Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

  15:00aktualizováno  15:48
Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR – Německo představuje v Bratislavě dva vozy ze své nové rodiny zvané „iV“: Citigo jako první škodovácký elektromobil a Superb jako plug-in hybrid. Sledujte premiéru živě.

Bez elektřiny to prý nepůjde. Škoda Auto proto plánuje investovat v příštích pěti letech celkem dvě miliardy eur do vývoje elektrických vozidel a nových služeb v oblasti mobility. Superb a Citigo jsou pouze první dvě vlaštovky. 

„Nový druh pohonu se vedle našich benzinových, naftových motorů a pohonu na CNG brzy stane důležitou součástí nabídky značky Škoda. Očekáváme, že jeho podíl na celkovém prodeji bude do roku 2025 činit přibližně pětadvacet procent,“ tvrdí Bernhard Maier, předseda představenstva.

První elektrická škodovka nese na zádi označení CitigoE a také znak iV. „Pro oblast elektromobility jsme založili značku ŠKODA iV. Pod ni patří nejen všechny naše elektrifikované vozy, ale vytváříme i komplexní, propojený ekosystém tak, aby byla elektromobilita pro naše zákazníky co možná nejjednodušší a nejpohodlnější.“ Citigo do zásuvky jsme nafotili ještě před premiérou v ulicích Prahy (čtěte zde).

Co je vlastně iV? Písmeno „i“ v názvu znamená, že tyto vozy budou inovativní, inteligentní, inspirativní a budou mít intuitivní ovládání. Písmeno „V“ pak značí prostě „vozidlo“. Vedle výroby elektrifikovaných vozů podporuje Škoda Auto novou značkou iV také výstavbou celého ekosystému pro elektromobilitu, do kterého patří například cenově dostupné wallboxy s různou úrovní výkonu, které umožňují pohodlné dobíjení doma. Nebo mobilní online služby Škoda Connect, která nabídne zákazníkovi například inteligentní vyhledávání dobíjecích stanic.

V budoucnu umožní tyto služby také předem si zarezervovat požadovanou dobíjecí stanici. Další novinkou je karta Škoda eCharge s mezinárodním přesahem, která nebude závislá na jednom poskytovateli elektrické energie a umožní jednoduché placení za dobíjení v rámci Evropy pomocí jediné karty.

Fotogalerie

Do roku 2022 uvede Škoda na trh více než deset elektrifikovaných modelů. V roce 2020 budou následovat první dva čistě elektrické vozy na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Jedním z nich bude i sériová verze studie SUV kupé VISION iV.

Vozy s čistě elektrickým pohonem se budou vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Vyrábět se zde budou také komponenty pro plug-in hybridní modely několika značek celého koncernu Volkswagen.

První Škoda do zásuvky

Výroba elektrického Citigo se rozběhne ještě letos v Bratislavě. Technicky je vůz spřízněný se sourozeneckým Volkswagenem e-Up. Ten se momentálně v České republice už neprodává, ale faceliftovaná verze se představí s největší pravděpodobností na zářijovém frankfurtském autosalonu.

U Škodovky bude elektromotor o výkonu 61 kW napájen z lithium-iontové baterie s kapacitou 36,8 kWh umístěné v podlaze. Skládá se ze 168 článků a umožňuje dojezd 265 kilometrů podle režimu WLTP. Jak je pro elektromotory typické, maximální točivý moment 210 Nm je k dispozici ihned po startu. Pružné zrychlení z 60 na 100 kilometrů v hodině tak auto zvládá za 7,6 sekundy, zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině za 12,5 sekundy. Maximální rychlost má hodnotu jen 130 kilometrů za hodinu.

Výrobce slibuje nabití 80 procent kapacity za jednu hodinu. Má to však háček, platí to pouze v případě, že auto nabíjíte u rychlonabíjecí stanice na stejnosměrný proud o výkonu 40 kW. U domácí stanice o výkonu 2,3 kW trvá dobíjení 12 hodin a 37 minut.

Škoda eCitigo

Elektrické miniauto bude nabízeno výhradně v pětidveřové verzi ve výbavovém stupni Style. Na pohled bude poznat podle masky chladiče, která je zakrytovaná v barvě vozu, a přepracovaného předního nárazníku. Po vzoru modelu Scala bylo logo na zadních dveřích nahrazeno nápisem Škoda. Pro zajímavost – to je prvek, který se poprvé objevil už v roce 2006 na studii Škoda Joyster, tehdy ještě nešlo něco takového technicky snadno vyrobit.

Upravený byl i interiér. Nový design má černá přístrojová deska a plocha nad ní, která je ve stříbrném provedení. Součástí standardní výbavy je také elektrické ovládání předních oken, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio Swing a dokovací stanice pro mobilní telefony Move&Fun na přístrojové desce.

„Cenu zveřejníme až v příštích týdnech, až spustíme objednávkový systém. Bude to ale cena, kterou budeme schopní konkurovat na trhu,“ řekl v rozhovoru pro Radiožurnál šéf Škodovky Bernhard Maier. Potvrdil předběžné spekulace, že auto bude stát méně než půl milionu korun.

„Cenu elektrických vozidel v současnosti nejvíce ovlivňují náklady na výrobu baterií. My nabízíme v tomto malém autě už poměrně velký dojezd, a to více než 265 kilometrů podle evropského standardu WLTP. Z tohoto důvodu si myslím, že to je hodně atraktivní nabídka,“ dodal pro Radiožurnál.

„Cenu za tuto technologii bude ještě nějakou dobu výrazně ovlivňovat cena baterií. Předpokládáme ale, že až se tato technologie zavede do průmyslové výroby a zákazníci si na elektrický pohon zvyknou, tak to povede k jeho zlevnění, a my pak budeme moct nabízet elektrická auta za lepší ceny,“ vysvětlil s připomínkou, že provozní náklady jsou u elektrických aut o hodně nižší než u vozidel se spalovacími motory.

160 hybridních kilowatt

Druhou bratislavskou premiérou je modernizovaná vlajková loď Superb. I ten bude díky plug-in hybridnímu pohonu patřit do rodiny, kterou Škoda pojmenovala jako „iV“. O pohon první plug-in hybridní škodovky se stará benzinový motor 1.4 TSI a elektromotor, dohromady disponující výkonem 160 kW (218 k) a maximálním točivým momentem 400 Nm.

Dojezd v čistě elektrickém módu činí až 55 kilometrů. Na rozdíl od elektromobilu je výhodou tohoto systému díky klasickému spalovacímu motoru a nádrži na benzin celkový dojezd až 850 kilometrů. Baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh. Z běžné domácí zásuvky se baterie nabije přes noc, pomocí wallboxu 3,6 kW trvá nabití 3,5 hodiny.

Faceliftovaná Škoda Superb

Standardem bude šestistupňová automatická převodovka. Zvukový generátor E-noise vydává během jízdy speciální zvuk, který s předstihem upozorní chodce a cyklisty, že se k nim blíží vůz jedoucí v elektrickém režimu. Lithium iontová baterie je uložena v podlaze před zadní nápravou a přece jen zmenšuje objem zavazadlového prostoru. Ten činí u liftbacku 485 litrů, u verze kombi 510 litrů. Více čtěte zde.

Ofenziva hybridů

Plug-in hybridní auta nabízí už dnes řada automobilek. Kromě Toyoty, která tato auta prodává už řadu let, si můžete nějakou hybridní verzi koupit i u řady dalších značek, jako třeba Hyundai, Kia nebo Volvo. Co nového nás čeká?

  • Ford Focus a Fiesta: Ford vstoupí do elektromobilní éry opatrně. Kromě Mondea Hybrid představí nejspíš ještě letos Focus a Fiestu hybrid. V obou případech půjde o tzv. mild-hybrid, kdy bude malý elektromotor částečně pomáhat litrovému benzinovému tříválci.
  • Honda CR-V Hybrid: Nejprodávanější SUV světa je v páté generaci už v nabídce jako hybrid. Pohon se skládá ze zážehového atmosférického dvoulitru, dvou elektromotorů, řídicí jednotky a lithium-iontového akumulátoru. Soustava disponuje výkonem 135 kW a točivým momentem 315 Nm.
  • Kia Stonic hybrid: Nejmenší SUV značky rozšíří rodinu hybridních vozů Kia. Půjde o mild-hybrid, který už Kia nabízí ve větším modelu Sportage.
  • Polestar 1: Polestar je nová samostatná divize značky Volvo, která má nabízet pouze elektromobily. Trochu paradoxně ale prvním sériovým vozem bude plug-in hybrid Polestar 1. Luxusní kupé slibuje výkon 600 koní.
Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u Kauflandu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a kroutí...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Newyorská policie píše Googlu, aby zrušil varování před hlídkami

Ilustrační snímek

Policejní oddělení v New Yorku se snaží zabránit společnosti Google, aby se mohli řidiči pomocí její aplikace Waze...

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Najdete na iDNES.cz