Středa 3. června 2020, svátek má Tamara
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 3. června 2020 Tamara

Crashtesty chtějí chránit malé. Výrobcům SUV se nová pravidla líbit nebudou

aktualizováno 
Organizace Euro NCAP se rozhodla upravit svůj testovací protokol, kterým hodnotí bezpečnost aut. Nově se bude testovat náraz do pohyblivé bariéry.

Euro NCAP chystá novou podobu hodnocení bezpečnosti vozidel. | foto: EuroNCAP

Ke změně dojde koncem tohoto roku, člen představenstva Matthew Avery ji označil za největší za posledních deset let. Všichni výrobci už víceméně dokonale zvládli zajistit bezpečnost posádky svého vozu při čelním nárazu. Euro NCAP ale teď chce zvýšit i bezpečnost posádky druhého vozu. Typicky malé auto samo o sobě při nárazu může být bezpečné, pokud do něj ale narazí třeba velké SUV, je střet pro posádku „prcka“ často fatální. 

A s tím chce Euro NCAP něco udělat. Největší novinka se proto týká zavedení nového testu, nárazu vozu do pohyblivé bariéry. Kontakt přídě bude 50 %, rychlost obou objektů 50 km/h. Pokud bude vozidlo příliš tuhé a bude málo pohlcovat energii nárazu, dostane za to penalizaci. To se dotkne především vozů SUV. „Myšlenkou je povzbudit výrobce větších vozidel, aby sdíleli část zátěže nárazu s menšími vozidly,“ uvedl Avery. Tato novinka nahradí test simulace čelního nárazu, který Euro NCAP používal posledních 23 let.

Další změna se týká simulace bočních nárazů, kdy se bude sledovat pohyb všech lidí ve vozidle, nikoli jen na straně nárazu jako dosud. Euro NCAP tak chce sledovat funkčnost nového druhu středových airbagů mezi předními sedadly, který na trh aktuálně uvádí nová Honda Jazz a dostane ho také elektromobil Polestar 2

Byla také představena nová figurína pro crashtesty nazvaná THOR, která by měla lépe reprezentovat lidskou postavu. Díky tomu dokáže identifikovat víc možných zranění. Inovací projde i hodnocení elektronických asistentů. 

Automatické systémy nouzového brzdění budou testovány i na to, jak dokážou zabránit nebo omezit vliv srážek při odbočování na křižovatkách. Do hodnocení budou nově zahrnuty i systém kontrolující únavu řidiče. Další body se budou přičítat i odečítat podle toho, jak v případě, když už k havárii dojde, funguje v testovaných autech systém přivolání pomoci eCall a jaké informace dodává záchranným složkám. Právě teď řeší problém s funkčnosti eCall systému koncern Volkswagen u modelu VW Golf a Škoda Octavia (čtěte více).

30. prosince 2018

Autoři:
  • Nejčtenější

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Automobilky už škrtají motory, kvůli emisím končí velké diesely

Automobiloví výrobci stahují z nabídky modelů pro příští rok některé motory. Důvody jsou v zásadě dva. Příchod nové,...

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

Jak udržet auto funkční, i když dlouho stojí? Nestačí dotankovat plnou

Premium Odstavit auto na delší dobu je pro něj mimořádně nezdravé. Jaké mohou vyvstat problémy a jak je řešit? Radíme, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němci skladují auta za 14,8 miliardy eur, v Česku se výprodeje nechystají

Dealeři aut v Německu s napětím vyhlížejí nové zákazníky. Ti se po několikatýdenním uzavření autosalonů vracejí jen...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Slováci uložili prodejcům volkswagenů pokutu 180 milionů korun za kartel

Pokutu v celkové výši 6,72 milionu eur (180 milionů korun) uložil slovenský antimonopolní úřad prodejcům nových...

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

Němci skladují auta za 14,8 miliardy eur, v Česku se výprodeje nechystají

Dealeři aut v Německu s napětím vyhlížejí nové zákazníky. Ti se po několikatýdenním uzavření autosalonů vracejí jen...

Když investujete do veterána: přehledný manuál od trabanta k ferrari

V rozpočtu zbývá slušná částka a vy přemýšlíte nad investicí do starého auta. Ať už chcete kupovat veterána pro zábavu,...

Máte svou sedačku plnou skvrn? Poradíme vám, jak s nimi zatočit
Máte svou sedačku plnou skvrn? Poradíme vám, jak s nimi zatočit

Malé odolné flíčky na sedačce obvykle nikdo neřeší, případně přes ně prostě přehodí deku. Jenže pokud máte doma dítě nebo domácího mazlíčka, nevyhnete se ani pořádným flekům. Jak se jich zbavit?

Najdete na iDNES.cz