I dobrá autolékárna bude na nic, když se v ní nevyznáte. Dovybavte si ji

S rokem 2011 nařizují předpisy řidičům vozit v autě lépe vybavenou a kvalitní autolékárnu, novinkou je karta první pomoci. Pro všechny je povinná reflexní vesta. Odborníci radí přibalit ještě hasicí přístroj a lékárnu dovybavit léky.
Autolékárna. Ilustrační foto

Autolékárna. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

vyhrajte autolékárničku

Odpovězte na jednoduché otázky a vyhrajte lékárnu podle nových předpisů - VSTUP DO SOUTĚŽE ZDE

Hlavní novinkou ve výbavě auta je obsah autolékárničky. Kromě klasického zdravotnického materiálu do ní přibyla také karta s radami, jak pomoci zraněnému.

Karta první pomoci

Lékárny už nejsou jen na ozdobu, libují si záchranáři. Donutili totiž po letech výrobce skládat je z kvalitních materiálů. "Karta první pomoci", která je nově povinnou součástí lékárničky, ale docela dobře ukazuje, jak vážně to výrobci lékáren se zachraňováním účastníků provozu myslí a jestli při její výrobě používají vůbec rozum.

Což o to, všechny karty, které v lékárnách dostupných na trhu seženete, splňují to, co předepisuje vyhláška, jenže ona kromě textu nepředpisuje nic. A tak u lékárniček - nezávisí to vůbec na ceně - jednou narazíte na velký barevný letáček s názornými obrázky, vytištěný na odolném listu.

Jindy je to ale kus papíru s základním textem okopírovaným z vyhlášky a vytištěným písmem velikosti známé z návodů na léky. I zdravé oko ho luští jen s maximálním soustředěním.

Jak bych podle toho zachraňoval někoho v noční vánici někde v poli opravdu nevím. Když si takový návod položíte na mokrou silnici, je dobrý akorát na vyhození.

Na Slovensku, kde "Kartu prvej pomoci" zavedli do povinné výbavy loni v květnu, jsou v tomto ohledu dál. Ve vyhlášce ministerstva zdravotnictví je přesně specifikováno, jak má karta vypadat včetně obrazového vzoru. Mají také přesně stanovené minimální rozměry karty a ve vyhlášce je i vysloveně uvedeno, že karta musí být vyrobena z materiálu, který odolá vodě a prachu, aby byla zachovaná její čitelnost. V Česku bohužel musíme vymýšlet už jednou dobře vymyšlené. A špatně...

František Dvořák, vedoucí redaktor Auto.iDNES.cz

Záchranu nejvíc komplikuje stres toho, kdo musí poskytnout pomoc. Největší slabinou podle profesionálních záchranářů je, že mnoho lidí pomoc vůbec neposkytne. Proto prosadili do povinné výbavy autolékárničky leták s radami, jak postupovat při nehodě.

"Návod na resuscitaci si aspoň jednou přečtete už doma," radí záchranáři. Ze zkušenosti vědí, že lidé neumějí dávat zraněným první pomoc nebo to dělají špatně.

"Člověk na silnici jedná zbrkle a zmatečně, není na tu situaci připravený," vysvětluje Marek Slabý, šéf jihočeské záchranné služby. "Málokdo je schopen zachovat chladnou hlavu.

"Lékárnu nikdy nevybavíte tak, aby stačila odborníkům, aby vám pomohla v každé situaci. Jinak byste tahal obrovské zavazadlo. Já třeba vozím veliký kufr. Laik by si s ním ale stejně neporadil," dodává záchranář.

Karta první pomoci

Leták s instrukcemi, jak postupovat při pomoci raněnému, je nezbytnou součástí výbavy ve více zemích Evropy. Jeho zpracování se liší, zákon totiž uvádí, co v něm má být, grafickou podobu ale už neřeší. Základní pokyny by měly být v ideálním případě obrázkové, nejlépe na odolném papíře, který si při oživování zraněného můžete položit vedle něj na zem. Kartu první pomoci dostanete jako dárek k dnešnímu vydaní MF DNES.

"Návod, jak provádět první pomoc, přiložený k lékárničce, je skoro důležitější než některé věci z lékárny. Už jen proto, že lidem dodá jistotu a klid," říká Marek Slabý.

Při zachraňování nezapomeňte na vlastní bezpečnost

Na častou chybu upozornil Petr Krásný, odborník na bezpečnost ze Škody Auto, který vyjíždí spolu se záchranáři k nehodám a vyhodnocuje je pro kolegy z vývojového oddělení. Lidé podle něj začnou zjišťovat počet zraněných a telefonovat pro pomoc. "Prvotní je ale zajištění místa nehody," zdůrazňuje. Doporučuje třeba postavit na viditelné místo vlastní vozidlo, rozsvítit varovné blinkry, umístit výstražný trojúhelník (padesát metrů za auto, na dálnici 100 metrů a metr od krajnice, před zatáčku) a obléci si výstražnou reflexní vestu.

Nebezpečnou chybou je také zůstat u havarovaného vozidla. "Pokud dostanu aquaplaning (uklouznete na vodě - pozn. red.) na dálnici v místě, kde je hluboká vrstva vody, každý, kdo bude mít vozidlo a pneumatiky podobných parametrů a pojede podobnou rychlostí, může skončit v tomtéž místě. Totéž platí o smyku v zatáčce na sněhu," vysvětluje Krásný. Zachránci často ohrožují sami sebe také v případě, kdy se vozidlo nachází v nestabilní poloze, třeba na boku v prudkém svahu. Přistupují k němu nezřídka ze špatné strany a auto je může zavalit.

Jak postupovat

Spousta lidí podle Krásného raději nepomůže, protože mají strach, že něco pokazí a mohli by stav zraněného zhoršit. "Je potřeba si uvědomit, že jakákoliv pomoc je lepší než lhostejné vyčkávání anebo dokonce to, že odjedu od nehody."

Když zajistíme místo nehody, musíme zajistit i auto. "Laicky mohu provést dvě účinná opatření: vypnout zapalování a zatáhnout ruční brzdu," doporučuje Krásný. Zjistíme počet zraněných a rozsah poranění. "Ve stavech ohrožujících život zastavíme tepenné krvácení a potom voláme pomoc," zdůrazňuje. Operátorovi říkáme kdo volá, co se stalo, kde se to stalo, počet a zdravotní stav účastníků nehody a další skutečnosti (požár, zaklíněné osoby...). "Nikdy neukončujeme hovor jako první," zdrůrazňuje Krásný. Pracovník na dispečinku může potřebovat další upřesňující informace.

Při zástavě dechu nebo srdeční činnosti se necháme operátorem vést při oživovacích pokusech. "Rozhovorem s operátorem snížím i vlastní nervozitu," radí. Při akutním nebezpečí vzniku požáru se pokusíme osoby nejprve vyprostit z vozidla a dostat se do bezpečné vzdálenosti.

Co vozit v autě

Kromě předepsané výbavy odborník na nehody radí do auta přibalit ještě pevný igelitový pytlík, hodí se na odpadky ale i při náhlé nevolnosti některého z pasažérů. Doporučuje pořídit si také kvalitní hasicí přístroj. "Buď klasický (pozor na správné upevnění a vhodné uložení, aby v případě nehody nezranil), anebo alespoň hasicí sprej." Velmi vhodná je i malá svítilna. Praktická je autodobíječka na mobil a ostrý kapesní nůž. "Nemějte ho v kapse, ale někde v uzavíratelné odkládací schránce," říká Krásný. Nezapomeňte na lahev s pitnou vodou.

Od Nového roku budou řidiči povinni mít v autě také reflexní vestu (dosud nařízení platilo jen pro profesionální šoféry a služební auta). Je lepší, když ji budete mít společně s lékárnou přímo v kabině auta, v kufru je hůř přístupná a třeba v Rakousku za to můžete dostat pokutu. Vestu si musíte obléci vždy, když vystoupíte z vozu, který brání provozu nebo je odstaven na krajnici - kvůli nehodě, při poruše a podobně. Pokud jezdíte často ve více lidech, je lepší mít v autě vestiček víc. Reflexní vesty koupíte u benzinek, v autopotřebách i supermarketech od padesátikoruny. Občas bývají přibalené k autolékárničce. V nabídce bývají i dětské verze. Vestu používejte ne proto, že je to povinné, ale kvůli vlastní bezpečnosti.

Co má být v autolékárně

Od začátku příštího roku musíte mít autolékárnu podle nových předpisů. Kromě přesněji specifikovaných parameterů zdravotnického materiálu v ní nově musí být resuscitační maska a termoizolační fólie.

Předepsány jsou nově rozměry náplastí, míry třícípého šátku a také savost a šířka obvazů. Do lékárniček podle nových předpisů musejí výrobci také konečně dávat funkční nůžky. Musí být nerezové, 15 centimetrů dlouhé se zaoblenými hroty. Hlavně na jejich (ne)kvalitu odborníci před vydáním novely nejvíc upozorňovali. Nůžky musí být schopné přestřihnout třeba zaseknutý bezpečnostní pás, což ty laciné ze starých lékárniček často nezvládly. Obvazy už nemusí být sterilní, čímž se prodlouží doba jejich trvanlivosti. Z autolékárničky naopak mizí spínací špendlík.

Petr Krásný z výzkumného týmu Škody Auto ještě radí přidat do lékárničky léky na bolest a teplotu (paralen), proti průjmu, kapky na citlivé oči, ibalgin na zánět a horečku i desinfekci. "Lze vozit i balení kinedrylu proti nevolnosti pasažérů, nemůže ho pochopitelně užívat řidič," dodává. "Určitě bych si přibalil ještě jeden pár gumových rukavic, doporučuji ale ne ty klasické z tenoučkého průhledného latexu, ale existují i barevné sterilní z tlustšího materiálu, které sahají až do poloviny předloktí. Jsou praktičtější svojí trvanlivostí, v autě, kde jsou vystaveny změnám teploty během uskladnění tak snadno nezpuchří a poskytují větší ochranu zachránci," vysvětluje.

Autolékárničku vozte na vhodném místě. Třeba pod sedadlem spolujezdce či v kapse dveří. Pod zadním oknem se může při nárazu nebo i prudším brzdění změnit v nebezpečný projektil, navíc nedělá zdravotnickému materiálu dobře horko na přímém sluníčku (třeba náplast přestává lepit), na dně kufru pod výbavou na hory je lékárnička taky k ničemu.

"Nestačí si lékárničku jenom koupit. Seznamte se s jejím obsahem," zdůrazňuje Krásný. "Nespoléhejte jen na to, že zastavíte na místě nehody, rozbalíte lékárničku, prohlédnete návod a budete v pohodě zachraňovat."

Kontrolujte ji

Autolékárničku by měla být označena číslem MD ČR 283/2009 Sb. většina výrobců to viditelně zdůrazňuje na obalu. Nová autolékárnička se dá pořídit už za méně než dvě stě korun. Ceny se ale výrazně liší i u stejných výrobků. Asi nejhůř jsou na tom benzinové pumpy. Ceny za stejnou lékárnu se mohou lišit i o třetinu.

Velkou pozornost autolékárničkám by měli věnovat i majitelé nových automobilů, některé automobilky dodávají vozy s lékárnami, které odpovídají například německým předpisům. Jejich výbava se však může od požadavků české vyhlášky lišit.

Autolékárničku a doby trvanlivosti si zkontrolujte už při nákupu. Datum vyznačené na obalu totiž nemusí odpovídat době trvanlivosti jednotlivých komponentů náplně.

Když totiž policisté objeví byť jen prošlou náplast, mohou dát řidiči pokutu od 500 do 2 000 korun. Hlavně s Novým rokem se dá čekat, že budou policisté při kontrolách lékárniček horlivější, než je obvyklé.

Nové vybavení autolékárničky

  • Obvaz s jedním polštářkem (šířka 8 cm, savost 800 g/m2) 3x
  • Obvaz se dvěma polštářky (šířka 8 cm, savost 800 g/m2) 3x
  • Trojcípý šátek z textilu (z netkaného textilu, délka stran nejméně 960x960x1 360 mm) 2x
  • Náplast hladká cívka (minimální lepivost 7 N/25 mm) 1x
  • Náplast s polštářkem (minimální lepivost 2,5 N/cm) 6x
    Škrticí obinadlo 1x
  • Maska resuscitační s výdechovou chlopní a filtrem 1x
  • Rouška plastová (tloušťka 0,05 mm) 1x
  • Pryžové (latexové) chirurgické rukavice v obalu 1x
  • Nůžky se sklonem, v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty, délka 15 cm 1x
  • Izotermická fólie (rozměry min. 200x140 cm) 1x
    Leták o postupu při nehodě 1x

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů
Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů

Zjistili jste právě, že bude vaše dítko potřebovat rovnátka, a nevíte, jestli zvolit klasická fixní rovnátka, nebo ta neviditelná? Všechna rovnátka...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...