Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

  • 162
Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách slibujících nadupané elektromobily a propojené autonomní vozy. Zaměřili jsme se na několik začínajících výrobců, kteří by rádi porazili severoamerickou Teslu.

Rimac Concept One

Elektropohon lze snadněji vyrábět, levněji řídit jeho vývoj, produkci a konečnou zástavbu do samotných vozidel. Proto se na světovém automobilovém trhu objevil roj začínajících automobilek s vizionářskými projekty. Kraluje jim bezesporu Čína.

Co je to start-up?

Start-up je označení pro začínající firmu nebo rychle se vyvíjející podnikatelský subjekt s velkým obchodním potenciálem. V automobilovém světě vznikají neustále nové projekty, koncepty a nápady, které se v případě zájmu a úspěchu rozrostou v solidní byznys.
Prostředí start-upů je často podporováno komunitou podobně začínajících podnikatelů, kteří se vzájemně podporují, nebo velkými korporacemi čmuchajícími finanční prosperitu. Centrum tohoto dění leží v nejjižnější části aglomerace San Francisco Bay Area (Kalifornie), které se přezdívá Silicon Valley.

Tamní vláda totiž tlačí na masivní elektrifikaci a chce mít do roku 2025 na silnicích minimálně sedm milionů elektromobilů. Jeden z největších současných znečišťovatelů chápe rizika dopravního přetížení a vysokých emisních stop ve městech. Mimo to mají auta na baterie potenciál oslovit masovou klientelu, tím pádem motivují inženýry k vývoji pokročilých technologií a zlepšování baterií.

Lidé v některých zemích si příliš nemohou vybírat kvůli vysokým emisním poplatkům, zkuste si v takovém Norsku zaregistrovat vůz s výkonným spalovacím motorem, mnohdy jsou daně naprosto šílené. Nazvali bychom to „vynucená elektromobilita“.

Poslední roky rozpoutaly automobilovou bouři nadějných začátečníků disponujících stovkami miliard korun od investorů. Mladé automobilky vyrazily do boje o místo na slunci s pomocí talentovaných designérů, technických ředitelů a marketingových kouzelníků přetažených od zavedených značek. Dali jsme dohromady ty nejdůležitější a zhodnotili jejich šance na úspěch.

Byton design a technika (Čína)

Společnost Byton byla založena dvěma Němci, bývalými zaměstnanci BMW a Infiniti. Úspěšný designér Boris Jacob vdechl tvar a krásu čínskému SUV koncept M-Byte, které čeká na úspěch po boku stylového sedanu K-Byte. Automobilka chce zaujmout mimo jiné obří dotykovou obrazovkou, kterou narušuje klasické uspořádání palubní desky a ovládáním gesty i pokročilou konektivitou (k vidění zde).

Přednosti: konektivita a rozhraní
Základní cena:
1 milion korun
Šance na úspěch: 9/10

Byton M-Byte

Byton M-Byte a Byton K-Byte

Byton K-Byte

Dyson inovace pro všechny (Velká Británie)

Britský specialista v oboru špičkových inovačních produktů James Dyson prohlásil, že automobily přirozeně patří do jeho výzkumného portfolia. Miliardář plánuje zkonstruovat vlastní elektromobil, proto v Británii otevřel kanceláře, rekrutoval asi 400 inženýrů a vydal se hledat vhodnou továrnu do Singapuru (více čtěte zde).

Přednosti: inovace
Základní cena: neznámá
Šance na úspěch: 9/10

James Dyson
James Dyson

James Dyson

Faraday Future marnivost a problémy (Čína)

Mohlo jít o rovnocenného rivala Tesly s gigantickým potenciálem, ale kontinuální problémy s financováním, hledáním továrny a opět financováním šance na úspěch rapidně snižují. Naděje, že by se ambiciózní crossover FF91 se zrychlením z nuly na sto za 2,39 sekundy dostal do sériové výroby, pomalu mizí, což to dělá nešťastným i samotného šéfa vývoje. Škoda, vypadalo to fakt nadějně. Premiéru supersportovního elektromobilu jsme viděli na vlastní oči - čtěte zde.

Přednosti: skutečný rival Tesly
Základní cena: 3,6 milionu korun
Šance na úspěch: 4/10

Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91

Faraday Future FF91

Fisker návrat na scénu (USA)

Návrhář Henrik Fisker stvořil jakéhosi neúspěšného „antikrista“ mezi elektroauty, tedy sportovní hybrid Karma s mimozemským vzhledem a dvoulitrovým turbobenzinem od General Motors. Fisker je také držitelem patentů na pevné elektrolytové baterie, tedy technologie, kterou by všichni rádi rozvíjeli. Vizionář se chce vrátit na hlavní stránky automobilových médií, zkouší to s novým elektromobilem EMotion a díky revolučním bateriím má šanci na úspěch. Rozhovor s Henrikem Fiskerem čtěte zde.

Přednosti: akumulátory
Základní cena: 2,9 milionu korun
Šance na úspěch: 6/10

Fisker EMotion
Fisker EMotion - interiér
Fisker EMotion

Fisker EMotion

Lucid Motors krása stíhaná nádherou (USA)

Veleúspěšný design sportovní limuzíny Lucid Air konkuruje i dnes populárním crossoverům. Díky miliardovým finančním injekcím plánuje automobilka zahájit sériovou výrobu do roku 2020, avšak původně jsme se měli dočkat už letos. Svoje naděje a rentabilitu podkládá smlouvou o využívání nabíjecích stanic ve Spojených státech s koncernem Volkswagen, a to jsou hodně dobré vyhlídky pro čínskou start-upovou automobilku se sídlem v Kalifornii.

Přednosti: design
Základní cena: 1,35 milionu korun
Šance na úspěch: 7/10

Lucid Air
Lucid Air – interiér
Lucid Air

Lucid Air

Nio bezedná podpora (Čína)

Tento čínský start-up stvořil mimo jiné hyperelektromobil EP9 se zrychlením z nuly na tři sta kilometrů za hodinu za 15,9 sekundy a drží rekord na Severní smyčce legendárního Nürburgringu. Automobilka začala s výrobou a prodejem obřího crossoveru ES8 v Číně a také plánuje představit ještě další kompaktní model, EP9 však je tím hlavním trhákem. Finanční toky z jsou takřka bezedné, jelikož má Nio podporu největších čínských investorů.

Přednosti: takřka neomezené finance
Základní cena: 33,5 milionu korun
Šance na úspěch: 8/10

Nio EP9
Nio EP9
Nio EP9

Nio EP9

Rimac dokud nás Hammond nerozdělí (Chorvatsko)

Rimac Concept One rozsekal Richard Hammond v pořadu The Grand Tour na atomy. Tím udělal chorvatské automobilce Rimac asi nejefektivnější reklamu vůbec, protože se o této události psalo téměř všude. Šílený elektromobil podpořil výrobce konceptem C Two, který má ve výbavě malý hasicí přístroj jako vzpomínku na neblahou událost. Šikovné evropské ruce se umí prodat, proto Rimac nabídl své umění i ostatním automobilkám, takový Aston Martin Valkyrie bude využívat právě jejich hybridní systém. Více o zakladateli Rimacu čtěte zde.

Přednosti: evropské řemeslné umění
Základní cena: 4,75 milionu korun
Šance na úspěch: 8/10

Rimac Concept One
Rimac Concept One
Rimac Concept One

Rimac Concept One

Rivian bzučící pick-up (USA)

Zastavět do užitkového pick-upu baterie a pohánět ho elektromotorem už není tabu. Puristé ženoucí se za dieselem by měli zpozornět a podívat se na malého výrobce Rivian, který se loni na losangeleské autoshow prezentoval s elektrickým SUV R1S a pick-upem R1T. Projekt slibuje čtyři pohonné elektromotory, vysoký výkon, dojezd kolem 600 kilometrů a autonomní řízení. Na výsledek si musíme počkat do roku 2020. Více o elektrickém pickupu čtěte tady.

Přednosti: unikátní pick-up
Základní cena: 1,56 milionu korun
Šance na úspěch: 6/10

Rivian R1T
Rivian R1T
Rivian R1T

Rivian R1T

Bollinger Motors elektrická geometrie (USA)

Může být krabice aerodynamická? Může, podívejte se na Nissan GT-R R35. Může být elektrická krabice užitečná? Ano, mrkněte na produkty start-upové automobilky Bollinger Motors a jejich modely B1 a B2. Oba vozy jsou v podstatě hodně praktická nákladní auta s hmotností kolem 4,5 tuny, hliníkovou karoserií, dvěma elektromotory, hydropneumatickým odpružením, bateriemi s kapacitou 120 kWh a dojezdem okolo 320 kilometrů na jedno nabití.

Přednosti: praktičnost
Základní cena: neznámá
Šance na úspěch: 7/10

Bollinger B2
Bollinger B2
Bollinger B2

Bollinger B2

Weltmeister masová záležitost (Čína)

Jméno automobilky Weltmeister znamená v překladu z německého jazyka mistr světa. Zní to trochu odvážně, ale zakladatelé značky nejspíš vědí, co dělají. Mají ambiciózní cíl, a to dosáhnout se svým kompaktním elektrickým SUV EX 5 počtu 100 tisíc prodaných aut ročně. Začít chtějí už příští rok.

Přednosti: konzumní produkt
Základní cena: 1 milion korun
Šance na úspěch: 7/10

Weltmeister EX5
Weltmeister EX5 - interiér
Weltmeister EX5

Weltmeister EX5

Vanda Electrics sbohem Teslo (Singapur)

Po dlouhé odmlce se na scéně znovu objevil projekt Vanda Dendrobium D1, předobraz sériového supersportu, který bude vznikat v továrně značky ve Velké Británii. Počítá se s famózním výkonem 1825 koní, točivým momentem 2000 Nm, zrychlením z nuly na sto těsně pod 2,8 sekundy a hmotností nepřesahující 1 750 kilogramů. S vývojem pomáhá i tým Williams Advanced Engineering a výrobce plánuje použít vlastní akumulátory. Jistou zvláštností ostře tvarované karoserie z uhlíkových vláken je také netradiční otevírání dveří.

Přednosti: výkon, design
Základní cena: 28,5 milionu korun
Šance na úspěch: 6/10

Vanda Dendrobium D1
Vanda Dendrobium D1 - interiér
Vanda Dendrobium D1

Vanda Dendrobium D1

Lightyear ahoj Slunce! (Nizozemsko)

Nizozemský start-up Lightyear vymýšlí originální způsob, jak vyřešit problém se závislostí na nabíjecích stanicích. Zatímco se Tesla naplno ponořila do masivní výstavby superchargerů, techniky ze země tulipánů, dřeváků a coffee shopů uchvátila sluneční energie. Výrobce však myslí na zadní vrátka, proto chystaný elektromobil One bude disponovat klasickou nabíjecí zdířkou, protože když je zataženo nebo noc, sluncem toho moc nedobijete.

Nizozemci budou muset doladit zakomponovaní solárních panelů, elektromotorů do kol, zvážit nasazení vzduchového podvozku a nahradit tradiční zpětná zrcátka kamerami. Na evropský trh by se mělo auto dostat už v roce 2020 se startovní cenou kolem tří milionů korun. Po zaběhnutí výroby se očekává cena kolem 600 tisíc korun.

Přednosti: výkon, design
Základní cena: 3 miliony korun
Šance na úspěch: 5/10

Lightyear One
Lightyear One
Lightyear One

Lightyear One

Qiantu Motors Asie dobývá Ameriku (Čína)

Společnost Qiantu Motors s vlastní továrnou v Su-čou už elektromobil Qiantu K50 uvedla na domácím trhu. Start-upová automobilka chce dobýt i Spojené státy, proto podepsala kontrakt o spolupráci se společností Mullen Technologies, která sídlí v Kalifornii.

Auto má atypické pneumatiky Pirelli P Zero 235/35 ZR19 vepředu a 265/35 ZR19 vzadu. Elektromobil zvládá zrychlení z nuly na sto za 4,6 sekundy a rozpálí to přes 200 kilometrů za hodinu. Dojezd na jedno nabití je kolem 380 kilometrů a v Číně vyjde v přepočtu na 2,75 milionu korun.

Přednosti: zkušenosti z Číny
Základní cena: 2,75 milionu korun (Čína)
Šance na úspěch: 6/10

Qiantu K50 - interiér
Qiantu K50 - interiér
Qiantu K50

Qiantu K50


Elektromobil