Pondělí 4. července 2022, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 4. července 2022 Prokop

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového vysavače, se před několika lety odhodlal ke stavbě elektromobilu. Poučení, že postavit a vyrobit auto je o dost náročnější než fén nebo vysavač, ho stálo dvě miliardy liber, to je skoro osmdesát miliard korun.

James Dyson a prototyp jeho elektromobilu | foto: Sunday Times

Nejbohatšího Brita zlákal rozmach elektromobility a vzhledem k velkým zkušenostem s konstrukcí elektrických komponent měl předpoklady uspět.

I přes obrovskou technickou erudici firmy ovšem narazil na problém, který bez zázemí a zkušeností zavedeného výrobce aut nedokázal vlastními silami překonat.

Dysonova firma vyvíjela elektromobil několik let. Vyrábět ho chtěl v Asii, dokonce tam sám zakladatel firmy částečně přesídlil.

Revoluční kolečko je jeden z prvních Dysonových vynálezů.

Jeho až sedmimístné SUV mělo se svou skoro pětimetrovou délkou dotírat na Range Rover. Jenže celý projekt ekonomicky nevycházel. Dyson pro Sunday Times uvedl, že by auto muselo stát v přepočtu čtyři a půl milionu korun, aby byl projekt rentabilní. To potvrzuje fakt, že u ostatních automobilek se elektromobilita stále mohutně dotuje z prodeje běžných aut. Pokud nechtěl vybudovat druhou Teslu, která je i po letech úspěšných prodejů, marketingových kouzlech a čarování s emisními kredity stále jen černou dírou na peníze, musel by Dyson nabízet auto za nerealistickou cenu, za kterou by pravděpodobně nenašel dost zákazníků.

Protože Dysonu chybělo zázemí a zkušenosti s výrobou aut, musel se všechno naučit a znalosti a nástroje nakoupit. Na projektu pracovalo 500 vývojářů. Proto se cena projektu vyšplhala do astronomické výše.

Auto s lákavým slibovaným tisícikilometrovým dojezdem vznikalo u Dysonu pod kódovým označením N526. Dva elektromotory pohánějící obě nápravy dodávaly systémový výkon 500 koní a 650 Nm. Obra o hmotnosti 2,6 tuny dokázaly rozjet na stovku pod pět sekund a udělit mu maximálku 200 km/h.

Zajímavostí minimalistického interiéru bylo pojetí přístrojovky. Řidiči všechny provozní údaje zobrazoval průhledový head-up displej; otázkou je, zda by toto řešení splňovalo požadavky homologace.

Dyson se nakonec snažil celý projekt odprodat, jenže neuspěl. A tak jeho elektrické SUV, které mezi tím dospělo do nečekaně pokročilé fáze vývoje, nedostalo šanci na trhu vyniknout. Projekt oficiálně ukončil v říjnu loňského roku (čtěte zde).

„Přiznal, že až na konci vývoje vozidla si uvědomil, že by jeho výroba byla podstatně dražší, než co může zajistit konkurence,“ cituje Dysona magazín Autoweek. „Nicméně v rozhovoru zdůraznil, že pokud se naskytne možnost auto vyrábět za rozumnou cenu, pak to udělá. Zejména akumulátor s pevným elektrolytem určitě má budoucnost.“

Celé dobrodružství ho stálo přes dvě miliardy eur, které na projektu od roku 2017 společně s partnery nalil. Mimo jiné vypomohla dotací britská vláda, které ovšem po ukončení projektu musel Dyson peníze vrátit. „V rozhovoru pro Sunday Times mluvil o obrovském smutku a zklamání,“ dodává Autoweek. Fotka samotného Dysona a prototypu jeho elektromobilu, který možná skončí v některém muzeu, teď obletěla svět. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

BMW i4

Ujetí sto kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý...

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

Nissan Leaf test ojetin

Má za sebou čtyři léta v provozu a zrovna ho nešetřili. Podle tachometru najeto 105 tisíc...

Podpora elektroaut přichází Německo draho, mluví o omezení štědrých dotací

Tankovací pistole to v Evropě s dobíjecími kabely od roku 2030 začnou u nových...

Pokus, který v roce 2016 představilo Německo jako motivační opatření pro podporu životního...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

Automobilový koncern Stellantis ustoupil tlaku, přepíná na elektřinu

Studie elektrického jeepu, který má dorazit v roce 2023.

Automobilová skupina Stellantis hodlá v Evropě od roku 2030 prodávat pouze elektromobily. Firma to...

Čínské elektromobily slavné britské značky MG přifrčí do Česka v červnu

Autosalon Auto EXPO Dillí 2020

VIDEO „Značka MG bude uvedena v České republice a na Slovensku,“ oznamuje Marek Vodička z Auto Palace...

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Zipování, předjíždění. Škola jízdy ukáže, jak nechybovat na dálnici

Řízení vozu je pro řadu z nás samozřejmost, naprosto přirozený způsob přepravy mezi dvěma body. Jenže zautomatizované a...

Britská klasika v čínském podání. MG v Česku zabojuje cenou

Na český a slovenský trh naplno vstoupila čínská automobilka MG. Dva modely značky v podobě malého a středně velkého...

Nový šéf Škody nastoupí v pátek, bude pokračovat v elektrifikaci značky

Klaus Zellmer oficiálně přebírá pozici předsedy představenstva Škody Auto. Doposud působil jako člen představenstva...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...