Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z hamburgerů je víc emisí než z náklaďáku. A kočka je jako VW Golf

Grilování hamburgrů ve velkém je podle studie zpracované na University of California pro životní prostředí škodlivější než nákladní doprava masa, které je pro výrobu hamburgrů potřeba. Zajímavé je, že studie vznikla proto, aby pomohla omezit právě škodliviny z vaření.

Grilování hamburgrů vytvoří více škodlivin než dovoz masa pro ně | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Kalifornská univerzita v Riverside vypracovávala studii pro úřad hlídající kvalitu ovzduší (South Coast Air Quality Management District). Cílem bylo zjistit, jak by se daly omezit emise. A to nikoli z osobní a nákladní automobilové dopravy, ale z výroby oblíbené potravy řady Američanů a nejen jich, z hamburgerů.

Na rozdíl od jiných úřadů tento kalifornský zřejmě usoudil, že emise z automobilů jsou už přiškrcovány výrazně a že je na čase začít přemýšlet o tom, jak omezit zdroje znečištění i v jiných oborech. Studie se konkrétně zaměřovala na produkci pevných částic, tedy popele, který vzniká jak při spalování ve vznětových motorech, tak třeba při grilování.

Výzkumný tým univerzity zjistil, že při grilování na klasickém otevřeném grilu se spodním ohništěm vznikne z jednoho 150gramového hamburgeru tolik emisí pevných částic, kolik vyrobí například klasický vznětový náklaďák na trase dlouhé 16 kilometrů. Při grilování 1 000 kilogramů masa to znamená, že dojde k vytvoření asi 33 kilogramů sazí. Platí to právě pro otevřené grily, které jsou v restauracích a velkovýrobnách hamburgerů nejběžnější. Například uzavřené řetězové grily, které používají největší producenti hamburgerů, jsou již v Kalifornii regulovány a produkce částic je zhruba desetinová.

Grilů je však v jižní Kalifornii tolik, že dohromady vytvoří asi dvojnásobek sazí než všechny těžké nákladní automobily na stejném území. Vědci k tomu však dodávají, že to platí bezprostředně pro saze, pokud se k tomu připočítají ještě emise oxidů dusíku (NOx), ze kterých se v atmosféře následně částice (PM 2,5) tvoří, jsou náklaďáky zodpovědné asi za trojnásobek emisí částic v porovnání se všemi komerčními producenty hamburgerů. I tak je jasné, že grily jsou významným zdrojem znečištění.

Situace ohledně grilů může být úsměvná, na druhou stranu jasně ukazuje, že regulace emisí jenom z automobilové dopravy je vlastně jenom selektivní regulace jednoho zdroje, který se těší velké mediální popularitě. Zajímavostí je, že jižní Kalifornie není jediným územím, kde o regulaci velkogrilů uvažují. Funguje například už v severní části Kalifornie v oblasti známé jako San Francisco Bay Area. Restaurace, které provozují řetězové grily a ugrilují týdně 500 liber hovězího (226,8 kg) nebo ty s otevřenými grily a spotřebou přes 1 000 liber (453,6 kg) masa musí používat jenom certifikované grily.

Emise z velbloudů

Různé neobvyklé zdroje emisí řeší občas organizace po celém světě. V Austrálii před časem například řešili, že nadměrným zdrojem emisí je přemnožená populace velbloudů. Podobně se občas mluví o velkém množství emisí, které produkuje samotný skot, z něhož v důsledku vznikají i již probírané hamburgery.

Publikace Time to Eat the Dog? (Čas sníst psa?) z roku 2009 Roberta a Brendy Valeových zase porovnává uhlíkovou stopu domácích mazlíčků s řadou předmětů každodenního života. A třeba běžný pes má podle autorů na životní prostředí větší negativní vliv než velké SUV. Spočítali totiž, že středně velký pes denně sní asi 90 gramů masa a 156 gramů obilnin v celkové denní porci asi 300 gramů psího žrádla například v podobě granulí. K vypěstování takového množství obilnin a masa je zapotřebí ročně plocha asi 0,84 hektaru.

Velká Toyota Land Cruiser se 4,6litrovým motorem, se kterou Valeovi ročně najedou necelých 10 000 kilometrů, potřebuje pro svůj provoz ekvivalent pouze 0,41 hektaru ročně. V tom je přitom započítána i samotná výroba vozu a samozřejmě jeho provoz. A například jedna domácí kočka má podle Roberta Valea podobnou eko-stopu jako obyčejný Volkswagen Golf.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...