Diskuze
NÁZOR: Elektromobily prý čeká zářivá budoucnost. Leda ve snu
Děkujeme za pochopení.
J40a81n 30N52o73v66á34k
Kdepak. Dobíjecím elektromobilům patří budoucnost, to je nezpochybnitelný fakt. Kráčíme totiž od vyšší účinnosti k nižší (zavíráme plynovky s účinností nad 55 % a jaderky s účinností kolem 40 % a nahrazujeme je větrníky a solárkami s účinností 10– 25 %), takže je logické, že spalovací motor pracující s účinností kolem 35-40 % musí ustoupit elektromobilům, které mají účinnost něco kolem 20-25 % s klesající tendencí (růst tzv. "obnovitelných" vyčerpatelných zdrojů (nebo máte někdo pocit, že křemík je nevyčerpatelný???) budou i nadále snižovat účinnost dobíjecích elektromobilů až někam k hranici 10 %).
Klesající účinnost je důkazem rostoucí životní úrovně a rozvinutého socialismu, o tom žádná.
Naneštěstí budeme mít za nedlouho podstatně důležitější starosti, než nějaké dobíjecí elektromobily, takže tato diskuse je bezpředmětná.
J69a70k22u82b 97H34e81g51e87n13b32a37r97t
Nějak vám tam haprují fakta, nemyslíte?
"Kráčíme totiž od vyšší účinnosti k nižší (zavíráme plynovky s účinností nad 55 % a jaderky s účinností kolem 40 % a nahrazujeme je větrníky a solárkami s účinností 10– 25 %)
U nás provozované jaderné elektrárny mají účinnost kolem 30% (především kvůli limitům PWR na teplotu primárního okruhu). Přitom u větrných elektráren účinnost nebude nižší než 40% a u solárních elektráren je víceméně jedno, jaká je - důležitá je cena produktu a vstupní výrobní faktor by jinak přišel vniveč ze 100%, takže i 20% je o 20% více než alternativa.
"takže je logické, že spalovací motor pracující s účinností kolem 35-40 % musí ustoupit elektromobilům, které mají účinnost něco kolem 20-25 %"
To si asi s něčím pletete, elektromotory mají účinnost někde kolem 85%, možná o něco víc.
"nebo máte někdo pocit, že křemík je nevyčerpatelný?"
Křemík je jedním z nejhojnějších prvků v zemské kůře.
P94a33v35e65l 70K31u43t57i28l
Jelikož mám rád fakta a nerad na rozdíl od autora článku za fakta nevydávám své pocity, tak jsem se podíval do statistik čez distribuce pro náš východočeský kraj. Ty si na konci vynásobím osmi, protože zde žije osmina obyvatel ČR. Elektrické auta se nabíjí především v noci. Když se podíváme kolik je odběr elektřiny ve dne a v noci vychází nám že pokud by se v noci zapojilo do zásuvek půl milionu elektrických aut, které se typicky nabíjí výkonem 3,5kW, byl by v noci odběr stejný jako ve dne. Tak a teď povídejte něco o tom, že bude někde nějaká síť kolabovat, nebo že na to není stavěná. Naopak je to sen každého energetika aby byla síť rovnoměrněji zatížená. Navíc v noci se utlumují právě ty uhelné elektrárny, protože u těch jaderných tak rychle výkon snížit nelze.
M45a89r52t55i91n 42K14l31u69v57á94n33e56k
Skúste sem napísať konkrétne čísla a nie 3.5x niečo = málo. Mne sa to už neche hľadať. v ČR sa bavíme o rádovo 5 Mil automobilov, to je max nárast (ak by všetci v noci zapli nabíjanie) o 15GW čo je rádovo 7 blokov ETE. Celkový inštalovaný výkon v ČR je asi 23GW. Rozdiely v priebehu dňa sú napr dnes ráné 8GW na obed 11GW. Keby ste k tomu v noci prihodil 15GW, tak by sa to s denným maximom nevyrovnalo, že? Dalo by sa to nabíjanie rozfázovať v čase, ale dnes sústava nedokáže. A nabíjanie vybitého elektromobilu trvá asi 5 hodín, takže zas až toľko miesta k manévrovaniu nieje.
Všetky údaje z http://energostat.cz/elektrina.html a https://www.ceps.cz/CZE/Data/Vsechna-data/Stranky/Zatizeni.aspx
Do toho robia ešte fotovoltaiky nočný výpadok výkonu. (2GW)
J95i71ř68í 21H61o54r21á94k
Mám pocit, že řadě diskutujících pseudozastánců ekologie uniká, snad i záměrně, že na výrobu elektřiny potřebuji vytěžit suroviny, zpracovat a/nebo vyrobit tu elektřinu. Vytěžit uhlí a vyrobit elektřinu, vytěžit a vyrobit křemík v příslušné kvalitě a udělat z toho fotovoltaiku (a ta mi jaksi na měsíční svit nepojede), nastavět větrníky a zhyzdit s nimi celou krajinu (všimněte si, že ani střelení Rakušani si je nestavějí tam kde jim fouká vítr nejvíc, se všemi nerovnoměrnostmi produkce ... a jako jakýsi axiom si k tomu zelení na samém začátku stanovili, že jaderná energie je špatně. To jim původně vnuknul "Římský klub", který od toho svého postulátu již dávno ustoupil.
A teď lithium na baterie (když vyloučím olověné, těžké, jedovaté) s nectnostmi výroby toho lithia a jeho vlastností - má někdo z masy zastánců kteří tu píší, má někdo z nich ponětí o vlastnostech lithia a o jeho výrobě, o energetické náročnosti výroby? A tak se sice dá v určitých mezích zlepšovat účinnost, ale ty samotné vlastnosti změnit nejdou, pokud někdo z diskutujících není bohem a nedokáže změnit přírodní zákony.
M57i17c29h18a17l 56F63r81ý52d33a
jojo, hlavně, že benzín s naftou si jednoduše natrháte na stromech u silnice
P75e51t34r 32M39e51s41s48n47e65r
Budoucnost patří koním a páře. Představte si, že chcete jet z Prahy do Vídně - koni dáte během cesty snadno nažrat, ale čím nakrmíte ten Dieselův vynález? Vždyť by každých pár kilometrů musela být čerpací stanice! Leda ve snu!
R43i73c41h74a48r37d 62M96i58c68h88a46l32o12w42s44k36i
Kdepak, budoucnost patří aluminiu.
M82a35r56t66i86n 15K71l56u15v70á49n38e69k
Ešte k tým príspevkom že keby sa nevyvážala elektrina z Temelína, tak by sa všetka spotreba osobných áut pokryla stávajúcou kapacitou.
Omyl:Spotreba ropných palív by klesla na 1/2, takže na zbytok by sa stejne muselo stavať.
Problém spočíva i v tom, že ju nemáte ako dostať k 5 mil spotrebiteľov.
Ďalší problém v argumentácii zrušenia vývozu elektriny spočíva v tom, že keby mali byť elektromibily globálne riešenie, tak chýbajúci vývoz z ČR by podstatne zhoršil situáciu v štátoch kam sa tá elektrina vyváža. Napríklad v Nemecku kde fakt "chytro" vsadili na zelenú. Ich Energetická a hlavne distribučná sústava je na tom kôli zelenej energii (nestabilné zdroje a obrovské toky energie krížom celou Európou) ešte biednejšie ako naša, takže tam by nárast spotreby energie systém spoľahlivo zlikvidoval.
Ale je pravda že žiadne výrobné ani distribučné kapacity netreba. Stačí keď všetci majitelia elektromobilov (5 mil áut) zároveň so zapnutím nabíjačiek vypnú iné spotrebiče o príkone cca 3kW. Myslíte že to budú schopní a ochotní?
Alebo nemusia vôbec používať dopravné prostriedky spotrebuvajúce ropu.
Ale to by museli aj prestať lietať na ekologické kongrasy po celom svete lietadlom a produkovať parádnu uhlíkovú stopu. Hlavne že do obchodu skočia na bycikli.
P29e15t72r 39N10e82h75a54s69i79l
Sorry ale co je to za nesmysl? Vždyť vámprvní věta vylučuje druhou!
"Ešte k tým príspevkom že keby sa nevyvážala elektrina z Temelína, tak by sa všetka spotreba osobných áut pokryla stávajúcou kapacitou.
Omyl:Spotreba ropných palív by klesla na 1/2, takže na zbytok by sa stejne muselo stavať."
V první větě máte, že se všechna spotřeba aut pokryje stávající kapacitou a v druhé větě zase, že jen na 1/2 by klesla spotřeba ropných paliv. Když jste napsal, že vyměníte všechny, auta tak je snad druhá věta "0", nebo kde jste vzal tu polovinu?
A stále tu probíráte naprosto hypotetickou situaci která nikdy nemůže nastat ani nenastane. TAk proč to tady pořád omýláte? Výmena spalováku začala a již probíhá a bude to pomalý proces v řádu 10-ky let. Tak nemá vůbec cenu tu vymýšlet coby kdyby, protože to nikdy nenastane.
P66a33v82e43l 39F28o32l88t93á25n
Na tak pitomý, neodborný, zaujatý a neobjektivní článek je opravdu škoda slov.
L58u23k90a97s 55P68l69a28c43h65y
Článek bezesporu zajímavý, až na jedinou maličkost - jak dlouho potřeboval dnešní benzínový/dieselový automobil, aby se propracoval na stávající úroveň spolehlivosti a ostatních parametrů a infrastruktury? Nebo bylo vítězné tažení spalovacích motorů odstartováno tím, že se nejprve postavila alespoň 1 čerpací stanice na 10km2 (to číslo je jen nadsázka), kvalitní asfaltové silnice a dálnice a teprve potom byl automobil slavnostně vynalezen?
Já nechci být nezdvořilý, ale popírat jeden vynález pomocí argumentace jiného, který zažil ale úplně tu samou dobu zrodu a vylepšování svého ekosystému, jen na základě toho, že ten starší už to má všechno hotové mi přijde poněkud ... pochybné?
M22a67r88t49i82n 72K92l12u58v68á80n23e55k
je to pekné, ale s tým že energiu musíte na rozdiel od ropy vyrobiť a nie vyťažiť nič nespravíte. A keď nepoviete AKO vyrobiť, z čoho a za koľko , ako distribuovať a za koľko, tak ste sa nikam nepohol.
M10i63c31h37a27l 85Z48v59ě43ř53i70n91a
Máte na mysli ten eko elektromobil, který již při výrobě a následní likvidaci vytvoří daleko víc emisí než klasický automobil za celou životnost?
J81i40ř53í 23K15o36p36ř24i80v97a
Není výhoda mít výrobu a likvidaci specializovanou tak, aby se emise likvidovaly přímo na místě, bez zátěže životního prostředí
M44a43r60t66i35n 30K40a34r43á44s67e38k
Je to velmi jednoduche - osobni auta v CR potrebuji necelych 4 miliardy litru benzinu a nafty. Pro nejaky prepocet nafta x eletrika si vezmeme treba auta nizsi stredni tridy - treba golf vs nissan leaf - golf bude realne jezdit za nejakych rekneme 6 litru (diesel trochu mene benzin trochu vice), elektro za nejakych 18 (realne 15 - 20). Tzn 1 litr benzinu/nafty predstavuje cca 3kwh potrebne elektriny por pohon audit. $ miliardy litru znamenaji tedy cca 12 TWh elektriny pro pohon 100% osobnich aut v CR. Musime ale zohlednit jiste ztraty v prenosu elektriny mezi paterni siti a domaci soustavou (cca 10%) - na druhou stranu se usetri zase pomerne velke mnozstvi eketriny potrebne k vyrobe a distribuci benzinu (tyto efekty budou cca pdobone, ale ani jeden z nich nema zasadni vliv). S ohledem na to ze export elektriny je pres 15 TWh rocne, tak by stacil pro pohon vice nez 100% vsech osobnich aut v CR.
M97a91r47t41i10n 56K26l62u34v44á77n90e89k
Keď pominiem to že ste nahradil len 1/2 spotreby ropnych paliv, tak ste opomenul to za akú cena sa predáva elektrina na export a za akú pre domáci trh a ako chcete tú elektrinu dostať do 5 mil domácností.
P61a57v44e63l 54O85b41d80r11ž29á86l76e60k
Kdokoliv uvažuje o nějakém masovém rozšíření elektroaut, bude muset vyřešit hlavně problémy:
- cena podobná jako běžně prodávaná auta v ČR dneska (tedy tak do 300 tisíc za rodinné auto)
- možnost auto používat ve stejném režimu, jako klasické auto (zaparkovat kdekoliv na sídlišti, kdykoliv do něj znovu nastoupit a jet kamkoliv)
- nutnost řešit doplňování energie/tankování tak max. 2x za měsíc
- vynechat požadavek na vlastní garáž/dvorek s domácí nabíječkou a přípojkou 3f/16A
Očekávat, že lidé změní své zvyky, třeba že se zase neučí přemýšlet, kde na noc zastaví a připojí nabíječku ... není reálné.
M60a28r29t18i20n 35K34a52r42á60s75e72k
Ne, opravdu vsechny body vyresit nemusi. Ono "masove rozsireni" neznemane "nahrada 100% spalovacich aut". Spousta lidi, co bydli v baraku na okrajich mest ma 2 auta, pricemz jednu je nakupni taska, ktera jezdi velmi kratke trasy, vyjimecne vice nez 50 km denne - jako takove druhe auto bohate staci elektroauto s dojezdem 100km, pichnout to auto jednou za tyden do zasuvky opravdu neni problem (pri najezdu 200km na nabiti by to bylo asi tak 2x casteji nez navsteva benzinky, pricemz strceni na nabijecky je nmohem rychlejsi).
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt
Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně
Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...
Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu
Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...
Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt
Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...
První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid
Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...
KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části
Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!