James Dyson a prototyp jeho elektromobilu

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu | foto: Sunday Times

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

  • 233
Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového vysavače, se před několika lety odhodlal ke stavbě elektromobilu. Poučení, že postavit a vyrobit auto je o dost náročnější než fén nebo vysavač, ho stálo dvě miliardy liber, to je skoro osmdesát miliard korun.

Nejbohatšího Brita zlákal rozmach elektromobility a vzhledem k velkým zkušenostem s konstrukcí elektrických komponent měl předpoklady uspět.

I přes obrovskou technickou erudici firmy ovšem narazil na problém, který bez zázemí a zkušeností zavedeného výrobce aut nedokázal vlastními silami překonat.

Dysonova firma vyvíjela elektromobil několik let. Vyrábět ho chtěl v Asii, dokonce tam sám zakladatel firmy částečně přesídlil.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů.

Jeho až sedmimístné SUV mělo se svou skoro pětimetrovou délkou dotírat na Range Rover. Jenže celý projekt ekonomicky nevycházel. Dyson pro Sunday Times uvedl, že by auto muselo stát v přepočtu čtyři a půl milionu korun, aby byl projekt rentabilní. To potvrzuje fakt, že u ostatních automobilek se elektromobilita stále mohutně dotuje z prodeje běžných aut. Pokud nechtěl vybudovat druhou Teslu, která je i po letech úspěšných prodejů, marketingových kouzlech a čarování s emisními kredity stále jen černou dírou na peníze, musel by Dyson nabízet auto za nerealistickou cenu, za kterou by pravděpodobně nenašel dost zákazníků.

Protože Dysonu chybělo zázemí a zkušenosti s výrobou aut, musel se všechno naučit a znalosti a nástroje nakoupit. Na projektu pracovalo 500 vývojářů. Proto se cena projektu vyšplhala do astronomické výše.

Auto s lákavým slibovaným tisícikilometrovým dojezdem vznikalo u Dysonu pod kódovým označením N526. Dva elektromotory pohánějící obě nápravy dodávaly systémový výkon 500 koní a 650 Nm. Obra o hmotnosti 2,6 tuny dokázaly rozjet na stovku pod pět sekund a udělit mu maximálku 200 km/h.

Zajímavostí minimalistického interiéru bylo pojetí přístrojovky. Řidiči všechny provozní údaje zobrazoval průhledový head-up displej; otázkou je, zda by toto řešení splňovalo požadavky homologace.

Dyson se nakonec snažil celý projekt odprodat, jenže neuspěl. A tak jeho elektrické SUV, které mezi tím dospělo do nečekaně pokročilé fáze vývoje, nedostalo šanci na trhu vyniknout. Projekt oficiálně ukončil v říjnu loňského roku (čtěte zde).

„Přiznal, že až na konci vývoje vozidla si uvědomil, že by jeho výroba byla podstatně dražší, než co může zajistit konkurence,“ cituje Dysona magazín Autoweek. „Nicméně v rozhovoru zdůraznil, že pokud se naskytne možnost auto vyrábět za rozumnou cenu, pak to udělá. Zejména akumulátor s pevným elektrolytem určitě má budoucnost.“

Celé dobrodružství ho stálo přes dvě miliardy eur, které na projektu od roku 2017 společně s partnery nalil. Mimo jiné vypomohla dotací britská vláda, které ovšem po ukončení projektu musel Dyson peníze vrátit. „V rozhovoru pro Sunday Times mluvil o obrovském smutku a zklamání,“ dodává Autoweek. Fotka samotného Dysona a prototypu jeho elektromobilu, který možná skončí v některém muzeu, teď obletěla svět. 


Elektromobil