Stavitelé vozidel budoucnosti, pozor: génius elektromotorů chystá auto

aktualizováno 
Postavit elektromobil je v mnoha směrech jiná práce než postavit klasické auto. Proto se do takových dobrodružství pouštějí i firmy, které o autoprůmysl dosud nezavadily. K „exotům“, kteří se o něco takového pokoušejí, se po Applu a Googlu přidává výrobce domácích spotřebičů Dyson.

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Elektromobil může vypadat jako mixér nebo třeba splašená pračka, tak proč by nemohl vozit značku vysavačů.

Autodesignéři jsou podle vlastních slov z rozmachu elektromobilů nadšeni. Úplně jiná architektura auta, jiné rozměry agregátů a nové možnosti jejich rozmístění ve vozidle jim rozvazují ruce. Prý se máme na co těšit, slibují. Zatím jejich kreace v zápalu šlechtění aerodynamiky (prospívá dobrému dojezdu) vypadají spíš nehezky.

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Autonomní elektromobil od Googlu tak vypadá jako panda oblečená do prezervativu. S čím se vytasí Dyson, výrobce futuristicky tvarovaných a v mnoha ohledech revolučních vysavačů, se lze jen domýšlet.

Britský Guardian vyštrachal, že po podzimním nákupu start-upu Sakti3, který s pomocí michiganské univerzity vyvíjel akumulátory, se Dyson pouští do vývoje elektromobilu. Do startu mu přidá peníze britská vláda, která přispěje 218 miliony eur, což je bezmála šest miliard korun.

Hitachi Ropits

Elektromobily přebírají velmi bizarní tvary. Výtvor japonského Hitachi připomíná spíš mixér než auto.

Auto se má vyvíjet přímo v Malmesbury, kde Dyson sídlí. Právě vytvoření pěti set nových pracovních míst, hlavně pro vývojáře, bylo argumentem, proč britská vláda Dysonu dotaci přiklepla.

Sir James Dyson je v oboru elektrotechniky celosvětově respektovaná osobnost. K jeho nejdůležitějším vynálezům vůbec patří takzvaný digitální elektromotor. Ten se obejde bez měděného vinutí, je řízený mikroprocesorem a točí se třikrát rychleji než konvenční elektromotory, umí až 110 000 ot./min.

Dyson se proslavil jako vynálezce (sám prý přihlásil na 1600 patentů) a úspěšný podnikatel. Srdcem jeho výrobků jsou malé výkonné elektromotory, které pohánějí jeho slavné bezsáčkové vysavače, fény nebo vysoušeče rukou. Z jeho dílny je také speciální vysavač pro pejskaře, se kterým vyluxujete z línajícího psa chlupy, ještě než z něj opadají.

Společnost Sakti3, založenou před osmi lety, koupil Dyson za 90 milionů dolarů (2,2 miliardy korun). Původně vyvíjela lithiové baterie pro přenosné přístroje a také pro vysavače Dysonu, ovšem britská firma plánuje v příštích pěti letech do jejího rozvoje zainvestovat 1,4 miliardy dolarů (34 mld korun). Stejně jako americká Tesla chce i Dyson postavit obří fabriku, kde mají kromě baterií pro luxy, fény a smartphony vznikat také akumulátory pro elektromobily.

James Dyson prohlásil, že baterie od Sakti3 s tuhým elektrolytem by už dnes mohly zdvojnásobit dojezd elektromobilů.

Společnosti, které se do automobilového byznysu vrhají, mají často blízko k moderním technologiím, a tak si k úkolu postavit elektromobil, což neobnáší výraznější úskalí (kromě mizerného dojezdu), přibírají ještě učení aut jezdit bez řidiče. Právě Dyson má ke stavbě autonomních vozidel slušnou startovní pozici. Jeho vývoj aut bez řidiče by totiž mohl čerpat ze zkušeností se stavbou robotických vysavačů, které bez dozoru vyluxují byt.

Dysonova otevřená mysl může automobilismu dát možná i něco více, než jen další elektromobil. Jeden z jeho nejslavnějších vynálezů, který představil už v roce 1974, se totiž obejde bez elektromotoru. Je to stavební kolečko, u kterého Dyson nahradil kolo gumovým míčem.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Chystá se speciální řidičák na elektromobily, testy budou online

Kia Soul EV

VIDEO Exkluzivně Po zvláštních značkách pro elektromobily a hybridy se plánují i zvláštní řidičáky pro jejich...

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

VIDEO Exkluzivně Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Najdete na iDNES.cz