Milovník osmiválců bez turba ladil ikonické lexusy a toyoty

  • 8
Toyoty Supra a Chaser, Lexusy LS 400 a IS F. To je jen několik z mnoha modelů, na kterých pracoval Jukihiko Jaguči, jeden z nejzkušenějších konstruktérů Toyoty a Lexusu, který odchází do důchodu. Japonský inženýr ovlivnil historii japonského automobilového průmyslu.

Milovník atmosferických osmiválců odešel do důchodu 1. dubna 2020. Pro Toyotu a Lexus pracoval celých 43 let.

Jukihiko Jaguči (Yukihiko Yaguchi) se narodil v roce 1955 a poměrně rychle pochopil, že kariéra v automobilové branži je jeho posláním. Láska k technice ho přivedla ke studiu strojního inženýrství na tokijské polytechnice.

A hned první práci, kterou našel v roce 1977, byla u automobilky Toyota Motor Corporation. Tehdy mu bylo 22 let. Nejprve se zabýval elektronickými prvky pro sedan Toyota Crown. Později se začal specializovat na snížení hluku a vibrací u toyot. Značce zůstal věrný celý život.

Jaguči přišel do Toyoty krátce před debutem první generace modelu Supra, který se stal kultem. I přesto ještě stihl být u jeho finálního ladění, podílel se také na vývoji dalších třech generací supry.

Dalším ikonickým modelem, u jehož vývoje Jaguči stál, byl první lexus v dějinách, přelomový mastodont LS 400. V jednom z rozhovorů prohlásil, že si tehdy dal za cíl vytvořit nejtišší auto v historii. Pracoval i na druhé generaci vlajkové lodi Lexusu, na kupé SC, i na řadě dalších modelů Toyoty a Lexusu. Jedním z jeho nejvýznamnějších projektů se stala poslední generace Toyoty Chaser.

Chaser je v Evropě prakticky neznámý model. Mohutný sedan s pohonem zadních kol se prodával výhradně v Japonsku. Fanoušci japonských automobilů ho ovšem dobře znají. Vůz byl nejen komfortní, ale v silnějších verzích získával sportovní charakter, takže jej rádi používali drifteři. Nejslavnější byla poslední varianta modelu, konkrétně ta s označením JZX100. Auto bylo vybaveno přeplňovaným motorem 1JZ-GTE, zapůjčeným od Toyoty Supry. Konstrukčně velmi blízká supře je také víceprvková zadní náprava.

Osmiválce

Zkušenosti z práce na chaseru později pomohly Jagučimu při konstruování Lexusu IS F. Jaguči se v roce 2001 stal šéfem plánovacího oddělení Lexusu, o dva roky později pak stanul v čele malé skupiny konstruktérů, které si sám vybral a s nimiž postavil silný sedan. IS F s osmiválcovým motorem s výkonem přes 400 koní chtěl dotírat na BMW M3.

Dříve než IS F Lexus v roce 2007 představil, musel se japonský inženýr hodně snažit, aby přesvědčil vedení firmy a získal podporu pro „svůj“ projekt.

„Chtěl jsem vytvořit auto, které promění každý okamžik za volantem v čiré potěšení, vůz, jehož řízení vás pokaždé naplní radostí a hlubokým prožitkem,“ komentoval později.

Jukihiko Jaguči a Lexus IS F

Vznik Lexusu IS F byl vrcholem kariéry Jukihika Jagučiho, ovšem neznamenal její konec. Pod dohledem japonského konstruktéra vznikly i další modely, kupé RC F a sportovní sedan GS F, který patřil k vůbec nejcharakternějším lexusům vůbec.

Podílel se také na extrémních modelech IS F CCS-R a RC F GT3. Všechny dostaly atmosférický motor V8. Není to náhoda. Jaguči je velký stoupenec vidlicových nepřeplňovaných motorů. V mnoha rozhovorech zdůrazňoval, že tyto konstrukce preferuje kvůli lineárnímu růstu točivého momentu, okamžité reakci na sešlápnutí plynu a pro jejich nádherný zvuk.