Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

aktualizováno 
Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian představil své první auto, jmenuje se nepoeticky R1T a má ambice stát se hitem amerického trhu. Počin nové automobilky míří mezi v Americe veleoblíbené pick-upy.

Rivian R1T | foto: Rivian Automotive

Bez souvislostí by Rivian R1T vypadal jako hezké designérské cvičení s fantaskními parametry. Jenže pozor, ač je značka Rivian zatím neznámá, tak má dostatek investorů a financí a už rok vlastní automobilku. Loni v létě totiž převzala bývalou továrnu Mitsubishi ve městě Normal ve státě Illinois. 

Fotogalerie

Navíc firma angažovala zkušené manažery z autoprůmyslu, třeba  Lawrence Achrama, bývalého vysokého manažera Chrysleru, bývalého šéfinženýra elektrických pohonů Magny Gariho Gloceriho nebo Larryho Ericksona, bývalého designéra General Motors a Fordu. 

To je podobný příběh jako u Tesly, ta pro změnu převzala svou Tesla Factory v roce 2010 ve Freemontu v Kalifornii po Toyotě a General Motors. Přes všechny problémy se Tesla na trhu etablovala a v podstatě je synonymem pro elektromobilitu. Rivian má podobné ambice a navíc míří na modlu amerických silnic - na pick-upy. 

Ano, Rivian R1T je pick-up. Zde musíme zdůraznit, že pick-upy či přesněji trucky jsou nejprodávanější auta v USA. Loni byl jedničkou celého trhu Ford série F, následovaný Chevroletem Silverado a třetí byl RAM (dřív Dodge RAM). Jen těchto třech modelů se loni prodalo téměř dva miliony. A k tomu můžeme přičíst další stovky tisíc dalších pick-upů ostatních modelů a značek.

Rivian R1T

Rivian R1T je v podstatě tvarově konzervativní, vypadá tak, jaké pick-upy si Američané kupují. Samozřejmě je zde něco nového, nezvyklá přední světla se světelným pásem přes celou šířku přední masky a stejným i vzadu. Ale jinak to není žádná nesmyslná designérská kreace, naopak se zde myslelo na praktičnost. Takže vedle pohodlné kabiny je zde nejenom zadní korba, ale také nákladní prostor pod přední kapotou a zajímavá schránka za kabinou přístupná z obou stran. V tomto směru je to na jedničku.

Famózní parametry

Důvod, proč pod kapotou není motor, je prostý. Rivian R1T má totiž elektromotory u kol, pro každé jeden. Tudíž je to čtyřkolka bez mechanických vazeb, což je samozřejmě praktické. Takzvaná skateboardová platforma umožňuje umístění různého počtu článků, takže už dopředu Rivian připravuje tři varianty auta. Liší se jak kapacitou akumulátorů tak výkonem motorů. 

Výkon je impozantní, základní provedení dává celkových 300 kW, což snadno překonává osmiválec Fordu F150. Nemluvě o silnějších verzích s celkovým výkonem 522 a 562 kW. Točivý moment je pak vyloženě lokomotivní, slabší varianta má 7 000 Nm, dvě silnější dokonce dvojnásobek. A není to překlep, firma opravdu uvádí takové hodnoty.

Rivian R1T

Pak není divu, že nejslabší varianta zrychlí na stovku (96 km/h) za 4,9 sekundy, prostřední jen za tři sekundy a poslední za 3,2 sekundy. Na 160 kilometrů za hodinu to pak je 7 až 12,5 sekundy. 

Verze jsou primárně odstupňované podle kapacity baterií. Ty jsou 105, 135 a 180 kWh, což by mělo umožnit dojezd 370, 480 a až 640 kilometrů na jedno nabití. I to jsou skvělé hodnoty a posouvají elektroauto do běžného provozu. Rychlonabíječka pak nabije baterie na 320 kilometrů jízdy za pouhou půlhodinu. 

S hmotností 2,6 tuny je to sice těžké auto, ale stále se vejde do běžné kategorie 3,5 tuny, nosnost je 800 kilogramů, přívěs může mít až 5 tun. Což je dostatečné, i když konkurenční klasické pick-upy jsou lehčí a mají vyšší nosnost.

Výrobce slibuje autonomní řízení 3. úrovně na dálnicích a k dispozici budou aktualizace softwaru vzduchem, takže v podstatě automaticky. 

Na pole si ho asi nikdo nekoupí

S rozumným designem a praktickými parametry postupuje Rivian správně, o elektrický pick-up by mohl být zájem a konkurence neexistuje. Tedy ta elektrická ne, klasická výše uvedená je velmi silná. Je samozřejmě otázkou, jestli rancher vymění svůj osmiválcový truck (jak se plnotučným pick-upům v USA říká) za elektrické auto. Navíc si bude muset připlatit, protože osmiválcový Ford F150 s velkou kabinou a pohonem všech kol stojí od 40 000 dolarů (zhruba 900 000 korun bez daně) a Rivian bude startovat na částce 69 000 dolarů (asi 1,6 milionu korun bez daně).   

Rivian R1T

Jenže Rivian jistě bude cílit na trochu jinou skupinu zákazníků, kteří s pick-upem nevozí seno nebo dřevo z lesa, ale používají ho v podstatě jako auto pro volný čas. V mnoha státech USA navíc zákazníci mohou dostat na elektromobil dotaci a různé daňové úlevy. V každém případě firma slibuje dodávky od konce roku 2020, pro předobjednávku stačí složit 1 000 dolarů. Což je podobný způsob prodeje jako u Tesly. Zpočátku budou v prodeji jen nejsilnější verze, které budou podstatně dražší. Ceny firma zatím nezveřejnila. 

To, že Má Rivian továrnu a solidní management, slibuje, že by se z projektu mohla stát funkční automobilka. Ovšem také to může dopadnout úplně jinak.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Nové partnerství: BMW bude na dobu elektrickou zbrojit s Jaguarem

Elektrický pohon Jaguaru

Automobilky BMW a Jaguar Land Rover se dohodly na spolupráci při vývoji elektrických pohonů....

Nejvíce high-tech elektromobil hýčká komfortem a postraší spotřebou

Audi e-Tron

VIDEO Audi e-Tron není běžný elektromobil. Je to výkladní skříň nejnovějších technologií, kterými se...

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz