- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Neustále vzpomínám na zdařilý příspěvek, kdy přispěvatel podotkl, že své cesty nehodlá kvůli nabíječkám plánovat jak vylodění v Normandii...
No je to jednoduché. Co slyším od lidí, kteří s tím jezdí a co vím díky profesi. Pokud bych jezdil elektroautem do práce dejme tomu 30km tak báječný, jenže ta nesmyslná cena, to asi moc lidí nebude. Pokud to chci používat jako běžné auto a ještě v zimě, tak dokud nevymyslí někdo baterii, která na sto kg hmotnosti pojme 200kWh a nabije se cca za hodinu, tak je to naprostý nesmysl. Spousta lidí bohužel dnes nestuduje fyziku a tak jsou naprosto mimo.
Podle zkušeností lidí je třeba z Prahy do Ostravy 2x nabíjet...
Jak už to u podobných vyznavačů víry pravé bývá, redaktor vyrobí "jasné" názory oponentů, které pak slavnostně vyvrátí. Takové polemiky jsou na nic. A ne redaktor není idiot, ale agitátor jehož cílem je prodat konkrétní názory a podle toho si přihne cokoli.
Obvyklý mix tobudedobrismu, delatetospatnemismu, tosevyresismu a lidinemajiradielektroautismu. Mixlé trochou lhanismu. Ale jinak pohoda.
Jsou lidi, kteří hledají způsob jak věci vyřešit a jsou lidé, kteří hledají důvody, proč to nejde. Kam se řadíte vy?
Co se týče požáru elektromobilů, je zajímavé jak se bazíruje na rozdělení hoření automobilu a baterie. To jsem u aut se spalovacím motorem nezaznamenal (aby někdo oddělil hoření automobilu od hoření provozních náplní a paliva). Taky si dost dobře neumím představit, že po požáru je baterie vyjmuta. Baterie (nebo jejich obaly) jsou součástí konstrukce automobilu (nakonec je to vidno na obrázku k článku Akumulátor vozidla Hyundai Kona EV). Po požáru bych předpokládal, že dojde i k natavení takže představa, že požárník odpojí kabely vezme za rukojeť a s baterkou v "podpaží " odchází je směšná.
A co se týče nabíjení ve městech, kde většina obyvatel bydlí v obytných domech, a kde je problém s parkováním, představa že si budu vybírat místo s a bez nabíječky je zcela mimo realitu. Jedině za předpokladu, že díky vysokým cenám elektromobilů dojde k výrazný redukci automobilů.
Jestli chcete vidět rozdíl mezi hořením vozu a hořením paliva, tak si pusťte tohle video. Více než po minutě hoření vozu dojde ke vzplanutí paliva.
https://youtu.be/QPToAvwo4W0?t=64
Baterie se z elektromobilu dá poměrně snadno vyjmout, třeba u původní Tesly Model S se počítalo s možností výměny baterie místo nabíjení ve voze. Takže vyjmutí baterie je otázkou minut. Samozřejmě je potřeba povolit nějaké ty šrouby, u poškozeného vozu klidně i odvrtat. Představa, že to vezmu za rukojeť a jdu, je opravdu hodně naivní.
Zrovna u té Kony EV to můžete vidět tady
https://youtu.be/5mOjOdHlU78?t=560
Napřed odpojí ty kabely a hadice s chlazením no a pak je to otázka snad 10 minut.
Daleko větší problém na sídlištích vidím v nedostatečné kapacitě "kabeláže". Trafostanice a místní rozvody byly projektovány před desítkami let s nějakou vizí růstu spotřeby -ale rozhodně se nepočítalo s nabíjením elektromobilů. V sousedním Německu nedávno psali, že vysokonapěťové rozvody jsou počítané na bloky např. o velikosti 16 domů. Ale stačí, když si výkonnou nabíječku pořídí v jediném domě a jsou na hranici kapacity pro celý blok
Na domácí nabíjení není potřeba supercharger. Auto obvykle stojí celou noc a to co při běžném denním ježdění spotřebujete, dobijete za 6-8 hodin i poměrně malým výkonem.
Jedno je jisté, elektro se masivněji rozšíří jen z donucení pokud nebude na výběr. I tak bude zákazníků tak málo, že to bude muset být kompenzováno ještě vyšší cenou.
Autor by měl vyvrátit ještě jeden blud a to, že provozní náklady elektromobilu jsou výrazně nižší, nežli u auta ze spalovacím motorem.
To je ale ekonomický blud a nesmysl. Pokud státu vypadnou daně z PHM, protože všichni budou jezdit elektromobilem, zdaní vás jinde, např. na jídle a na energiích.
Co bude, to bude, jednou... Ale v tuto chvíli jezdím za 0,80 Kč/km a ještě dva roky budu, než mi skončí fixace. A to nepočítám nabíjení ze solární elektrárny, které je 6 měsíců v roce zdarma. A i když namítnete, že takové podmínky nemá každý, tak při nabíjení na rychlonabíječce ČEZ budu jezdit za 2,30 Kč/km, to je pořád dobré. Auto nepotřebuje výměnu oleje a filtrů či brzdových destiček.
Nechte si ty lži. Elektrovozítko je pouze pro bohaté lidi, co neví co roupama, mají vlastní dům (s nabíječkou).
Technicky je elektrovozítko srovnatelné s normálním autem pouze, kdyby se to normální stalo nenormální, mělo nádrž na 20 litrů (stejný dojezd) a tankovalo se brčkem na limonádu (tak dlouho to trvá).