Nejchytřejší čínské auto má displej přes celou přístrojovou desku

aktualizováno 
Čínská firma Byton představila koncept svého chytrého elektrického vozu. Auto, na jehož konstrukci pracovali bývalí zaměstnanci BMW a firmy Apple, má mimo jiné velkou palubní desku s dotykovým displejem a umožňuje vůz otevřít díky softwaru k rozpoznávání obličeje.

Koncept vozu budoucnosti čínské automobilky Byton | foto: Byton

Provozní ředitel a spoluzakladatel firmy Daniel Kirchert před zahájením veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas novinářům řekl, že auto se má vyrábět masově a prodávat se začne příští rok za cenu od 45 tisíc dolarů (960 tisíc korun).

„Chceme být společností, která přinese na trh první skutečně chytré auto,“ prohlásil generální ředitel Carsten Breitfeld, jehož cituje server BBC.

Koncept vozu budoucnosti čínské automobilky Byton

Téměř přes celou palubní desku se rozprostírá velká obrazovka, která je ve dne jasně bílá, ale za tmy se její světlo změní, aby tolik nerušilo. Obrazovku lze ovládat dotykem, hlasem a gesty. Uprostřed volantu je tablet, další obrazovky jsou pak na zadní části předních sedadel.

Hlavní displej může zobrazovat mnoho věcí - videoklipy, kalendář, trasu, zdravotní údaje a další. Po usazení do auta vnitřní kamera určí, kdo je sedící osoba, načte profil a nastaví polohu sedadel a provede další úpravy. Pokud je auto v plném režimu samořízení nebo v nepohyblivém stavu, mohou se přední sedadla natáčet směrem k sobě a otevřít prostřední prostor auta tak, že i sedící na zadních sedadlech vidí přední velký displej.

Koncept vozu budoucnosti čínské automobilky Byton
Koncept vozu budoucnosti čínské automobilky Byton

Automobil je vybaven senzory, které by měly umožnit autonomní řízení čtvrté úrovně, tedy takové, kdy by řidič teoreticky mohl za volantem usnout. To však zatím nebude v nabídce. Vůz tak bude mít nabídku autonomního řízení, kdy bude auto řídit samo, ale řidič musí zůstat v pohotovosti a být připraven převzít kontrolu nad řízením.

Fotogalerie

Auto od společnosti Byton má být na jedno nabití schopno ujet 400 až 520 kilometrů. 

Baterii by mělo být možné z 80 procent dobít do 30 minut. Zrychlení z nuly na 100 má auto mít zhruba za pět sekund.

Společnost Byton byla dříve známá jako Future Mobility. Název vznikl ze slov Bytes on Wheels, tedy bajty na kolech. Firma je financována z Číny.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Najdete na iDNES.cz