Pondělí 25. května 2020, svátek má Viola
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. května 2020 Viola

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

aktualizováno 
Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového vysavače, se před několika lety odhodlal ke stavbě elektromobilu. Poučení, že postavit a vyrobit auto je o dost náročnější než fén nebo vysavač, ho stálo dvě miliardy liber, to je skoro osmdesát miliard korun.

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu | foto: Sunday Times

Nejbohatšího Brita zlákal rozmach elektromobility a vzhledem k velkým zkušenostem s konstrukcí elektrických komponent měl předpoklady uspět.

I přes obrovskou technickou erudici firmy ovšem narazil na problém, který bez zázemí a zkušeností zavedeného výrobce aut nedokázal vlastními silami překonat.

Dysonova firma vyvíjela elektromobil několik let. Vyrábět ho chtěl v Asii, dokonce tam sám zakladatel firmy částečně přesídlil.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů.

Jeho až sedmimístné SUV mělo se svou skoro pětimetrovou délkou dotírat na Range Rover. Jenže celý projekt ekonomicky nevycházel. Dyson pro Sunday Times uvedl, že by auto muselo stát v přepočtu čtyři a půl milionu korun, aby byl projekt rentabilní. To potvrzuje fakt, že u ostatních automobilek se elektromobilita stále mohutně dotuje z prodeje běžných aut. Pokud nechtěl vybudovat druhou Teslu, která je i po letech úspěšných prodejů, marketingových kouzlech a čarování s emisními kredity stále jen černou dírou na peníze, musel by Dyson nabízet auto za nerealistickou cenu, za kterou by pravděpodobně nenašel dost zákazníků.

Protože Dysonu chybělo zázemí a zkušenosti s výrobou aut, musel se všechno naučit a znalosti a nástroje nakoupit. Na projektu pracovalo 500 vývojářů. Proto se cena projektu vyšplhala do astronomické výše.

Auto s lákavým slibovaným tisícikilometrovým dojezdem vznikalo u Dysonu pod kódovým označením N526. Dva elektromotory pohánějící obě nápravy dodávaly systémový výkon 500 koní a 650 Nm. Obra o hmotnosti 2,6 tuny dokázaly rozjet na stovku pod pět sekund a udělit mu maximálku 200 km/h.

Zajímavostí minimalistického interiéru bylo pojetí přístrojovky. Řidiči všechny provozní údaje zobrazoval průhledový head-up displej; otázkou je, zda by toto řešení splňovalo požadavky homologace.

Dyson se nakonec snažil celý projekt odprodat, jenže neuspěl. A tak jeho elektrické SUV, které mezi tím dospělo do nečekaně pokročilé fáze vývoje, nedostalo šanci na trhu vyniknout. Projekt oficiálně ukončil v říjnu loňského roku (čtěte zde).

„Přiznal, že až na konci vývoje vozidla si uvědomil, že by jeho výroba byla podstatně dražší, než co může zajistit konkurence,“ cituje Dysona magazín Autoweek. „Nicméně v rozhovoru zdůraznil, že pokud se naskytne možnost auto vyrábět za rozumnou cenu, pak to udělá. Zejména akumulátor s pevným elektrolytem určitě má budoucnost.“

Celé dobrodružství ho stálo přes dvě miliardy eur, které na projektu od roku 2017 společně s partnery nalil. Mimo jiné vypomohla dotací britská vláda, které ovšem po ukončení projektu musel Dyson peníze vrátit. „V rozhovoru pro Sunday Times mluvil o obrovském smutku a zklamání,“ dodává Autoweek. Fotka samotného Dysona a prototypu jeho elektromobilu, který možná skončí v některém muzeu, teď obletěla svět. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodej elektromobilů v Evropě poprvé překonal Čínu, Česko předehnalo USA

Putování elektromobilem Audi e-tron do Monaka na nejslavnější evropské eko...

V západní Evropě se v 1. čtvrtletí poprvé prodalo více elektromobilů než v dosud vedoucí Číně. Na...

ČEZ spustil moderní nabíjecí aplikaci, nasadí i nové tarify pro elektroauta

ČEZ spustil aplikaci Futur/E/Go

Řidiči elektromobilů registrovaní do nabíjecí sítě společnosti ČEZ nyní dostávají výzvu k...

Registrace elektromobilů rostou, ale benzin stále s přehledem vede

Plug-in hybridní Škoda Superb iV

VIDEO Koronavirová krize dopadla na prodeje elektrických aut méně než na vozy s klasickým typem pohonu,...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně...

Elektromobilní pravěk: Škoda Favorit na baterky, do které lijete benzin

Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil..

Na první pohled byste jen těžko něco poznali. Zvenčí je to klasický favorit. Uvnitř najdete známý...

Srovnání dojezdů elektromobilů: doba letí vpřed, 200 kilometrů je základ

Elektromobilem s největší kapacitou baterií je Tesla Model S Long Range

Dali jsme dohromady všechny osobní elektromobily ve všech verzích, které jsou dostupné na našem...

Jak zrychlit nabíjení elektromobilů? Nabití z klasické zásuvky trvá i den

Nabíjení elektromobilu

U elektromobilů trvá dobíjení z běžné zásuvky pro ujetí smysluplné vzdálenosti příliš dlouho. Běžná...

  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

Škoda Octavia Combi vs. Volkswagen Golf. Koncernovou bitvu rozhodl design

Premium Základní koncernová poučka praví, že Octavia byla vždy praktičtější Golf pro ty, kdo chtěli za trochu méně kvality o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bodový systém na rok 2022: pro piráty tři roky bez řidičáku

Přehlednější, mírnější k bagatelním přestupkům, přísnější k těm závažnějším, kvůli kterým umírají lidé na silnicích. To...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

Bojíte se do MHD? Poradíme, jak vybrat auto za jeden plat

Premium Pandemie koronaviru zvýšila zájem o nejlevnější auta, která představují bezpečnou alternativu k jízdě v MHD. Porovnali...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

Tajný plán na oživení autoprůmyslu: EU chce nalít miliardy do ekoaut

Automobilový průmysl, který těžce zasáhla koronavirová krize, může doufat v podporu od Evropské unie. V jednom z...

Crashtesty chtějí chránit malé. Výrobcům SUV se nová pravidla líbit nebudou

Organizace Euro NCAP se rozhodla upravit svůj testovací protokol, kterým hodnotí bezpečnost aut. Nově se bude testovat...

Dovoz ojetin se zastavil, bazary připlácejí za levná auta, o které bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S Cottontouch™? Stačí se přihlásit
Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S Cottontouch™? Stačí se přihlásit

Vyzkoušejte s námi kosmetickou řadu Cottontouch™, která je určena pro novorozence od 1. dne života. Miminko se s ní bude cítit jako v bavlnce, protože obsahuje pravou bavlnu a díky speciální receptuře se snadno oplachuje i vstřebává.

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Jsem HIV pozitivní, zjistila Monika. Otěhotněla se sňatkovým podvodníkem

Monika čeká dítě se sňatkovým podvodníkem. Je zamilovaná a odhodlaná na něj počkat, než si odpyká trest. V takovém...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...