Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

  5:00
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako malý posedlý automobily. Simuloval kvůli nim, jako vizionář později zaujal arabské šejky. Teď vyrábí elektrická žihadla značky Rimac, která na dálnici snadno ujedou konkurenci.

„Celej život jsem úplně ujetej do aut. Rodiče mi říkali, že jsem se o ně zajímal ještě dřív, než jsem začal mluvit a chodit. Prý jsem i simuloval, že mám zlomenou ruku, jen aby mě posadili do auta a odvezli do nemocnice,“ říká třicetiletý Chorvat Mate Rimac, jenž zkonstruoval nejrychlejší auto s elektrickým pohonem na světě. Žádnou neforemnou krabici, ale vymazlený supersportovní vůz za zhruba 25 milionů korun.

Svou zemi reprezentoval během uplynulého víkendu na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku v Monaku a jeho podnikatelský příběh má neskutečný drajv. Už na střední škole dvakrát uspěl v národní soutěži o nejlepší inovaci v elektrotechnice.

„Byly to školní projekty. Vymyslel jsem rukavici, která suplovala funkci klávesnice a myši. Měla sloužit k ovládání televize a internetu. To bylo ještě v době, než se rozšířily chytré telefony. A taky jsem navrhl systém, jak eliminovat mrtvé body při jízdě autem,“ vypráví charizmatický vizionář. Dokonce má dva patenty, jenže tehdy neměl tušení, jak systém začít vyrábět ve velkém a prodávat.

Když mu bylo osmnáct, koupil si své první auto, BMW řady 3 z roku 1984. „Koupil jsem si auto, které bylo o čtyři roky starší než já . Chtěl jsem s ním závodit, ale ten starý motor vybuchl. Tak jsem se rozhodl, že ho přestavím na elektromobil,“ vypráví Rimac.

V knize rekordů

Součástky sháněl po vrakovištích či z vysokozdvižných vozíků, později si vyráběl vlastní. Auto postupně vylepšoval a jezdil s ním po závodech, kde soupeřil s auty se spalovacím motorem. „Ze začátku se mi smáli: ‚Co děláš s tou pračkou na závodní dráze?‘ Ale pak jsem začal vyhrávat,“ usmívá se Rimac. V roce 2011 si vysloužil zápis do Guinnessovy knihy za elektroauto s největším zrychlením.

Fotogalerie

Už tehdy bylo jeho snem postavit vlastní auto. „Jenže v automobilovém odvětví panují obrovské vstupní bariéry. Stovky lidí se snažily rozjet vlastní automobilku, ale skoro nikdo neuspěje,“ říká Rimac.

Překážkou jsou hlavně investice do vývoje. Rimac si v začátcích mohl sáhnout na peníze od šejků z Abú Zabí, kterým se jeho nápad i skici líbily. Společně se domluvili, že prototyp představí na frankfurtském autosalonu. Jenže vyžadovali, aby se Rimac přesunul k Perskému zálivu, s čímž nesouhlasil.

„Pracovali pro mě tehdy tři kluci. Abych jim mohl zaplatit, musel jsem si půjčit, kde se dalo, prodat všechno, co šlo, včetně otcovy motorky, aniž o tom věděl,“ říká Chorvat. Vůz sice tehdy do Frankfurtu přivezli, ale do hotového auta měl daleko.

„Uvědomili jsme si, že bude trvat roky, než ho vyvineme. Na to jsme neměli čas ani peníze,“ říká Rimac. Tehdy se rozhodli, že budou vyvíjet technologie pro jiné automobilky. „To bylo asi nejlepší rozhodnutí, co jsme udělali,“ dodává. Dodnes je to hlavní byznys firmy Rimac, jejímiž zákazníky jsou Renault, Jaguar či Aston Martin.

Vedle toho pracovali na vlastním autě. Ukázali ho před dvěma lety na ženevském autosalonu. Modelu Concept One se vyrobilo osm kusů a všechny se prodaly. Letos na stejném místě předvedli Concept Two.

„Dvojka má být hotová v roce 2020, vyrobí se 150 kusů. Cenovka je na 1,7 milionu eur (asi 44 milionů korun, pozn. red.). Na jedno dobití má ujet až 650 kilometrů. A maximální rychlost bude 412 kilometrů v hodině. „Mohla by jet rychleji, jediné omezení jsou pneumatiky,“ vysvětluje Rimac.

Šťastná nehoda?

Concept One přitáhl pozornost široké veřejnosti mimo jiné kvůli nehodě Richarda Hammonda, moderátora známých britských motoristických pořadů Top Gear a The Grand Tour. Při testování auta loni v červnu ve Švýcarsku nezvládl zatáčku a vyletěl ze silnice. Auto po několika kotrmelcích začalo hořet.

„Řada lidí mi říkala, že to bylo to nejlepší, co se mohlo přihodit. Psalo se o tom po celém světě, chorvatské noviny to týden řešily na titulních stranách. Ale pro mě to bylo dost stresující. Připadalo mi, že jsem zestárnul o deset let,“ říká Rimac. Podnikatel totiž tehdy zrovna jednal o penězích od investorů a bál se, že humbukem okolo je nepřesvědčí.

Za konkurenta majitele automobilky Tesla Elona Muska se chorvatský výrobce elektromobilů nepovažuje. „Když jsem začínal, Teslu jsem bedlivě sledoval. Ale tehdy to nebyl žádný Elon, ten přišel až později jako investor. Vzhlížím spíš k vynálezci Nikolu Teslovi, který se také narodil v Chorvatsku,“ prohlašuje Rimac.

  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Covid mění pravidla pro rezervace letenek. Změna termínu je bez poplatků

Letečtí dopravci upravují pravidla pro nákupy letenek. Cestujícím nově umožňují bezplatně měnit termíny letů na...

Po jízdenkách na Slovensko se zaprášilo, lidé se chtějí vyhnout karanténě

Někteří dopravci registrují zvýšený zájem cestujících o jízdenky na Slovensko. Důvodem je nejspíš karanténní omezení...

Vlakové spojení na Slovensko se omezí, kvůli opatřením klesl zájem

Provoz některých mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Slovenskem bude omezen, rozhodnutí se dotkne zhruba 18...

Bourání billboardů u dálnic vázne. Tři roky od zákazu jich zbývají stovky

V okolí dálnic a silnic první třídy zůstávají i po více než třech letech účinnosti zákazu billboardů v ochranném pásmu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...