikem a potenciálním nebezpečím možné dopravní nehody s tragickými následky. Proto nemůžete očekávat nějakou přílišnou toleranci v případě řešení takovýchto protiprávních jednání ze strany policistů,“ popsala tisková mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová.

Jak rozehnat kolonu spících kamionů. Úkol, který nemá správné řešení

V případě komplikací se tak řidič kamionu musí rozhodnout mezi odstavením vozidla na nevhodném místě a porušením maximální doby řízení.

Při špatném parkování kamioňáků, tedy například na sjezdu z dálnice nebo na čerpací stanici, hrozí řidiči kamionu v příkazním řízení na místě pokuta do výše 2 000 korun, v případě oznámení přestupku může být pokuta ve správním řízení do výše 2 500 korun.

Za nedodržení bezpečnostních přestávek ovšem hrozí postih mnohem vyšší. Přestupek je možné vyřešit udělením pokuty na místě do 5 000 korun a čtyřmi trestnými body. V případě zahájení správního řízení hrozí sankce do 10 000 korun a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. Samotná problematika bezpečnostních přestávek je velká věda. Se základním pravidlem, že po 4,5 hodinách jízdy musí následovat 45minutová pauza, řidič kamionu nebo autobusu rozhodně nevystačí.

Autoři: , pro iDNES.cz,
  • Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Enyaq má aerodynamický čumák a zaparkujete ho mobilem, zase stojí přes milion

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Škoda zahajuje letošní oslavy...

Další skandál Volkswagenu. Unikla data 800 tisíc elektroaut od VW i Škody

Automobilky shromažďují informace o majitelích jimi vyrobených aut, a mnohdy to bohužel dělají bez potřebného zabezpečení. V plné nahotě to opět ukázal čerstvý případ koncernu Volkswagen, kdy jeho...

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v...

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

14. ledna 2025

Boj o zákaz spalováků pokračuje. Šéf Škody byl kvůli tomu u ministra

Automobilka Škoda Auto navrhuje, aby regulační rámec pro automobilový průmysl umožňoval vedle přechodu na elektromobily i možné využití plug-in hybridů nebo alternativních paliv. Po setkání s...

14. ledna 2025

Tesla omladila svůj nejdůležitější Model Y. Prozatím ho nabízí v Číně

Americká elektromobilka Tesla v Číně představila faceliftované provedení svého Modelu Y. Firma, v jejímž čele stojí miliardář Elon Musk, doufá, že úprava exteriéru a vylepšené funkce jí na čínském...

14. ledna 2025

V krásném muzeu v Jizerkách je expozice nadšence, co strávil 40 let na motorce

V roce 2009 si cestovatel a známý motoristický novinář Jaroslav Šíma zapsal milion najetých kilometrů na motocyklu. O deset let později už to bylo úctyhodných milion a půl po cestách na několika...

14. ledna 2025

Domácí lékárnička: Co patří do lékárničky pro děti?
Domácí lékárnička: Co patří do lékárničky pro děti?

Mít správně vybavenou domácí lékárničku je velice důležité pro efektivní poskytnutí první pomoci, zejména dětem. Bez ohledu na to, zda se jedná o...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Po operaci jsem přibrala sedm kilo, ale cítím se nejvíc sexy, říká Pořízková

Modelka českého původu Pavlína Pořízková (59) po loňské výměně kyčelních kloubů přibrala. Všimla si toho, až když jí to...