Vyšší cena elektromobilů je dána především cenou baterií. Cenový rozdíl mezi elektroauty a spalovacími verzemi se v poslední době dokonce zvětšuje. Podle studie trhu duisburgského Centra pro automobilový výzkum (CAR), kterou citoval německý Handelsblatt, elektromobily v posledních měsících výrazně podražily. Podle průzkumu se prohlubuje cenová propast mezi auty na baterie a konkurencí benzinových či naftových motorů.
Podle ceníků stálo 15 nejoblíbenějších elektroaut v Německu v srpnu o 14,5 procenta více než o rok dříve. To odpovídá průměrnému zvýšení ceny o 5 385 eur na vozidlo. Nejoblíbenějšími modely ve sledovaném období byly Tesla Model 3, Fiat 500 e a VW ID.3. Zdražila samozřejmě i nejprodávanější spalovací auta. Jejich ceny v Německu ovšem vzrostly jen o 12,5 procenta, o 3 531 eur za auto.
Expert Ferdinand Dudenhöffer předpokládá, že se cenová mezera v příštích letech ještě zvětší. Na vině jsou vyšší pořizovací náklady na polovodiče a suroviny, které jsou pro elektromobily potřeba ve větší míře.
Vyšší růst cen elektromobilů než aut se spalovacími motory je vidět i na českém trhu. Komplexní data k dispozici nemáme a oslovené automobilky nám je z celkem pochopitelných důvodů nechtěly poskytnout, máme proto data jen z náhodného vzorku. Že rozdíl v růstu cen je, potvrzuje Pavel Louda, majitel společnosti Louda Auto, která provozuje 31 autosalonů ve 13 městech: „Aktuální stav, kdy elektrická auta v průměru zdražují rychleji než vozy na konvenční pohon, souvisí s momentálním růstem cen surovin potřebných k výrobě baterií. Budoucnost elektromobility tím ale zřejmě nebude ohrožena.“
Zhasínat, netopit. Politici nařizují šetřit, za elektrovozy ale utrácejí stamiliony |
Zmíněný Volkswagen ID.3 se loni prodával ve variantě Pure od 888 900 Kč, letos je k dispozici pouze jeden, ovšem jiný výbavový stupeň GO! S vyšší kapacitou baterie, a to za 1 228 900 Kč. Varianta se stejnou baterií stála loni 1 103 900 Kč. Škoda Enyaq iV 60 stála loni v létě 1 089 000, dnes 1 179 900 Kč, což představuje zdražení o 8,3 %. Lepší Enyaq iV 80x pak zdražil z loňských 1 319 900 Kč na letošních 1 404 900 Kč, tedy o 6,4 %. Na doplnění: Škoda Kodiaq loni na jaře startovala na částce 799 900 Kč za verzi Ambition s benzinovým motorem 1.5 TSI s manuální převodovkou a pohonem předních kol, na podzim podražila na 863 900 Kč. Tuto cenu drží i dnes, zdražení tak bylo rovných 8 procent.
Škoda Octavia liftback s nejslabším tříválcem 1.0 TSI (81 kW/110 k) a manuální převodovkou zdražila před koncem letošního roku na 519 900 Kč z předchozích 493 900 Kč. S motorem 2.0 TDI 85 kW se cena zvedla na 569 900 Kč z předchozích 544 900. Tehdy šlo o plošné zdražení o 25 000 korun. A tyto ceny drží i v době uzávěrky tohoto článku, zdražení tak bylo 5,3, resp. 4,5 %.
Nárůst ceny u elektrického Enyaqu vysvětluje mluvčí značky Pavel Jína změnou výbavy, kdy přidané prvky svou ceníkovou cenou převyšují sumu, kterou zákazník zaplatí navíc. „V rámci cenového kroku byly do jednotlivých výbavových stupňů a variant modelové řady ENYAQ iV doplněny zákaznicky nejoblíbenější a nejvíce objednávané výbavové prvky. Patří mezi ně například navigace, asistenční systémy v paketu Asistovaná jízda, Family paket nebo příprava pro tažné zařízení. Snažíme se tímto krokem zároveň zjednodušovat komplexitu naší nabídky a předcházet tak prodlužování dodacích lhůt našich vozů,“ uvedl Pavel Jína.
Podobně obecný byl i David Haidinger, mluvčí značek BMW a Mini v Česku: „K cenovým korekcím vozů BMW a MINI dochází průběžně a reflektují situaci na trhu. Velice často dojde ke zdražení například z důvodu změny komplexity a navýšení sériové výbavy. Zákazník sice zaplatí více, více toho však také v konečném důsledku dostane. U PHEV a BEV (pluginhybridních a bateriových, pozn. red.) vozů je naší snahou v rámci ČR udržet je na atraktivní cenové úrovni, a tak došlo k jejich úpravám jen minimálně. V obecné rovině dochází k úpravám cen všech modelů po nařízení centrálou pro celý svět, které je následně aplikováno s ohledem na situaci na daném trhu, lokálních prioritách nebo marketingových aktivitách.“ Ale třeba elektrické BMW iX3 stálo loni v červnu v základu 1 765 400 Kč, nyní už 1 792 700 Kč, zdražilo tedy o 1,5 %.
Vozy se spalovacím motorem u značky Hyundai v uplynulém roce zdražily o 3%, elektrické modely se od tohoto čísla odchýlily podle mluvčího značky Davida Pavlíčka pouze minimálně.