Půjdou po deseti letech vůbec prodat?
Rozdíl v ceně mezi autem se spalovacím motorem a elektromobilem je v současnosti někdy i víc než dvojnásobný. Pohled do ceníku může běžného zákazníka až šokovat. Při propočtech, za předpokladu, že by zákazník platil ceníkovou cenu, se elektromobil vyplatí až někde od cca 150 až 180 tisíc ujetých kilometrů, což pro průměrného soukromého uživatele představuje klidně deset let. A to je i doba, kdy je baterie již po záruce a také znatelně poklesne její kapacita. Tudy tedy cesta nevede.
Masovější rozšíření aut s kabelem tak nebude možné bez operativního leasingu a podobných finančních služeb. Když lidé uvidí, že měsíční splátka pro ně nepředstavuje větší problém a elektroauto jim pro jejich běžné potřeby postačí, budou schopni se pro něj rozhodnout. Dalším možným řešením, které je již vyzkoušené, je model s prodejem auta a pronájmem jeho baterie, přičemž v ceně této služby by byly i její pravidelné výměny. Jak ale zaznělo výše, elektromobilitu u nás musí „rozjet“ především firmy.
Pravda, původní plány, které shrnul před několika lety šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess do slibu, že „bateriové auto třídy VW Golf bude stát stejně jako lépe vybavený dieselový golf“, se pomalu naplňují, ovšem jinak, než si to většina nezasvěcených vykládala. Elektroauta zlevňují jen pozvolna, zato mohutně zdražují ta se spalovacími motory. Nejzákladnější golf tak dnes startuje nad půlmilionovou cenovkou.
Někteří čtenáři otevřeli i téma zůstatkové hodnoty elektromobilu či případně šance ho vůbec prodat. Objevují se různé názory. Momentálně platí, že zejména u menších vozů přibližně po čtyřech letech používání cena nové baterie obvykle překročí zůstatkovou hodnotu vozu. Jsou zde i pochybnosti, zda bude vůbec možné a smysluplné udržovat elektrická auta stejně jako ta současná se spalovacím motorem. A jak v tomto směru pomohou „zlaté české ručičky“ z všudypřítomných malých servisů. Stane se výměna jednotlivých článků jejich denním „chlebem“?