Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak rozehnat kolonu spících kamionů. Úkol, který nemá správné řešení

  14:11aktualizováno  18:02
Řidiči kamionů, které uvázly v pondělí v podvečer u Větrného Jeníkova a zablokovaly celou D1 na Prahu, se odmítali rozjet kvůli bezpečnostní přestávce. Jejich nedodržování je přitom velmi často diskutovaný problém. Pravdou je, že pochopit předpis na povinné přestávky profesionálních řidičů chce bystrou mysl a hodně času.
Dva zablokované kamiony na mnoho hodin zastavily provoz na celé dálnici D1 u Větrného Jeníkova ve směru na Prahu. Řidiči ve vozech nocovali. Ilustrační snímek

Dva zablokované kamiony na mnoho hodin zastavily provoz na celé dálnici D1 u Větrného Jeníkova ve směru na Prahu. Řidiči ve vozech nocovali. Ilustrační snímek | foto: Václav Hubata-VacekMF DNES

Policie nakonec všechny řidiče kamionů z D1 v úterý před pátou ráno donutila se rozjet (více o koloně na D1 zde). Podle policejní mluvčí Dany Čírtkové mohli při neuposlechnutí policisté kamioňákům napařit pokutu až 2 000 korun za vykonávání bezpečnostní přestávky na místě, které k tomu není určené.

Pochopit předpis na povinné přestávky ovšem není nic jednoduchého. Základním pravidlem „po 4,5 hodinách řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut“ to rozhodně nekončí. Celé znění předpisu ES 561/2006 je vysvětlené například zde, graficky znázorněné ho najdete třeba tady. Přesné znění je dostupné například na webu Ministerstva dopravy zde

Svatý tachograf

Nedodržování předepsaných přestávek řidičů je velmi často diskutovaný problém. Šoféři si často stěžují, že je k porušování předpisů nutí sami zaměstnavatelé.

Policisté se na kontrolu tachografů zaznamenávajících průběh jízdy a její harmonogram intenzivně zaměřují. Kdysi známé kotoučky vkládané do speciálního zařízení dnes nahradila elektronika. Nová auta dostávají výhradně digitální tachografy. Ty zaznamenávají průběh rychlosti v čase na čipovou kartu řidiče. Záznamy slouží ke kontrole doby řízení posádky vozidla (kontrola dodržování Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě AETR) a ke zjištění rychlosti v případě nehody. Tachograf je povinně nainstalován do všech vozidel nad 3,5 tuny.

Na dálnici se parkovat nesmí, ale na druhou stranu se také nesmí o povinné bezpečnostní přestávce jezdit. Počasí tak postavilo dva zákony proti sobě. Policista pod pohrůžkou pokuty donutí řidiče vyjet, jeho kolega o pár kilometrů dál mu však může na základě kontroly tachografu napařit vysokou pokutu za nedodržení doby řízení (4 body + až 10 tisíc Kč ve správním řízení).

„Správný postup by měl být takový, že policista provede kontrolu tachografu a do papírového výpisu jízdy zaznamená nařízení k jízdě a orazítkuje ho,“ popisuje předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš. Takový postup, který trvá několik (klidně desítek) minut, je ale samozřejmě v situaci, kdy na dálnici trčí v třicetikilometrové koloně stovky kamionů, neproveditelný.

Kontrolu tachografů policisté v kalamitě na D1 podle policejní mluvčí nedělali. „Kontrolují je jen v jednotlivých případech, například u nehody. V tomto případě bylo prioritou kolonu co nejdříve rozjet,“ popisuje Dana Čírtková.

Pavel Lukáš navíc dodává, že ani takový úřední záznam nemusí fungovat. „Policista může kontrolovat tachograf 28 dní zpátky. Zvlášť v zahraničí nic takového netolerují, i když k tomu byl řidič donucený.“ Česky ručně připsaný vzkaz od policisty asi před německým policistou šofér neobhájí. „Je to slepý kruh, řidič musí poslechnout policistu, ale bude to zaznamenáno v tachografu,“ uzavírá Lukáš.

Pavlína Stachovská z firmy Tachospeed, která se tachografy a vyhodnocováním pracovní doby řidičů zabývá, tento postup potvrzuje. „V případě, že řidič má mít přestávku, ale není možné zastavit, udělá se výtisk z tachografu, na který se napíše důvod, proč se nemohla uskutečnit. Slouží to pak jako doklad pro kontrolu.“ S Pavlem Lukášem se však shoduje v tom, že tento postup nebývá tolerován. „Často se setkávám, že úřady to hodnotí různě, v Liberci to neuznají, ve Zlínském kraji uznávají. Bohužel posuzování není jednotné,“ komentuje.

 „Vše je jen o tom, že policie, krajské úřady, řidiči ani dopravci neznají správně legislativu a nedělají to co mají,“ dodává Václav Kabrna, odborník na digitální tachografy.

„Na silnici policie kontroluje 28 dní zpět. Následně mají možnost krajské úřady možnost kontrolovat dodržování nařízení 561/2006 1 rok na zpět. A když řidič po 28 dnech předá výtisk z tachografu provozovateli vozidla a ten jej správně eviduje, nemůže dopravce dostat pokutu za nedodržení nařízení 561/2006. Jak správně postupovat vysvětluje nařízení 3821/85 ve znění pozdějších předpisů,“ uvádí.

Uvázli jste v této koloně? Napište nám svou zkušenost.

  • Nejčtenější

Bouráky fotbalových idolů. Milionovou garáž má i hvězda bez řidičáku

K úspěšným fotbalistům patří drahá a luxusní auta. Každý si asi jako první po této větě vybaví hvězdného Cristiana Ronalda, který je známý tím, že má na svých sociálních sítích ty nejluxusnější a...

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte, protože první sériové auto od Ineosu je na trhu asi dva roky. Už teď ale přichází s novou karosářskou...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Čím nám řidiči obytňáků lezou na nervy a proč to nedělají schválně?

S blížící se letní sezonou na silnicích přibývá i obytných aut, s nimiž se v posledních letech roztrhl pytel. Za jejich volanty usedají jak zkušení karavanisté, tak nováčci, kteří mají auto z...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší přeměna na elektromobilitu oproti předpokladům a velká poptávka ve světě. Podle původních očekávání...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Číňané se chystají na celní ping-pong. Z restrikcí EU si dělají legraci

Tváří v tvář očekávané obchodní válce mezi Evropou a Čínou se napětí u největší státní čínské automobilky SAIC Motor snaží brát sportovně. Na sociálních sítích si z chystaných rekordních 38,1 %...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší přeměna na elektromobilitu oproti předpokladům a velká poptávka ve světě. Podle původních očekávání...

Cupra veze elektrickou parybu z Číny. Bratrance enyaqu jsme prošmejdili

Cupra Tavascan je praktické vysvětlení, proč se evropské automobilky brání clům proti autům dováženým z Číny. Protože na rozdíl od monochromaticky vidících politiků a úředníků vědí, jak světovou...

Hodinkobudíky v hlavní roli. U nového bugatti ukradly show famóznímu V16

Nástupce Bugatti Chiron je pojmenovaný po hodinovém mechanismu, který dostal do vínku místo přístrojů. Jeho motor má opět 16 válců, ale nově uspořádaných v jedné řadě do V, nemá žádné přeplňování,...

Útlum za covidu byl zdravý, teď se aut vyrábí moc, říká úspěšný prodejce

Nad nápadem otevřít největší krytý autosalon v Evropě vedle dálnice D11 u Vrbové Lhoty mnozí kroutí hlavou, Pavel Louda, majitel společnosti Louda Auto, které obří stavba za jednu miliardu patří, si...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo...

Zpěvačka Katy Perry ukázala prsa. Fanoušci řeší, zda to má zapotřebí

Katy Perry (39) vydá v červenci nový singl s názvem Woman’s World, který podpoří i videoklipem. Aby řádně nalákala své...

Velká proměna Michala Davida: dvacet kilo dole. Žádné pivo, ale fitko a tenis

Michal David (63) zhubl v posledních měsících dvacet kilo a cítí se výborně. V rozhovoru pro iDNES.cz muzikant...

Příběh Vlaďky: Jsem v šoku. Manžel má milenku, je starší a ošklivější než já

Neříkám, že naše manželství nemělo žádné mouchy, ale myslela jsem si, že nám to docela klape. Pravda je ale někde...