Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

  12:51aktualizováno  12:51
Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého vrcholového modelu. Obnovený Superb dostane LED-matrix světla, na víko kufru nápis Škoda a poprvé v historii také outdoorovou verzi Scout.

Škoda oficiálně ohlásila premiéru faceliftovaného Superbu na 23. května do Bratislavy. Výraznou technickou inovací je zařazení plug-in hybridního provedení, kterým Škoda začíná éru elektromobility. Superb PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) bude mít pod kapotou benzinový čtyřválec spolupracující s elektromotorem živeným trakční baterii, kterou je možné dobít ze zásuvky. 

Druhou premiérou přichystanou do Bratislavy je pak první sériová škodovka výhradně na elektrický pohon. Citigo do zásuvky jsme nafotili ještě před premiérou v ulicích Prahy (čtěte zde).

Modernizovaný Superb bude také první škodovkou s Full-LED-matrixovými světlomety.

Škoda Superb

Technologie takzvaných matricových světlometů generuje světelný kužel z několika segmentů (LED světelných zdrojů), které jsou individuálně řízeny. To umožňuje jízdu s dálkovým světlem bez oslnění protijedoucích řidičů. Systém k tomu využívá kameru v čelním skle, která rozpoznává protijedoucí vozidla.

„Nejvýznamnější výhodou tzv. matrixové technologie světel je, že systém automaticky reaguje na situaci v provozu a vypíná pouze některé segmenty světelného kužele. Ostatní jsou dále zapnuty a osvětlují vozovku,“ vysvětluje Vratislav Kratochvíl, koordinátor předního osvětlení vozu z technického vývoje automobilky. LED technologii využívají i nově tvarované mlhovky.

Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb

Zadní LED světla nově dostala funkci dynamických směrovek, které se rozsvěcují postupně zevnitř směrem ven.

VÝROČÍ ŠKODOVEK

SPECIÁLNÍ PŘÍLOHA

Pro Škodu, jednu z nejstarších automobilek světa je letošek rokem oslav, hned devět stěžejních modelů slaví výročí. Každý z nich byl pro značku přelomový, předznamenal na dlouhou dobu vývoj celé automobilky, nebo ukazuje trend doby. 

Příloha výročí škodovek
Škoda Octavia

Pětaosmdesátiny slaví Popular, lidový model, se kterým se Škoda vyšvihla na první příčku prodejů v celém Československu a je tam dodnes. Jeho moderní konstrukce přežila desítky let v následujících modelech. Stavěla na ní i původní Octavia, která se před šedesáti lety účastnila automobilového rozmachu Československa. Embéčko - letos pětapadesátileté - pak bylo pro značku absolutním převratem, přineslo novou fabriku, novou koncepci a patřilo tehdy k evropské špičce. Novodobá Felicia - představená před 25 lety -  byla prvním modelem značky pod křídly koncernu VW. Fabia, která ji nahradila, patří k nejnejpočetnějším autům českých silnic. A konečně Yeti, nadčasový, velmi povedený model odstartoval před deseti lety ve Škodovce éru SUV, která dnes hýbe světem. V narozeninovém speciálu věnovaném škodovkám slavícím kulatiny jsme sesbírali vzpomínky tvůrců, příběhy modelů, zkušenosti majitelů a perličky ze zákulisí. Některé z nich vůbec poprvé. Speciální příloha Auto DNES vychází 21. května, koupit ji můžete ZDE

85 let superbu

V roce 1934 sjel z výrobní linky první reprezentativní vůz značky Škoda, nesl označení 640 Superb. Vozil vysoké státní úředníky, ministry a továrníky, jezdil také jako taxík.

Superb byl společně s lidovějšími modely Popularem a Rapidem představenými ve stejném roce stavebními kameny nové rozvojové strategie firmy, dnes by se řeklo „modelové ofenzívy“. A ta zafungovala, zatímco v roce 1933 měla Škoda na československém trhu 14procentní podíl, v následujících letech předhonila Pragu s Tatrou a v roce 1936 už byla lídrem trhu. V roce 1938 bylo 39 procent prodaných aut na tuzemském trhu značky Škoda.

Luxusní pětiapůlmetrový vůz s rozvorem 3,3 metru, který byl vlajkovou lodí Škody s dvojnásobnou cenovkou oproti Rapidu, měl pod kapotou řadový šestiválcový motor o výkonu 55 koní u prvního superbu z roku 1934 a až 85 koní u Škody Superb OHV z roku 1938. Původní superb, který dnes slaví pětaosmdesátiny, dokázal jet až 110 kilometrovou rychlostí a spolykat při tom kolem patnácti litrů benzinu na sto kilometrů, převodovku měl čtyřstupňovou, manuální. Karoserie tvořená dřevěným rámem, který byl opláštěn plechem, byla uchycená na páteřovém rámu s centrální nosnou rourou, kterou procházel kardan. Kola obou náprav byla zavěšená nezávisle. Novinkou byly kapalinové brzdy na všech kolech. Kromě čtyř, šesti a dokonce sedmimístných místných limuzín a sedanů vznikly také kabriolety nebo sanitní vůz.

Nejvýkonnější ovšem byla až sedmimístná Škoda Superb 4000 prodloužená na 5,7 metru. První škodovka s vidlicovým osmiválcem o výkonu 96 koní spojeným s třístupňovou manuální převodovkou, vznikla v pouze deseti exemplářích. Třílitrový Superb OHV se stal za druhé světové války základem pro vojenské vozidlo Kfz. 15/21 (vzniklo jich přes 1600), a došlo i na verzi 4×4 (5 prototypů). V roce 1946 se Škoda k výrobě civilních Superbů vrátila a pozměněný model vyráběla až do roku 1949. Celkem vzniklo asi 900 civilních superbů.

Ke jménu Superb, pocházejícího z latinského slova „superbus“, které lze přeložit jako „hezký“, „vynikající“ nebo „překrásný“, se značka vrátila i ve své nové éře pod křídly Volkswagenu. Dnes je Superb už ve třetí generaci velmi úspěšnou vlajkovou lodí automobilky.

Škoda Superb

První novodobá generace

V září 2001 se Škoda po padesátileté přestávce oficiálně vrátila do vyšší třídy. Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem oslavil svou světovou premiéru první novodobý Superb. Čtyřdveřový sedan doslova šokoval nabídkou místa na zadních sedadlech. Vždyť ve kterém automobilu (nejen) té doby si mohl pasažér dát nohu přes nohu? Komu to bylo málo, mohl si nohy dokonce pohodlně natáhnout – Superb volitelně nabízel výklopnou středovou část předního opěradla. A ve dveřích byla speciální schránka na deštník. Další, kdo podobnou vymoženost nabídl, byl až za další dva roky nejluxusnější výrobek automobilky Rolls Royce – model Phantom.

Auto dostalo řadu prvků techniky a výbav z prémiového segmentu, třeba bi-xenonové světlomety, automatickou klimatizaci s vývodem pro zadní sedadla nebo střešní okno s fotovoltaickými články. Paleta motorizací zahrnovala benzinové i naftové agregáty (také šestiválcové), které poháněly přední kola. Vedle přímo řazených převodovek bylo možno zvolit i automatická ústrojí s hydrodynamickým měničem. V roce 2006 se Superb první generace dočkal modernizace.

Fotogalerie

Druhé vydání

Ženevský autosalon roku 2008 byl svědkem debutu druhé novodobé generace modelu. Zatímco předchozí superb se profiloval jako prostorový zázrak, novinka přidala zajímavá konstrukční řešení a hlavně verzi kombi. Specialitou bylo patentované řešení otvírání pátých dveří TwinDoor, nabízející možnost otevření zavazadlového prostoru jako u sedanu či jako u liftbacku.

S výjimkou benzinového šestiválce byly všechny pohonné jednotky přeplňované turbodmychadlem a roli automatických převodovek převzala dvouspojková ústrojí DSG. Omlazení druhé generace proběhlo v roce 2013.

Třetí hvězda

Aktuální generace si oproti předchůdci polepšila v šířce, výšce nad hlavou i velikosti kufru, boduje ale hlavně skvělým výrazným designem. Od roku 2015 jich Škoda vyrobila půl milionu, přes 360 tisíc jich postavili v závodě v Kvasinách. Zbytek přidaly čtyři další výrobní závody – Aurangabád (Indie), Nan-ťing (Čína), Usť-Kamenogorsk (Kazachstán) a Solomonovo (Ukrajina).

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Pneumatiky pro rallye se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Pneumatiky se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Druhý letošní start Jana Kopeckého se soutěžním speciálem Škoda Fabia R5 evo v seriálu mistrovství světa automobilových...

Najdete na iDNES.cz