EU chce odstranit bariéry rozvoje nabíjecí sítě. Sama je vytvořila

Evropská komise velí k odstranění překážek nástupu elektromobility, chce rychlonabíječky každých 60 kilometrů silnice. Jenže chaos byrokracie sama vytváří. V evropské sedmadvacítce totiž neexistuje standardizovaný proces instalace, jednotná legislativa, což práci investorům zrovna neusnadňuje.
Postavit nabíječku problém není, je to záležitost týdnů. Vyřešit administrativu...

Postavit nabíječku problém není, je to záležitost týdnů. Vyřešit administrativu a reálně ji zprovoznit, to už je na léta. | foto: Profimedia.cz

Každých šedesát kilometrů délky jedna rychlonabíječka pro vozy osobní, každých sto kilometrů jedna pro těžká nákladní vozidla. Takovou podobu má zákon, který letos přijala za svůj Evropská unie, a svého naplnění dojde v roce 2030. Pro řidiče elektromobilů představuje úlevu spíše jen teoreticky než prakticky.

Osadit ve zvoleném místě rychlonabíječku je totiž většinou mnohem menší problém, než ji úředně schválit k provozu, připojit k síti a zkrátka spustit.

Instalace ultrarychlé dobíjecí stanice pro elektromobily, to je technický úkon, který zabere dva až tři týdny práce. Ale administrativa okolo, schválení zařízení k provozu, trvá byrokratům až dva roky. I proto elektromobilita prý v EU nepostupuje tak, jak by si lidé nejspíš přáli.

Vděčným příkladem komplikací je Španělsko, které vydatně přidalo na tempu budování rychlonabíječek. Polovina z 1 600 nově zřízených dobíjecích stanic, provozovaných tu společností Repsol, je měsíce po svém dohotovení nečinná.

Nemají totiž připojení k síti, protože k tomu chybí potřebná povolení.

Podobných formálních nedostatků, kdy nabíječky hotové stojí, ale nefungují, není ušetřen ani zbytek zemí evropské sedmadvacítky. Podle nového zákona mají být tyto různorodé procesní a funkční překážky odstraněny v následujícím roce a půl. Jenže nemálo z nich vyžaduje mnohem komplexnější řešení.

Akcelerace? Z šesti měsíců na dvě léta

Podpora rychlého zřizování nových dobíječek v jednotlivých zemí EU naráží mnohdy na překážky, které na první pohled se silniční dopravou, mobilitou nebo energetikou souvisí jen velmi mlhavě.

Zavádění rychlonabíječek je legislativně velmi neprůhledný a komplikovaný proces.

V Německu se například zdržela výstavba jednoho takového dobíjecího uzlu o deset měsíců, protože se u projektu čekalo na posouzení hlukové situace. A „o celé měsíce“ jsou tu rutinně zdržovány dobíječky kvůli pravidlům o ochraně volně rostoucích stromů. Jinde je pro stavbu zapotřebí výjimek z územního plánu. Většina z těchto „záseků“ je důsledkem realizace jiných legislativních opatření, které Evropská komise prosadila.

Německo přitom není zdaleka jedinou evropskou zemí, kde se – v důsledku nyní přísnější a důslednější legislativy – zřizování nových dobíjecích stanic zkomplikovalo.

Road trip elektroaut americké ministryně. Hlavní byl průzkumník s benziňákem

Organizace ChargeUp Europe, která provozovatele dobíjecích stanic zastřešuje, uvádí, že za poslední léta se administrativní proces kolem zřízení stanice pro rychlé dobíjení v Evropě prodloužil z průměrných šesti měsíců na dva roky.

„Pokud je někdo chce postavit, musí si projít nesčetnými předpisy a vyhláškami, od federální po obecní úroveň,“ říká Lucie Mattera, generální tajemnice ChargeUp Europe. Situace je podle ní napravitelná, existující bariéry je možné odstranit. Ale k tomu je zapotřebí určitá vůle. A zrovna té se v jednotlivých evropských státech nedostává.

Nabíječky pro užitkové vozy, nebo dokonce pro těžké nákladní auta, jsou zatím podle investorů nezmapovanou oblastí.

Zefektivnění zavádění rychlonabíječek do uživatelské praxe by si totiž v jednotlivých národních státech žádalo rozsáhlou úpravu desítek silničních, stavebních, energetických zákonů a vyhlášek o ochraně životního prostředí. Z nichž nemálo bylo ratifikováno právě na popud Evropské unie, potažmo Evropské komise.

Toto masivní penzum legislativní práce zatím jen těžko nachází své opodstatnění, protože se vlastně týká jen asi 5,4 procent osobních vozů, jež v Evropě fungují na alternativní pohon.

Představa, že by se kvůli 15,4 milionům automobilů měly měnit zákony, které docela dobře fungují pro 270,6 milionů dalších vozů, se jeví být odtržená od reality.

V roce 2030, kdy se podle předpovědí má počet elektromobilů zdesetinásobit, to bude jiné. Ostatně tou dobou by těch dobíjecích stanic mělo být devětkrát více než dnes. Přijímat ovšem nyní rozsáhlá a radikální opatření pro budoucnost, která teprve nastane, se setkává s nechutí, pasivitou až odporem.

Máte elektřinu? A mohl bych ji vidět?

Břímě byrokracie je jen jednou z kapitol knihy potíží zavádění rychlonabíjecích stanic. Úplnou klasikou je totiž absence potřebné energie, dostatečného příkonu ze sítě.

Je totiž velký rozdíl mezi odpočívadlem s jednou osvětlující lampou, anebo benzínkou, která má k dispozici rozbočovače a transformátor, který přeměňuje vysokonapěťovou energii. Pro potenciálního investora výstavby dobíječek má kladná odpověď hodnotu milionů.

Jak má investor zjistit, zda je v dané lokalitě u silnice, kde by třeba zvažoval vybudování rychlonabíječky, kapacity dostatek? Snadné to není. Ani nejzákladnější informace totiž nejsou v žádném národním centrálním registru dostupné.

Procesní realizace se komplikuje. Místo šesti měsíců teď zřízení jedné rychlonabíječky trvá okolo dvou let.

„Takže často musíme posílat e-maily konkrétním společnostem a doptávat se jich osobně,“ popisuje Peter Badik, spoluzakladatel společnosti Greenway Network, která už zřídila 1 300 moderních nabíječek pro elektromobily na Slovensku, v Chorvatsku a Polsku. Byť se tedy musela potýkat s dost nemoderním přístupem.

„Běžně se nedozvíte, kdy a jestli provedou modernizaci, potažmo nezjistíte, jak rychle energetická společnost v okolí buduje kapacitu,“ dodává Badik. A energetické společnosti zpravidla potřebné kapacity nebudují tam, kde nemají předem potvrzený zájem a investice zřizovatelů nabíjecích stanic.

V zacykleném procesu tak všichni čekají na první krok těch ostatních. S tím, že pro mnoho z nich to to je krok do prázdna.

Bezemisní náklaďáky. Kvůli nim to děláme

Velkou neznámou je celé téma rychlonabíječek pro těžká nákladní vozidla.

V běžném provozu jich jsou v Evropě zatím promile z počtů osobních elektromobilů, takže ochota budovat pro ně infrastrukturu je obvykle ještě nižší.

Přitom právě ony jsou jedním z hlavních důvodů, které celou elektromobilitu a bezemisní provoz obhajují. Autobusy a nákladní či užitkové vozy jsou odpovědné za čtvrtinu všech emisí skleníkových plynů na evropských silnicích a tím pádem jsou odpovědné za 20 procent emisí celé EU, ale dpo stránce „elektrifikace“ je nikdo neřeší.

Evropská Komise stanovuje cíle, ale pro jejich naplnění podmínky zrovna nevytváří.

Zřizovat nabíjecí stanice pro ně je učiněným byrokraticko-legislativním houštím.

Společnost BP Pulse Europe, která přislíbila zavedení více než 100 000 dobíjecích stanic pro osobní a nákladní automobily do roku 2030, uvedla, že jen v Německu nyní musí jednat s přibližně 800 energetickými společnostmi, poskytujícími připojení k síti.

„Mnohé z nich mají velmi individuální požadavky, které mohou výrazně brzdit postup realizace,“ uvádí Stefan van Dobschuetz, viceprezident BP Pulse Europe. „Někde je třeba předem žádat o posouzení hlukové situace, jinde se řeší archeologie a ochrana krajinného rázu, památek. Je zjevné, že je tu třeba mnohem větší standardizace celého procesu.“

Jako z Kafkova románu

Zástupci Repsol, BP Pulse Europe, Greenway Network nebo ChargeUp Europe v zásadě říkají jinými slovy stále totéž. Jsou od nich očekávány výsledky, nikdo však pro jejich dosažení zatím nevytváří vhodné podmínky.

Investoři jsou odkázáni na vlastní informace, leží na nich břímě nákladů, s poskytovateli připojení k síti musí vyjednávat individuálně a pěšinku džunglí regionálních nařízení a vyhlášek si musí proklestit sami.

Evropská komise sice „zadala“ domácí úkol národním vládám, aby do osmnácti měsíců vyřešily překážky v zavádění nových dobíjecích stanic, ale sama nenavrhla žádné konkrétní nástroje nebo opatření.

Španělsko navýšilo počet nových nabíječek o desetinu, za jedinou sezonu. Bohužel, polovina z nich pořád nefunguje.

Konkrétní pokyny, vydané Evropskou Komisí pro členské státy k urychlení povolování nabíječek, se očekávají až někdy v průběhu příštích dvou let, jak vyplývá z časového plánu.

Současně však v EU narůstá byrokracie, která brání cestě k ekologičtější dopravě. Podmínky pro výstavbu či umísťování nových instalací se komplikují. To zpomaluje zavádění dobíjecích uzlů a rychlonabíječek v rámci celé sedmadvacítky. A ohrožuje cíl postupného vyřazení benzinových a naftových vozidel, i ochranu klimatu.

„Je to až neskutečná kafkárna,“ shrnuje to Matterová, generální tajemnice ChargeUp Europe.

Vstoupit do diskuse (296 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

GLOSA: Trabant tety Uršuly. Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky

Trabant nT

Vzpomínáte na trabanta? Ten plastový, jednoduchý zázrak z východního bloku? Dnes by mu říkali...

V Itálii jsou některé elektromobily díky dotacím levnější než lepší bicykl

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobily značek Leapmotor a Dacia vyráběné v Číně a dovážené do Evropské unie se v Itálii díky...

Desetitisíce propuštěných v německém autoprůmyslu. A to je teprv začátek krize

Dodavatel pri autoprůmysl ZF chystá propouštění

VIDEO Německý dodavatel automobilových součástek ZF Friedrichshafen do roku 2030 zruší zhruba 7 600...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Porsche zpomalí s výrobou elektromobilů. Volkswagen to přijde velmi draho

Porsche Macan

Výrobce automobilů Porsche AG zpomalí kvůli slabé poptávce přechod na elektromobilitu. Mateřský...

Elektromobilita k nevydýchání. U nabíječek je vzduch horší než u dálnic

Dobrá rada zdarma? Když dobíjíte, běžte se raději projít někam na čerstvý...

VIDEO Jaký je dopad provozu elektromobilů na veřejné zdraví? Ta otázka dosud platila za spolehlivě...

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

Designsoutěž iDNES.cz má nového porotce. Světový formát, který navrhl i ferrari

Exkluzivně
Ruční skica Borise Fabrise, kterou nechal dotvořit umělou inteligencí.

Pro designérskou soutěž iDNES.cz jsme získali hvězdu světového formátu. Do odborné poroty klání „Navrhněte auto budoucnosti“ nově přibyl italský designér Boris Fabris, jehož práci znáte i z našich...

12. listopadu 2025

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

11. listopadu 2025

Žádný přebytečný luxus. Městský elektromobil sází na promyšlenou koncepci

Urban Electric Frame Car zepředu

„Auto, které je možné opravit, přestavět a pochopit. Nenabízí přebytečný luxus, ale moderní estetiku, technickou logiku a svobodu pohybu bez odpadu,“ tak popisuje svůj návrh auta budoucnosti Dušan...

11. listopadu 2025

Čtyřkolový kaktus by byl prima auto. Kdyby neměl problémové motory

Premium
Citroën C4 Cactus

Rostoucí obliba crossoverů a SUV a jejich následné „přemnožení“ na trhu donutily automobilky přicházet se stále extravagantnějšími modely. Což je přesně něco, co historicky sedí k automobilce...

10. listopadu 2025

Elektrická blecha v akci. Citroën Ami je malý velký zázrak základní mobility

Citroën Buggy Ami

Pokud se někdy mobilita měla zredukovat na naprosté minimum, jmenuje se Citroën Ami. Toto vozítko, které by snadno zvládlo i roli rekvizity ve sci-fi z 80. let, je ve skutečnosti reálný dopravní...

10. listopadu 2025

Nepřipoutaný spolujezdec zranil dalšího cestujícího, hrozí mu soud

Nehoda s nepřipoutaným spolujezdcem na zadní sedačce

Nepřipoutaný spolujezdec zranil při bouračce dalšího pasažéra ve voze, nehoda může mít nečekanou dohru, na případ upozornily CNN Prima News.

10. listopadu 2025

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.