Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejmladší český dakarista naviguje tátu s prastarým landroverem, stále jedou

František Randýsek „čte noty“ svému tátovi Dušanovi. Saúdskoarabskými dunami se na Rallye Dakar prokousávají ve skoro šedesátiletém landroveru, po osmi etapách stále jedou, z necelých sto čtyřiceti posádek jsou na 84. místě.

Historicky nejmladší Čech, teprve osmnáctiletý František Randýsek, překonává Martina Macíka, který vyrazil na svůj první Dakar před deseti lety, když mu bylo dvacet jedna. Randýskovi jedou ve veteránské kategorii Classic, kde se nejede na krev, hlavní je dojet, nepoškodit techniku. František naviguje, Dušan šoféruje, ten žlutý speciál je starší než on sám.

Randýskové jsou jednou ze tří posádek českého Vintage Racing Teamu. Napříč saúdskoarabskou pouští ovšem jedou bez doprovodu, jen s tím, co naložili do svého speciálu.

První ročník Rallye Dakar odstartoval v roce 1978, v kategorii Classic ovšem mohou závodit i starší stroje. Tato kategorie je vlastně jízdou pravidelnosti a testem orientace. „Myslím si, že je důležité si uvědomit, že to není o rychlosti. Tato kategorie je o navigaci. Nebloudit zbytečně, nejet rychle. Proto my to můžeme jet šedesát let starým autem. Pořadatelé nám určují pravidelnou rychlost, například padesát kilometrů v hodině,“ vysvětluje František Randýsek. „Musíme upřímně říct, že bychom potřebovali auto s mnohem větším výkonem a pohodlnějším ovládáním.

Toto auto je opravdu zemědělský stroj, technika z padesátých let,“ dodává jeho otec v podcastu na iDNES.cz. Poslechněte si ho celý zde:

Původně modrý Land Rover Series II A z roku 1964 Randýsek koupil před deseti lety na srazu v Anglii, nadělil si ho jako odměnu za první dojetý Dakar v roce 2010, který jel na motorce. Později zkusil i terénní čtyřkolku, slavnou rallye zná taky z kabiny osobáku i kamionu. Před rokem vytáhli modrého landrovera z kopřiv a pustili se do renovace. „Příprava trvala osm měsíců a šlo o velmi detailní renovaci s dovolenými moderními prvky,“ popisuje Randýsek. Volant nechali na „britské“ pravé straně. S komisaři se dohodli, že mohl používat komponenty z novějšího provedení, třeba uzávěrky diferenciálů.

Motor zůstal původní, je ovšem po kompletní renovaci. Osadili ho  modernějším sáním a větším dvoukomorovým karburátorem Weber, aby se mu lépe dýchalo. „Ve většině případů jsme se snažili používat dobové věci,“ říká Dušan Randýsek. „Na chlazení oleje jsme použili originální vojenské chladiče. Podařilo se nám to koupit právě v Saúdské Arábii,“ dodává. Do horka ještě přidali přídavný ventilátor na chladiči. „Použili jsme originální vojenskou variantu dvou benzinových nádrží s třícestným ventilem – je to dobové a elegantní,“ libuje si.

Transmise prošla důkladnou opravou, díky novému koncovému převodu „do rychla“ se žlutý závoďák na rovině rozdovádí až na 110kilometrovou rychlost. Podvozek je také nový, koncepčně na něm ovšem nic neměnili. Takže se dakarský speciál stále houpe na parabolických listových perech.

Randýska čekala také kompletní přestavba elektroinstalace. „Náš elektrikář se s tím namísto původně plánovaného týdne páral měsíc,“ popisuje. „Krásné dílo, které musí přežít všechno. Máme kontrolu tlaku a teploty oleje, teplotu převodovky, voltmetr…“

Závodní speciál musel dostat ochranný rám podle dakarské specifikace automobilové federace FIA. „Po dohodnutých úlevách ze strany technických komisařů se povedl velmi elegantní rám, aniž bychom museli krájet dominantní hliníkové části,“ komentuje Dušan Randýsek. Součástí požadavků jsou také bezpečnostní sedačky a pásy, vypínač baterek ovladatelný zevnitř i zvenku, hasicí zařízení nebo přídavná brzdová světla. Potřeba je také extra napájení navigačních přístrojů. „A samozřejmě držák na kafe,“ dodává Randýsek.

Na autě ovšem nechali prvky, které pocházejí z dob, kdy ve Velké Británii makal na farmě. Připomíná to tažné zařízení na předním nárazníku, specialitou je mechanický naviják.

Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...