Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

  12:51
Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého vrcholového modelu. Obnovený Superb dostane LED-matrix světla, na víko kufru nápis Škoda a poprvé v historii také outdoorovou verzi Scout.

Škoda oficiálně ohlásila premiéru faceliftovaného Superbu na 23. května do Bratislavy. Výraznou technickou inovací je zařazení plug-in hybridního provedení, kterým Škoda začíná éru elektromobility. Superb PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) bude mít pod kapotou benzinový čtyřválec spolupracující s elektromotorem živeným trakční baterii, kterou je možné dobít ze zásuvky. 

Druhou premiérou přichystanou do Bratislavy je pak první sériová škodovka výhradně na elektrický pohon. Citigo do zásuvky jsme nafotili ještě před premiérou v ulicích Prahy (čtěte zde).

Modernizovaný Superb bude také první škodovkou s Full-LED-matrixovými světlomety.

Škoda Superb

Technologie takzvaných matricových světlometů generuje světelný kužel z několika segmentů (LED světelných zdrojů), které jsou individuálně řízeny. To umožňuje jízdu s dálkovým světlem bez oslnění protijedoucích řidičů. Systém k tomu využívá kameru v čelním skle, která rozpoznává protijedoucí vozidla.

„Nejvýznamnější výhodou tzv. matrixové technologie světel je, že systém automaticky reaguje na situaci v provozu a vypíná pouze některé segmenty světelného kužele. Ostatní jsou dále zapnuty a osvětlují vozovku,“ vysvětluje Vratislav Kratochvíl, koordinátor předního osvětlení vozu z technického vývoje automobilky. LED technologii využívají i nově tvarované mlhovky.

Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb

Zadní LED světla nově dostala funkci dynamických směrovek, které se rozsvěcují postupně zevnitř směrem ven.

VÝROČÍ ŠKODOVEK

SPECIÁLNÍ PŘÍLOHA

Pro Škodu, jednu z nejstarších automobilek světa je letošek rokem oslav, hned devět stěžejních modelů slaví výročí. Každý z nich byl pro značku přelomový, předznamenal na dlouhou dobu vývoj celé automobilky, nebo ukazuje trend doby. 

Příloha výročí škodovek
Škoda Octavia

Pětaosmdesátiny slaví Popular, lidový model, se kterým se Škoda vyšvihla na první příčku prodejů v celém Československu a je tam dodnes. Jeho moderní konstrukce přežila desítky let v následujících modelech. Stavěla na ní i původní Octavia, která se před šedesáti lety účastnila automobilového rozmachu Československa. Embéčko - letos pětapadesátileté - pak bylo pro značku absolutním převratem, přineslo novou fabriku, novou koncepci a patřilo tehdy k evropské špičce. Novodobá Felicia - představená před 25 lety -  byla prvním modelem značky pod křídly koncernu VW. Fabia, která ji nahradila, patří k nejnejpočetnějším autům českých silnic. A konečně Yeti, nadčasový, velmi povedený model odstartoval před deseti lety ve Škodovce éru SUV, která dnes hýbe světem. V narozeninovém speciálu věnovaném škodovkám slavícím kulatiny jsme sesbírali vzpomínky tvůrců, příběhy modelů, zkušenosti majitelů a perličky ze zákulisí. Některé z nich vůbec poprvé. Speciální příloha Auto DNES vychází 21. května, koupit ji můžete ZDE

85 let superbu

V roce 1934 sjel z výrobní linky první reprezentativní vůz značky Škoda, nesl označení 640 Superb. Vozil vysoké státní úředníky, ministry a továrníky, jezdil také jako taxík.

Superb byl společně s lidovějšími modely Popularem a Rapidem představenými ve stejném roce stavebními kameny nové rozvojové strategie firmy, dnes by se řeklo „modelové ofenzívy“. A ta zafungovala, zatímco v roce 1933 měla Škoda na československém trhu 14procentní podíl, v následujících letech předhonila Pragu s Tatrou a v roce 1936 už byla lídrem trhu. V roce 1938 bylo 39 procent prodaných aut na tuzemském trhu značky Škoda.

Luxusní pětiapůlmetrový vůz s rozvorem 3,3 metru, který byl vlajkovou lodí Škody s dvojnásobnou cenovkou oproti Rapidu, měl pod kapotou řadový šestiválcový motor o výkonu 55 koní u prvního superbu z roku 1934 a až 85 koní u Škody Superb OHV z roku 1938. Původní superb, který dnes slaví pětaosmdesátiny, dokázal jet až 110 kilometrovou rychlostí a spolykat při tom kolem patnácti litrů benzinu na sto kilometrů, převodovku měl čtyřstupňovou, manuální. Karoserie tvořená dřevěným rámem, který byl opláštěn plechem, byla uchycená na páteřovém rámu s centrální nosnou rourou, kterou procházel kardan. Kola obou náprav byla zavěšená nezávisle. Novinkou byly kapalinové brzdy na všech kolech. Kromě čtyř, šesti a dokonce sedmimístných místných limuzín a sedanů vznikly také kabriolety nebo sanitní vůz.

Nejvýkonnější ovšem byla až sedmimístná Škoda Superb 4000 prodloužená na 5,7 metru. První škodovka s vidlicovým osmiválcem o výkonu 96 koní spojeným s třístupňovou manuální převodovkou, vznikla v pouze deseti exemplářích. Třílitrový Superb OHV se stal za druhé světové války základem pro vojenské vozidlo Kfz. 15/21 (vzniklo jich přes 1600), a došlo i na verzi 4×4 (5 prototypů). V roce 1946 se Škoda k výrobě civilních Superbů vrátila a pozměněný model vyráběla až do roku 1949. Celkem vzniklo asi 900 civilních superbů.

Ke jménu Superb, pocházejícího z latinského slova „superbus“, které lze přeložit jako „hezký“, „vynikající“ nebo „překrásný“, se značka vrátila i ve své nové éře pod křídly Volkswagenu. Dnes je Superb už ve třetí generaci velmi úspěšnou vlajkovou lodí automobilky.

Škoda Superb

První novodobá generace

V září 2001 se Škoda po padesátileté přestávce oficiálně vrátila do vyšší třídy. Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem oslavil svou světovou premiéru první novodobý Superb. Čtyřdveřový sedan doslova šokoval nabídkou místa na zadních sedadlech. Vždyť ve kterém automobilu (nejen) té doby si mohl pasažér dát nohu přes nohu? Komu to bylo málo, mohl si nohy dokonce pohodlně natáhnout – Superb volitelně nabízel výklopnou středovou část předního opěradla. A ve dveřích byla speciální schránka na deštník. Další, kdo podobnou vymoženost nabídl, byl až za další dva roky nejluxusnější výrobek automobilky Rolls Royce – model Phantom.

Auto dostalo řadu prvků techniky a výbav z prémiového segmentu, třeba bi-xenonové světlomety, automatickou klimatizaci s vývodem pro zadní sedadla nebo střešní okno s fotovoltaickými články. Paleta motorizací zahrnovala benzinové i naftové agregáty (také šestiválcové), které poháněly přední kola. Vedle přímo řazených převodovek bylo možno zvolit i automatická ústrojí s hydrodynamickým měničem. V roce 2006 se Superb první generace dočkal modernizace.

Fotogalerie

Druhé vydání

Ženevský autosalon roku 2008 byl svědkem debutu druhé novodobé generace modelu. Zatímco předchozí superb se profiloval jako prostorový zázrak, novinka přidala zajímavá konstrukční řešení a hlavně verzi kombi. Specialitou bylo patentované řešení otvírání pátých dveří TwinDoor, nabízející možnost otevření zavazadlového prostoru jako u sedanu či jako u liftbacku.

S výjimkou benzinového šestiválce byly všechny pohonné jednotky přeplňované turbodmychadlem a roli automatických převodovek převzala dvouspojková ústrojí DSG. Omlazení druhé generace proběhlo v roce 2013.

Třetí hvězda

Aktuální generace si oproti předchůdci polepšila v šířce, výšce nad hlavou i velikosti kufru, boduje ale hlavně skvělým výrazným designem. Od roku 2015 jich Škoda vyrobila půl milionu, přes 360 tisíc jich postavili v závodě v Kvasinách. Zbytek přidaly čtyři další výrobní závody – Aurangabád (Indie), Nan-ťing (Čína), Usť-Kamenogorsk (Kazachstán) a Solomonovo (Ukrajina).

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Prodej aut se vrací na internet, autosalony si zkusí vyjednat výjimku

Prodejci aut své aktivity po vládním uzavření provozoven opět přesunou kompletně na internet. Zákaz ale podle nich...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Pozor, zebra. Pětina smrtelných nehod chodců se stane na přechodu

Vyznačený přechod je jediné místo na silnici, kde by se chodec měl cítit bezpečně. Aktuální statistiky ale ukazují...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...