vyhrajte autolékárničkuOdpovězte na jednoduché otázky a vyhrajte lékárnu podle nových předpisů - VSTUP DO SOUTĚŽE ZDE |
Hlavní novinkou ve výbavě auta je obsah autolékárničky. Kromě klasického zdravotnického materiálu do ní přibyla také karta s radami, jak pomoci zraněnému.
Karta první pomociLékárny už nejsou jen na ozdobu, libují si záchranáři. Donutili totiž po letech výrobce skládat je z kvalitních materiálů. "Karta první pomoci", která je nově povinnou součástí lékárničky, ale docela dobře ukazuje, jak vážně to výrobci lékáren se zachraňováním účastníků provozu myslí a jestli při její výrobě používají vůbec rozum. Což o to, všechny karty, které v lékárnách dostupných na trhu seženete, splňují to, co předepisuje vyhláška, jenže ona kromě textu nepředpisuje nic. A tak u lékárniček - nezávisí to vůbec na ceně - jednou narazíte na velký barevný letáček s názornými obrázky, vytištěný na odolném listu. Jindy je to ale kus papíru s základním textem okopírovaným z vyhlášky a vytištěným písmem velikosti známé z návodů na léky. I zdravé oko ho luští jen s maximálním soustředěním. Jak bych podle toho zachraňoval někoho v noční vánici někde v poli opravdu nevím. Když si takový návod položíte na mokrou silnici, je dobrý akorát na vyhození. Na Slovensku, kde "Kartu prvej pomoci" zavedli do povinné výbavy loni v květnu, jsou v tomto ohledu dál. Ve vyhlášce ministerstva zdravotnictví je přesně specifikováno, jak má karta vypadat včetně obrazového vzoru. Mají také přesně stanovené minimální rozměry karty a ve vyhlášce je i vysloveně uvedeno, že karta musí být vyrobena z materiálu, který odolá vodě a prachu, aby byla zachovaná její čitelnost. V Česku bohužel musíme vymýšlet už jednou dobře vymyšlené. A špatně... František Dvořák, vedoucí redaktor Auto.iDNES.cz |
Záchranu nejvíc komplikuje stres toho, kdo musí poskytnout pomoc. Největší slabinou podle profesionálních záchranářů je, že mnoho lidí pomoc vůbec neposkytne. Proto prosadili do povinné výbavy autolékárničky leták s radami, jak postupovat při nehodě.
"Návod na resuscitaci si aspoň jednou přečtete už doma," radí záchranáři. Ze zkušenosti vědí, že lidé neumějí dávat zraněným první pomoc nebo to dělají špatně.
"Člověk na silnici jedná zbrkle a zmatečně, není na tu situaci připravený," vysvětluje Marek Slabý, šéf jihočeské záchranné služby. "Málokdo je schopen zachovat chladnou hlavu.
"Lékárnu nikdy nevybavíte tak, aby stačila odborníkům, aby vám pomohla v každé situaci. Jinak byste tahal obrovské zavazadlo. Já třeba vozím veliký kufr. Laik by si s ním ale stejně neporadil," dodává záchranář.
Karta první pomoci
Leták s instrukcemi, jak postupovat při pomoci raněnému, je nezbytnou součástí výbavy ve více zemích Evropy. Jeho zpracování se liší, zákon totiž uvádí, co v něm má být, grafickou podobu ale už neřeší. Základní pokyny by měly být v ideálním případě obrázkové, nejlépe na odolném papíře, který si při oživování zraněného můžete položit vedle něj na zem. Kartu první pomoci dostanete jako dárek k dnešnímu vydaní MF DNES.
"Návod, jak provádět první pomoc, přiložený k lékárničce, je skoro důležitější než některé věci z lékárny. Už jen proto, že lidem dodá jistotu a klid," říká Marek Slabý.
Při zachraňování nezapomeňte na vlastní bezpečnost
Na častou chybu upozornil Petr Krásný, odborník na bezpečnost ze Škody Auto, který vyjíždí spolu se záchranáři k nehodám a vyhodnocuje je pro kolegy z vývojového oddělení. Lidé podle něj začnou zjišťovat počet zraněných a telefonovat pro pomoc. "Prvotní je ale zajištění místa nehody," zdůrazňuje. Doporučuje třeba postavit na viditelné místo vlastní vozidlo, rozsvítit varovné blinkry, umístit výstražný trojúhelník (padesát metrů za auto, na dálnici 100 metrů a metr od krajnice, před zatáčku) a obléci si výstražnou reflexní vestu.
Nebezpečnou chybou je také zůstat u havarovaného vozidla. "Pokud dostanu aquaplaning (uklouznete na vodě - pozn. red.) na dálnici v místě, kde je hluboká vrstva vody, každý, kdo bude mít vozidlo a pneumatiky podobných parametrů a pojede podobnou rychlostí, může skončit v tomtéž místě. Totéž platí o smyku v zatáčce na sněhu," vysvětluje Krásný. Zachránci často ohrožují sami sebe také v případě, kdy se vozidlo nachází v nestabilní poloze, třeba na boku v prudkém svahu. Přistupují k němu nezřídka ze špatné strany a auto je může zavalit.
Jak postupovat
Spousta lidí podle Krásného raději nepomůže, protože mají strach, že něco pokazí a mohli by stav zraněného zhoršit. "Je potřeba si uvědomit, že jakákoliv pomoc je lepší než lhostejné vyčkávání anebo dokonce to, že odjedu od nehody."
Když zajistíme místo nehody, musíme zajistit i auto. "Laicky mohu provést dvě účinná opatření: vypnout zapalování a zatáhnout ruční brzdu," doporučuje Krásný. Zjistíme počet zraněných a rozsah poranění. "Ve stavech ohrožujících život zastavíme tepenné krvácení a potom voláme pomoc," zdůrazňuje. Operátorovi říkáme kdo volá, co se stalo, kde se to stalo, počet a zdravotní stav účastníků nehody a další skutečnosti (požár, zaklíněné osoby...). "Nikdy neukončujeme hovor jako první," zdrůrazňuje Krásný. Pracovník na dispečinku může potřebovat další upřesňující informace.
Při zástavě dechu nebo srdeční činnosti se necháme operátorem vést při oživovacích pokusech. "Rozhovorem s operátorem snížím i vlastní nervozitu," radí. Při akutním nebezpečí vzniku požáru se pokusíme osoby nejprve vyprostit z vozidla a dostat se do bezpečné vzdálenosti.
Co vozit v autě
Kromě předepsané výbavy odborník na nehody radí do auta přibalit ještě pevný igelitový pytlík, hodí se na odpadky ale i při náhlé nevolnosti některého z pasažérů. Doporučuje pořídit si také kvalitní hasicí přístroj. "Buď klasický (pozor na správné upevnění a vhodné uložení, aby v případě nehody nezranil), anebo alespoň hasicí sprej." Velmi vhodná je i malá svítilna. Praktická je autodobíječka na mobil a ostrý kapesní nůž. "Nemějte ho v kapse, ale někde v uzavíratelné odkládací schránce," říká Krásný. Nezapomeňte na lahev s pitnou vodou.
Od Nového roku budou řidiči povinni mít v autě také reflexní vestu (dosud nařízení platilo jen pro profesionální šoféry a služební auta). Je lepší, když ji budete mít společně s lékárnou přímo v kabině auta, v kufru je hůř přístupná a třeba v Rakousku za to můžete dostat pokutu. Vestu si musíte obléci vždy, když vystoupíte z vozu, který brání provozu nebo je odstaven na krajnici - kvůli nehodě, při poruše a podobně. Pokud jezdíte často ve více lidech, je lepší mít v autě vestiček víc. Reflexní vesty koupíte u benzinek, v autopotřebách i supermarketech od padesátikoruny. Občas bývají přibalené k autolékárničce. V nabídce bývají i dětské verze. Vestu používejte ne proto, že je to povinné, ale kvůli vlastní bezpečnosti.
Co má být v autolékárněOd začátku příštího roku musíte mít autolékárnu podle nových předpisů. Kromě přesněji specifikovaných parameterů zdravotnického materiálu v ní nově musí být resuscitační maska a termoizolační fólie. Předepsány jsou nově rozměry náplastí, míry třícípého šátku a také savost a šířka obvazů. Do lékárniček podle nových předpisů musejí výrobci také konečně dávat funkční nůžky. Musí být nerezové, 15 centimetrů dlouhé se zaoblenými hroty. Hlavně na jejich (ne)kvalitu odborníci před vydáním novely nejvíc upozorňovali. Nůžky musí být schopné přestřihnout třeba zaseknutý bezpečnostní pás, což ty laciné ze starých lékárniček často nezvládly. Obvazy už nemusí být sterilní, čímž se prodlouží doba jejich trvanlivosti. Z autolékárničky naopak mizí spínací špendlík. Kontrolujte jiAutolékárničku by měla být označena číslem MD ČR 283/2009 Sb. většina výrobců to viditelně zdůrazňuje na obalu. Nová autolékárnička se dá pořídit už za méně než dvě stě korun. Ceny se ale výrazně liší i u stejných výrobků. Asi nejhůř jsou na tom benzinové pumpy. Ceny za stejnou lékárnu se mohou lišit i o třetinu. Velkou pozornost autolékárničkám by měli věnovat i majitelé nových automobilů, některé automobilky dodávají vozy s lékárnami, které odpovídají například německým předpisům. Jejich výbava se však může od požadavků české vyhlášky lišit. Nové vybavení autolékárničky
|