Mnichov přivítá Číňany a zve aktivisty s lepidlem. Dorazí i české nápady

  • 8
Německý Svaz automobilového průmyslu (VDA) pozval na zářijovou automobilovou výstavu IAA Mobility do Mnichova ekologické hnutí Letzte Generation (Poslední generace), které kvůli nesouhlasu se spalovacími motory pravidelně blokuje rušné silniční a dálniční tahy. Akce začíná za necelý týden, kromě mnichovského výstaviště se bude konat i v ulicích bavorské metropole.

7. září 2021

IAA Mobility má navázat na lesk někdejších autosalonů ve Frankfurtu nad Mohanem. Akce, která se koná od 5. do 10. září, se ale nesoustředí jen na klasické automobily, ale také na další možnosti ekologicky šetrného cestování. Také už si neříká postaru „autosalon“, ale „festival mobility“, předloni tak patřila velká část expozic elektrokolům.

Svět se změnil, auta ho nebaví. Hlavní německý autosalon představil jízdní kola

VDA nabídlo představitelům hnutí Poslední generace vlastní stánek na výstavišti ve veletržním centru v mnichovské čtvrti Riem, kde se IAA Mobility koná. Ekologičtí aktivisté autosalon kritizují, neboť podle nich návštěvníkům představuje luxusní a silná auta se spalovacími motory a jen jako alibi elektroauta a jízdní kola.

Autofotka týdne: Autosalon v Mnichově znechutili aktivisté

Zda aktivisté pozvání přijmou, zatím není známo, v Mnichově ale v každém případě budou přítomni, neboť zde chtějí proti autosalonu demonstrovat. Veletrh se kromě výstaviště koní též v centru města, kde vybudují své expozice nejvýznamnější značky, které se tak chtějí prezentovat publiku.

Demonstranti proti autosalonu si veganskou stravu vysoudili, šapitó neprošlo

V září 2021 si odpůrci výstavy jako základnu vybudovali stanový tábor na Tereziánské louce v Mnichově. Tato plocha je ale nyní obsazena kvůli připravovanému pivnímu festivalu Oktoberfest, proto si aktivisté zřídí středisko v mnichovském Luitpoldově parku. Se zahájením IAA se ovšem také kupříkladu máčeli v jezírkách před výstavištěm a policisté je sundavali z mostů, na které věšeli transparenty.

Ekoaktivisté v posledních měsících terorizují Evropu svými akcemi, při kterých narušují provoz a další akce tím, že se lepí k silnicím. Ovšem zablokovali tak i peloton závodníků na mistrovství světa v cyklistice nebo se přilepili k podlaze v muzeu značky Porsche.

V Mnichově bojují s autokapitalismem. Demonstranti blokují auta a koupou se

Odpůrci veletrhu plánují na 10. září, což je poslední den IAA, rozsáhlou demonstraci »#BlockIAA!«.

Na demonstraci ohlášenou na 5. září, kdy výstavu oficiálně zahájí německý kancléř Olaf Scholz, se očekává kolem 1 500 aktivistů. „V centru města, přímo na výstavištích, budeme na IAA oponovat za klimaticky šetrný obrat mobility,“ uvedla mluvčí organizačního týmu.

Podle spolkové ministryně vnitra Nancy Faeserové (SPD) bylo skupině připsáno již 580 trestných činů, většinou nátlaku a poškození majetku.

Čínský útok na pozvání německého autoprůmyslu

„Letošního veletrhu IAA Mobility v Mnichově se ve velkém zúčastní čínští výrobci,“ píše magazín Autoweek. A zdůrazňuje slabou účast evropských firem. „IAA Mobility je největší evropský a německý autosalon. Jenže se k účasti hlásí stále méně tradičních výrobců automobilů.“

Před dvěma lety bylo přihlášeno 20 značek automobilů, letos se na výstavu zapsalo 10 tradičních výrobců automobilů. „Podle prohlášení organizátorů bude přítomnost čínských výrobců na IAA Mobility 2023 naopak dvakrát větší než v roce 2021. Zúčastní se BYD, MG, Xpeng, Leapmotor, Seres, Jiayuan, FAW Hongqi a Dongfeng.“

„Během veletrhu v Mnichově se navíc stane něco nevídaného: V rámci doprovodného programu IAA Mobility se uskuteční také čínská specializovaná akce WNEVC (World New Energy Vehicle Congress), která tak poprvé v historii vyjede za hranice země,“ upozorňuje Autoweek.

„Průmysloví pozorovatelé uvádějí, že silná přítomnost Číny na IAA zdůrazňuje rostoucí hrozbu pro zavedené evropské automobilky ze strany čínských rivalů na jejich domácí půdě.“

Analytik společnosti Gartner Pedro Pacheco to vysvětluje: „Jedním z konkrétních rizik pro evropské výrobce automobilů je základní segment trhu elektromobilů, kde v současné době evropské značky nenabízejí téměř nic. Přijetí WNEVC na IAA v Mnichově je symbolické, protože vidíme, jak čínské automobilky expandují stále více mimo Čínu.“

Fenomén BYD: Čínská elektromobilní štika vyráží do evropského rybníku

Čínský gigant

Ve velkém stylu se chce v Mnichově předvést dravý čínský BYD. Značka, která se podle nejposlednějších tabulek prodrala na pozici desáté největší automobilky světa, do Evropy vstoupila oficiálně teprve před rokem (na autosalonu v Paříži 2022). „...kde jsme hrdě uvedli naše produkty na evropské scéně. Tímto se splnil dlouhodobý sen značky BYD: společnost se hrdě připojila k rodině výrobců automobilů v Evropě; rodiště automobilu,“ uvádí automobilka ve své pozvánce na autosalon. „Nyní, téměř o 12 měsíců později, se rychle blížíme ke slavné IAA, Internationale Automobil Ausstellung v Mnichově, v Německu, zemi, která je synonymem pro automobilový průmysl.“

BYD nyní působí v 15 evropských zemích, kde nabízí tři modely. Na IAA odhalí další dvě elektrická vozidla.

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

„Letošní IAA je pro BYD ideální platformou k předvedení našich nejnovějších produktů a špičkových technologií,“ láká automobilka, prezentovat ji v Mnichově bude evropské divize Michael Shu a designový ředitel BYD Wolfgang Egger; něco vám to jméno říká (?), je to bývalý šéfdesignér Audi.

Firma také v Evropě premiérově představí svou luxusní elektrickou podznačku DENZA, společný podnik společností BYD a Mercedes-Benz.

Důležité BMW

Z evropských značek se bude chtít před publikem vytáhnout BMW, které je v Mnichově doma. Prezentovat bude kromě letošní novinky v podobě čerstvé generace řady 5 také pancéřované provedení prezidentské řady 7. Hlavní hvězdou ovšem bude Vision Neue Klasse, koncept navazující na v lednu 2023 v Las Vegas na veletrhu spotřební elektroniky a technologií CES představenou studii Vision Dee.

BMW i Vision Dee

BMW Vision Neue Klasse předznamená podobu elektromobilu nové generace bavoráků s bateriovým pohonem. „Budou mít zejména baterie, které jsou lehčí a nabídnou lepší autonomii ve srovnání s akumulátory dnešních elektrických BMW, navíc s kompletně přepracovanou technickou architekturou,“ vysvětluje magazín Caradisiac.

Vision Neue Klasse by měl mít podobu kompaktního rodinného sedanu, ve formátu blízkém Tesle Model 3, do nabídky značky by měl pasovat vedle konvenčního tradičního modelu BMW řady 3.

Sériový model v roce 2025 a bude prvním z rodiny pěti dalších modelů - pravděpodobně SUV - založených na stejné platformě, všechny se mají představit před koncem roku 2027.

Ochutnávka Audi

Audi chystá do Mnichova světovou premiéru interiéru modelu Q6 e-tron. Připravovaná elektrická novinka je prvním modelem na nové platformě PPE (Premium Platform Electric). „Vystavené poháněcí ústrojí platformy PPE nabídne pohled na technický základ budoucnosti elektromobility v podání značky Audi,“ komentuje mluvčí českého zastoupení značky Jiří Rozkošný. „Nový koncept ovládání reprezentuje další krok v transformaci značky Audi na poskytovatele prémiové síťově propojené elektromobility.“ Na výstavišti bude kromě interiéru Audi prezentovat také maskovaný předsériový prototyp vozu.


Audi Q6 e-tron

„Od 5. září se prezentace značky Audi na veřejně přístupné výstavní ploše na mnichovském náměstí Wittelsbacherplatz zaměří na její rozsáhlou elektrickou flotilu. Audi bude na tomto místě na různých příkladech také ukazovat, jak lze v rámci cirkulární ekonomiky zavádět do sériové výroby materiálové koloběhy,“ popisuje Rozkošný.

„Návštěvníci zažijí rovněž německou premiéru koncepčního elektromobilu Audi activesphere concept – čtyřdveřového automobilu s karoserií crossover-kupé, která disponuje variabilní zadní částí vozu.“

Audi kříží kupé s pickupem. Elektrický koncept hlavně nepotřebuje volant

Experimentátor

Opel Experimental

Opel veze do Mnichova svůj elektrický koncept nazvaný na pohled nenápaditě „Experimental“, ovšem s odkazem na slavnou minulost značky. „Ultramoderní design exteriéru je výmluvným avízem, kam a jak se bude značka ubírat v nadcházejících letech,“ komentuje mluvčí českého zastoupení značky Martin Hejral. „Nejvýraznějšími momenty konceptu jsou špičková aerodynamika, prostorný a vzdušný interiér s odlehčenými sedadly a head-up displej nové generace.“

„Opel Experimental je předzvěstí nastupujících modelů. Ukazuje nový design i nové technologie, které se objeví v příštích produkčních Opelech,“ říká Florian Huettl, generální ředitel německé automobilky.

„Mnoho designových momentů i použitých technologií bude vidět na příštích sériových modelech. Design konceptu je extrémně aerodynamický a prostorný interiér slibuje zcela nový emotivní zážitek,“ naparuje se Mark Adams, viceprezident automobilky Opel odpovědný za design.

Nový bateriový crossover, postavený na platformě Stellantis BEV, dostal pohon všech kol. „V zájmu aerodynamické efektivity zmizela i tradiční zpětná zrcátka, namísto toho jsou do C-sloupků dokonale integrovány kamery se zorným úhlem 180°,“ upozorňuje Martin Hejral. „Do čelní masky, která rozvíjí koncepci Opel Vizor, jsou integrovány špičkové technologie: Senzory, lidar, radar a kamery.“

Pohyblivé spojlery vpředu i vzadu zvyšují aerodynamickou účinnost, stejně jako zadní difuzor. „V závislosti na aktuální jízdní situaci se spojlery vysouvají nebo zasouvají. Koncept dostal také speciální pneumatiky z recyklované pryže vyvinuté ve spolupráci s firmou Goodyear,“ popisuje Martin Hejral.

Volant lze sklopit, umožňuje to systém „steer-by-wire“ (řízení po drátech), který nepotřebuje tradiční mechanické součásti.

Opel Experimental
Opel Experimental

„Opel Experimental je pokračovatelem dlouhé a úspěšné tradice koncepčních vozů připravených německou automobilkou z Rüsselsheimu, která tuto tradicí zahájila už v roce 1965, kdy Opel představil legendární designovou studii Experimental GT,“ vysvětluje Hejral původ jména.

„Opel momentálně implementuje strategii elektrifikace pro zabezpečení svého trvalého růstu a v zájmu naplnění požadavků zákazníků na mobilitu budoucnosti. Do roku 2024 bude každá evropská modelová řada značky Opel zahrnovat elektrickou verzi. Po roce 2028 se Opel bude v Evropě plně soustředit na elektromobily,“ cituje Hejral z plánů německé značky patřící do italsko-americko-francouzsko-německého koncernu Stellantis.

Na veletrhu start-upů nebudou chybět nápady z Česka

Na IAA se chystají také nově vznikající společnosti, kde budou prezentovat své inovativní projekty. „Kromě největších světových společností zabývajících se mobilitou a technologickými společnostmi bude na IAA MOBILITY 2023 prezentovat své nápady na digitální a klimaticky šetrnou mobilitu také 100 mezinárodních start-upů. Budou mít příležitost prezentovat se mezi předními společnostmi v oboru. IAA MOBILITY je ideální platforma pro všechna témata týkající se mobility zítřka,“ uvádí organizátoři.

Start-upy budou součástí summitu IAA určeném pro odborné návštěvníky. „IAA Summit je nejdůležitějším mezinárodním B2B fórem pro mobilitu, které spojuje obchodní odborníky, zástupce průmyslu, novináře a komunitní vůdce na jednom místě,“ vysvětlují organizátoři.

Dorazit mají společnosti z Rakouska, Belgie, Chorvatska, Česka, Estonska, Francie, Německa, Indie, Izraele, Nizozemska, Rumunska, Skotska, Singapuru, Španělska, Švýcarska, Tuniska, Turecka, Spojeného království a USA.

Vysoké zastoupení bude mít umělá inteligence, digitální technologie, nabíjecí infrastruktura, řešení pro autonomní řízení, recyklace a cirkulární ekonomika.

Ve srovnání s IAA MOBILITY 2021 bude na IAA MOBILITY 2023 o 33 % více start-upů. „Tyto start-upy chtějí na akci stále více prezentovat své produkty a řešení, nejen digitální koncepty,“ říká Jan Heckmann z VDA.

„Je to výhra pro obě strany, protože firma nemusí chvíli čekat na interní řešení nebo shánět externího dodavatele a start-upy získávají cenné zkušenosti a kontakty a v ideálním případě dostanou navazující zakázky.“ Je jakési tržiště pro firmy a start-upy: Jeden hledá řešení, druhý práci.