Stavitelé vozidel budoucnosti, pozor: génius elektromotorů chystá auto

aktualizováno 
Postavit elektromobil je v mnoha směrech jiná práce než postavit klasické auto. Proto se do takových dobrodružství pouštějí i firmy, které o autoprůmysl dosud nezavadily. K „exotům“, kteří se o něco takového pokoušejí, se po Applu a Googlu přidává výrobce domácích spotřebičů Dyson.

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Elektromobil může vypadat jako mixér nebo třeba splašená pračka, tak proč by nemohl vozit značku vysavačů.

Autodesignéři jsou podle vlastních slov z rozmachu elektromobilů nadšeni. Úplně jiná architektura auta, jiné rozměry agregátů a nové možnosti jejich rozmístění ve vozidle jim rozvazují ruce. Prý se máme na co těšit, slibují. Zatím jejich kreace v zápalu šlechtění aerodynamiky (prospívá dobrému dojezdu) vypadají spíš nehezky.

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Autonomní elektromobil od Googlu tak vypadá jako panda oblečená do prezervativu. S čím se vytasí Dyson, výrobce futuristicky tvarovaných a v mnoha ohledech revolučních vysavačů, se lze jen domýšlet.

Britský Guardian vyštrachal, že po podzimním nákupu start-upu Sakti3, který s pomocí michiganské univerzity vyvíjel akumulátory, se Dyson pouští do vývoje elektromobilu. Do startu mu přidá peníze britská vláda, která přispěje 218 miliony eur, což je bezmála šest miliard korun.

Hitachi Ropits

Elektromobily přebírají velmi bizarní tvary. Výtvor japonského Hitachi připomíná spíš mixér než auto.

Auto se má vyvíjet přímo v Malmesbury, kde Dyson sídlí. Právě vytvoření pěti set nových pracovních míst, hlavně pro vývojáře, bylo argumentem, proč britská vláda Dysonu dotaci přiklepla.

Sir James Dyson je v oboru elektrotechniky celosvětově respektovaná osobnost. K jeho nejdůležitějším vynálezům vůbec patří takzvaný digitální elektromotor. Ten se obejde bez měděného vinutí, je řízený mikroprocesorem a točí se třikrát rychleji než konvenční elektromotory, umí až 110 000 ot./min.

Dyson se proslavil jako vynálezce (sám prý přihlásil na 1600 patentů) a úspěšný podnikatel. Srdcem jeho výrobků jsou malé výkonné elektromotory, které pohánějí jeho slavné bezsáčkové vysavače, fény nebo vysoušeče rukou. Z jeho dílny je také speciální vysavač pro pejskaře, se kterým vyluxujete z línajícího psa chlupy, ještě než z něj opadají.

Společnost Sakti3, založenou před osmi lety, koupil Dyson za 90 milionů dolarů (2,2 miliardy korun). Původně vyvíjela lithiové baterie pro přenosné přístroje a také pro vysavače Dysonu, ovšem britská firma plánuje v příštích pěti letech do jejího rozvoje zainvestovat 1,4 miliardy dolarů (34 mld korun). Stejně jako americká Tesla chce i Dyson postavit obří fabriku, kde mají kromě baterií pro luxy, fény a smartphony vznikat také akumulátory pro elektromobily.

James Dyson prohlásil, že baterie od Sakti3 s tuhým elektrolytem by už dnes mohly zdvojnásobit dojezd elektromobilů.

Společnosti, které se do automobilového byznysu vrhají, mají často blízko k moderním technologiím, a tak si k úkolu postavit elektromobil, což neobnáší výraznější úskalí (kromě mizerného dojezdu), přibírají ještě učení aut jezdit bez řidiče. Právě Dyson má ke stavbě autonomních vozidel slušnou startovní pozici. Jeho vývoj aut bez řidiče by totiž mohl čerpat ze zkušeností se stavbou robotických vysavačů, které bez dozoru vyluxují byt.

Dysonova otevřená mysl může automobilismu dát možná i něco více, než jen další elektromobil. Jeden z jeho nejslavnějších vynálezů, který představil už v roce 1974, se totiž obejde bez elektromotoru. Je to stavební kolečko, u kterého Dyson nahradil kolo gumovým míčem.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dva tisíce koní. Elektrický Lotus Evija bude nejvýkonnějším autem světa

Lotus Evija

Malá britská automobilka Lotus, která je teď ovládaná čínským gigantem Geely, představila jedinečný...

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

VIDEO Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

VIDEO Exkluzivně Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě...

Dvacet let maloval Jaguary, koncem června končí. Callum ovlivnil i Teslu

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

VIDEO Exkluzivně Ian Callum opouští po dvaceti letech Jaguar. Čtyřiašedesátiletý designér, který je podepsán pod...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

Další z rubriky

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

První kilometry se Škodou Kamiq. Ve všech verzích je to pohodář

Škoda Kamiq

Začátkem září se první zákazníci dočkají nových malých SUV Škoda Kamiq. My už jsme usedli za volant tohoto modelu,...

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Najdete na iDNES.cz